Bytt p-piller sort
Eftersom dom slutat ge ut Cilest 28 så fick jag nu efter ca. 6 år börja med en annan sort, Trinovum 28. Som skulle vara i princip likadana.
Började med dom utan uppehåll och nu har jag ätit upp tabletterna för vecka 1 på kartan.
From igår har jag molande mensvärk i mage och rygg samt fick en ljusrosa blödning igår och idag ännu en, mer åt det röda hållet.
Har aldrig haft mellanblödningar och brukar inte heller ha så mycket mensvärk, senast gången jag hade sån här värk var innan jag började med ppiller över huvud taget, precis när jag hade fått min mens alltså..
Nån som har liknande erfarenheter? Är det vanligt vid byte av p-piller tror ni?
(Ska höra av mig till barnmorska/gyn om det fortsätter såhär)
_"Innan du dömer mig, ta på dig mina skor. Snubbla på alla stenar som jag snubblat på. Res dig alltid upp igen och gå precis samma väg som jag gjorde."
_
🌺
Jag har precis varit med om samma sak, ätit Cilest 28 i ca 6 år och fick för 1½ månad sen börja med nytt, Zoely som bara har 4 sockerpiller istället för 7.
Min BM sa att det inte fanns något synonym preparat till Cilest så fick ta något helt nytt :/
Första fyra dagarna hade jag konstant huvudvärk som sen försvann. Mensen kom typ 1½ vecka för tidigt eller snarare mellanblödning vilket jag aldrig haft förut om jag inte tog 3 kartor av Cilest utan uppehåll (funkade bara med 2 kartor ihop). Hade mens i ca 2 veckor dock väldigt lite. Nu under andra kartan så har allt gått som det ska än så länge får se hur det blir mot slutet..
Så ja kroppen kan nog reagera lite hur som helst på bytet det är ju trots allt hormoner men om du mår allt för dåligt av det så kontakta din BM men jag tror man måste ge det någon-några månader tyvärr.
#1 Suck, så tråkigt när man haft det så bra innan.. konstigt att dem säger olika, eftersom den BM jag pratade med sa att det i princip var ett synonym preparat..
Sen sa hon att anledningen till att de skulle sluta ge ut Cilest endast var pga. något i innehållsförteckningen eller på förpackningen(?) alltså inget som hade med själva preparatet att göra.
Men när jag sökte på internet så står det "Felet upptäcktes vid ett test för att mäta hur snabbt hormonet som ska skydda mot graviditet inte frisattes. Det utlöstes några procent för lågt i 30 minuterstestet vilket innebär att pillret inten håller den kvalitet som lagen kräver och då beslutade vi att stoppa tillverkningen."
Jag vet inte? Aja, inget att göra åt.
Hoppas man vänjer sig vid dom här nya nu bara.. har fortfarande extremt molande värk som inte ger med sig :/
Tack för svar! Skönt att höra att nån är med om samma sak och att det än så länge känns bättre för dig.
_"Innan du dömer mig, ta på dig mina skor. Snubbla på alla stenar som jag snubblat på. Res dig alltid upp igen och gå precis samma väg som jag gjorde."
_
🌺
2 Hade det berott på fel på förpackningen eller innehållsförteckningen hade det ju åtgärdats. Låter mer troligt med det du hittade på nätet.