Måste dom berätta...?
Hej jag undrar om mina föräldrar måste få veta om jag gör abort? Är under 18 år… /mee
"Abort när man är under 18 år Om man är mellan 15 och 18 år har man rätt att självständigt fatta beslut om att avbryta graviditeten, utan att föräldrarna får veta om det. Det är ändå viktigt att man som tonåring talar med sina föräldrar eller någon annan vuxen person som man har förtroende för, till exempel i skolan. Man väljer sedan själv om man ska göra abort eller inte. Om man är under 15 år är man enligt lagen minderårig och föräldrar eller vårdnadshavare måste vara med och fatta beslut. Men det är inte alltid ett absolut krav. Är man gravid, under 15 år och absolut inte vill att ens föräldrar ska veta om det, så kan vårdpersonalen välja att inte tala med dem. Då kan man istället bli erbjuden hjälp av kurator eller en annan stödperson." Kopierat från http://www.1177.se/Jonkopings-lan/Fakta-och-rad/Behandlingar/Abort/ Hoppas det hjälpte dig något iaf :)
"I am definitely a mad man with a box." - 11th Doctor
#1 okej, tack så hemskt mycket!
Inga problem! Hoppas det går bra för dig! :)
"I am definitely a mad man with a box." - 11th Doctor
#3 tack^^
Jag jobbar med aborter och vill rekommendera dig att gärna ha en kompis eller liknande med dig. Kan kännas skönt att inte vara ensam.