Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettmenscykeln-och-mensskydd
Läst 1928 ggr
Rajmon
0

Bör jag vara orolig?

Hejsan! Jag har i hela mitt liv haft väldigt oregelbunden mens. När jag var 14år så gick jag ner 14kg i vikt på 20dagar (gick ner till 44kg). Efter det försvann min mens helt i c:a 2år, när den kom tillbaka igen så varade mensen i c:a 6-7månader, stora mängder. Jag tog modet till mig och gick till ungdomsmottagningen där tanten gav mig några tabletter för att minska mensen och som innehöll järntillskott. dock försvann mensen helt igen efter att jag började ta tabletterna… Jag fick tillbaka mensen igen förra året (21år) och den har varit ovanligt regelbunden tills för 4 månader sedan när den väl försvann igen…. Jag känner ofta att det gör ont i speciellt min högra äggstock som känns som att den krampar.. Jag är inte sexuellt aktiv vilket betyder att jag inte är gravid.. Jag har aldrig tagit P-piller… Bör jag vara orolig eller är det normalt att det kan bli såhär? Jag är väldigt "rädd" för att gå till gynekologen… Jag har aldrig besökt dem pga att jag har ngn sorts fobi för dem :/

Karmatarerskanise
4

Det är lika bra att besöka gyn, få det undersökt och träna på att gå dit. Snart blir du kallad för cellprov och det är väldigt viktigt att gå till!

mollyt
0

Du kan börja med att gå till gyn och PRATA! Där jag har varit har det varit väldigt hjälpsamma och trevliga, så om du säger att du tycker att det är väldigt obehagligt så kan du få komma och bara få prata om dina problem till en början. Men sen är det nog bra om du ändå gör en undersökning, men ett steg i taget! :)

Min erfarenhet säger verkligen att det inte varit så farligt som jag trott. Det är ju inte roligt direkt, men det gör inte ont och jag har alltid blivit väldigt proffsigt bemött! Det är mest… pinsamt :) Men då får du tänka att gynekologerna gör detta många gånger varje dag, det är deras jobb att hjälpa människor :)

Lycka till!

Rajmon
4

Jag har besökt gyn nu.. Visade sig att jag hade livmoderinflammation och de fann flera cystor på äggstockarna, fick diagnosen PCOS också… Fick två olika antibiotika i två veckor. Men smärtan är fortfarande kvar, Dock mildare men kommer i kramper istället, så att jag kräks ibland… Jag var på återbesök hos gyn och han bokade tid till ct röntgen. Jag käkar nu medicin för thyroid och har även fått utskrivit P piller för att reglera mensen.. Får se om den kommer i morgon som planerat.

mollyt
0

Vad bra att du gick dit! Starkt gjort av dig! Hoppas att du mår bättre snart!!

Rajmon
0

För att förtydliga det hela: Jag har alltså blivit diagnoserad med PCOS och thyroid disease. Ovanpå det så har jag livmoderinflammation, och lågt blodtryck. Vad jag är orolig för är att jag ska ha cancer… Hur vet jag att jag inte har cancer? Borde gyn ha sätt det genom det vaginala ultraljudet eller måste man göra ytterligare utredningar för att ta reda om om man har någon gynekologisk cancer? Jag vet att båda sjukdomarna jag har ökar risken för att drabbas av cancer, sedan har jag som sagt cancer som en väldigt vanlig sjukdom i min släkt.

mollyt
0

Jag vet ingenting om varken PCOS eller exakt vilka problem man har när man har sköldkörtelproblem. Jag kan därför inte ge dig några råd i den här frågan, är du orolig så ring och prata med sjukvårdsupplysningen eller prata med den gynekologen du träffade!

Rajmon
0

Problemet är bara att jag befinner mig i USA och studerar så det är svårt att förstå allt :/