Sluta med p-piller?
Hejsan
Jag har haft p-piller (Trinovum 28) i över ett år..
Men har lite problem med dem.
Min sexlust är borta… Tänker aldrig på sex, känner mig aldrig kåt, svårt att bli våt… sexet är inte skönt osv.
Tänkte skaffa annat preventivmedel, men har ni några tips?
Kan man bara sluta med p-pillrena innan man skaffat nåt annat ? Såklart kommer vi använda kondom.
Någon som tar trinovum här och har upplevt samma?
Ja, självklart kan du sluta med dina p-piller om du skyddar dig på annat sätt, som t ex kondom.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Men är det bara å sluta…? mitt i en karta?
#2 Det spelar inte så jättestor roll. Det är bättre att ta slut på en karta och sen sluta för att inte få mens för tidigt. Men det kommer ändå vara en hormonell omställning då du slutar med p-piller efter ett år, så det blir en ändå en tid då kroppen måste vänja sig.
Det är upp till dig hur gärna du vill sluta. Om jag var du hade jag slutat direkt. Det är absolut inte farligt på något sätt att sluta mitt i, men jag kan tänka mig att du eventuellt får mens tidigare än du brukar.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Det kanske är bäst att sluta direkt.
Tack för svaren :)!!
Jag slutade äta mina piller (Cerazette) nu i februari i år, slutade på sista pillret på kartan och har nu varit utan i drygt tre veckor. Jag hade ätit dessa i nio år och har tänkt en längre tid på att sluta för att jag inte vill äta hormoner.
Tog tag i saken när flera vänner till mig slutat med sina piller och berättat hur fantastiskt det var att "lära känna kroppen".
Jag har en nära vän som använt sig av en p-dator (LadyComp) i flera år, så jag har läst på en hel del och valt att skaffa en sådan själv.
Med en sådan p-dator tar man basaltemperaturen i munnen varje morgon precis när man vaknar (den har en väckarklocka som man kan ställa in) och så får du en prognos för om du är fertil eller inte. Om du inte är fertil så kan du ha oskyddat sex som vanligt - men dagarna kring ägglossning då det finns risk för att man är/snart blir fertil så får man komplettera med kondom.
Jag har under dessa veckor använt mig av "Billingsmetoden", där man känner på livmoderhalstappen och "analyserar" sitt sekret. Det är lite pilligt men SJUKT intressant, haha! Men det har varit nödvändigt nu de här veckorna, eftersom p-datorn är ganska dyr och jag ville se att mensen kom igång först innan jag köpte min p-dator. Hade läst om en del kvinnor som fått vänta i nästan ett år innan deras mens kommit igång efter att de slutat med p-piller…. så jag befarade det värsta! Men som sagt, nu har det gått tre veckor och jag fick min första mens för några dagar sedan :D HEJA! Aldrig någonsin har jag varit så glad över att få mens, haha!