Ert värsta gynbesök?
Hej Undrar bara om ni kan berätta om erat värsta gynbesök? /mee
Det är ju aldrig en rolig upplevelse. Men jag har som tur är aldrig vart med om något jättehemskt. Eller egentligen var det inte hemskt alls. Men det värsta var när jag var 13-14 år och hade väldigt svåra menssmärtor. Då gjordes en gynekologisk undersökning + att de kollade med ultraljud på magen. Då sa sjuksköterskan "ojdå, Du är kissnödig va?" och så skrattade hon och mamma. Jag visste ju inte att jag skulle kissa innan. Då skämdes jag. :P
Med vänliga hälsningar Sara Modigh - En blogg om psykisk ohälsa, Multipel skleros och livet
Har aldrig hänt något hemskt. Men jobbigast/ mest nervösa gången var den första.
Förstår inte vad du är ute efter med tråden? Upplever att de allra flesta upplever gynbesök onödigt obehagliga, finns ingen anledning att förvärra föreställningen om att det är så hemskt. Jag var väldigt nervös första gången men det går fort och är smärtfritt. Jag har aldrig gjort undersökning när jag har haft mens utan då har vi bokat om.
Har bara varit på det en gång, men det gick jättebra, inget farligt alls. Tror många spänner och stressar upp sig helt i onödan.
Har varit på en hel del undersökningar, och ingen av dem har varit dåligt! Eller jo, den gången som jag fick veta att mitt foster var dött, men det berodde ju inte på personalen eller så. Dom gjorde ett jättebra jobb!
Majoriteten av dem som undersökt mig har varit män, och det har jag inte heller några dåliga erfarenheter om. Det har aldrig gjort ont eller varit obehagligt för mig.
Däremot har jag haft ett väldigt roligt gynbesök! Mannen frågade mig om jag hade illaluktande flytningar, nej svarade jag. Han drog då ut undersökningsstaven och luktade på den, haha!! 😂 Hade vääääldigt svårt att hålla mig för skratt just då!
Som tur var så tyckte inte han heller att det luktade illa. Detta har jag skrattat gott åt väldigt länge.. 😃

#3 Jag vet inte om det stämmer att de flesta tycker det är obehagligt. De jag har träffat har varit så himla trevliga att det varit ett sant nöje att gå på gyn-undersökning. Mycket bättre än övriga läkarundersökningar jag varit på haha.
#6 De jag har varit hos har också varit väldigt trevliga. Men att lägga upp underlivet på det viset är ändå inget trevlig för mig ;)
Har inte heller varit med om något obehagligt någon gång, de är ju oftast väldigt trevliga och lugna. Det enda är väl att det känns lite komiskt när man ligger där med underdelen uppåt och pratar om vädret haha!
Har inte heller varit med om något hemskt när jag varit hos gyn 🙂
Det värsta som hänt är att jag varit nervös inför besöket, vilket inte direkt verkar ovanligt 😛
"I am definitely a mad man with a box." - 11th Doctor
Har bara varit hos gyn en gång. Det var varken läskigt eller obehagligt.
Jag minns en gång en gammal gubbe till gynekolog som var väldigt hårdhänt. Ja, när han handskades med instrumenten osv… honom går jag inte till igen, kan jag säga.
Jag upplever det som otroligt obehagligt, men 99% av gångerna har de ändå varit professionella. Jag har bara ett som gränsade till övergrepp anser jag, då det var extremt hårdhänt och inte lyhört alls.
Mitt värsta gynbesök var när jag tvingades att söka akut då jag hade jätteont blev undersökt av en gynekolog som dels bröt kraftigt för det andra kunde nästan ingen svenska hon kunde inga medicinska termer på svenska hon förstod inte alls vad jag gjorde där eller mina besvär….men visst hon undersökte mig och det kunde hon i alla fall utföra på ett korrekt sätt…men jag vet fortfarande inte om hon hittade nåt…och jag fick ingen hjälp emot smärtan
en sjuksköterska försökte tolka men till slut skakade hon bara på huvet och gick….
och jag är absolut ingen rasist och jag har inget alls emot läkare som inte kommer härifrån men man måste ju kunna förstå varann och som patient måste man ju få hjälp….
slutade med att jag fick gå ner till akuten igen därifrån jag kom och dom hjälpte mig med smärtlindring och sen återvände jag till Gynmottagningen dagen efter och då fick jag en annan läkare som hjälpte mig…..
Återbesöket efter min våldtäkt då kvinnan som undersöker mig hela tiden försöker skuldbelägga mig och typ förklarar att de djupa skärsår jag har i underlivet är sådant man får stå ut med om man som tjej dricker alkohol…
Med vänliga hälsningar My!
Kolla gärna in min instagram mysvensk där ni kan följa mig och min hund!
När jag hade fått missfall och skulle till en manlig gynekolog. Under hela gynundersökningen satt han och skratta och skämta bort mitt missfall. Han satt och sa saker som "en liten döing ska ut då, hahahaha" och "ja här var det ett spännande missfall på gång, hahahaha". När vi gick ut därifrån så kläckte han ur sig "jaha nu slipper de bli bebis skrik för gubben din, hahahahaha".
Jag var knäpptyst och nere hela besöket, när jag gick ut därifrån bröt jag ihop. Dagen därpå träffa jag psykologen på kvinnokliniken där jag poängtera detta, hon blev förbannad och medla vidare det till gynenheten.
#14 och #15 - men fy helvete!
Jag åkte in akut en gång och fanns inga kvinnor kvar. Han var väldigt professionell och en sköterska höll min hand men jag grät mig rakt igenom det, kändes inte bekvämt alls att vara blottad inför en karl sådär med våldtäkt i bagaget. Berättade för sköterskan efteråt och hon sa "Varför sa du inte till? Hade kunnat ta det lugnare" och jag sa att det var precis det jag INTE ville, ville få det överstökat så fort det bara gick och veta om nåt var fel eller inte så bet bara ihop så gott jag kunde.
Tack o lov var det "bara" en cysta som brast.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.

När jag var 16 gick jag till en gynekolog för att få hjälp då det gjorde ont vid sex. Hon sa "det är inget fel lilla gumman, du vet väl att du måste vara våt när du har sex", sen fick jag recept på en bedövande salva som jag skulle ha på innan sex så jag inte kände smärtan. Gick därifrån och grät.
Har alldrig blivit dåligt behandlat av någon gynekolog eller barnmorska. Så mitt värsta gynbesök berodde på situationen, och var när mitt barn hade dött i magen i vecka 18.
Värsta gyn. besöket var när det gjorde väldigt ont under undersökningen, och läkaren började påpeka då att sådan smärta är vanlig om man utsatts för våldtäkt (funderade sedan på om det var en förklaring som var lätt att ta till när hon inte kunde säga vad min smärta berodde på). Efter undersökningen när vi satt och pratade återkom hon till våldtäkt, plus att hon försökte få det till att jag blev dåligt behandlad hemma (säkert att man bor kvar hos föräldrarna när man är 23 år om man blir illa behandlad …). Hon tyckte att jag skulle flytta hemifrån, att jag både hade djur och trivdes bra hemma verkade hon inte bry sig om.
När jag sa att jag aldrig någonsin blivit våldtagen så menade hon att man kan bli så chockad så att man raderar händelsen, även fast jag sa att jag aldrig ens varit i någon situation där jag kunnat blivit utsatt för våldtäkt. Kändes då som hon ville få det till att jag blivit våldtagen av min pappa!😡 Kändes oerhört kränkande både mot mig och mina underbara, snälla föräldrar.
Jag har inga problem med att gå till gyn och den bästa läkaren jag haft har varit en man. Fast de inte pratat svenska så har de alla varit goa och hjälpsamma.
Sen har jag kanske vant mig då jag senaste året gått på en sisådär 10 gynundersökningar/vaginala ultraljud då vi försökt skaffa barn och fått missfall samt andra problem.
Var på mitt första gynbesök igår. Jag fick lugnande medicin. Det hjälpte lite, men var ändå nervös. Avskyr verkligen att visa min kropp. Det var dock inte det värsta, för det gjorde så fruktansvärt ont. Så ont att undersökningen fick avbrytas emellanåt. Nån mer som varit med om det? De flesta säger att det inte gör ont alls.
22 nej det har aldrig gjort ont på mig. Vad exakt var det som gjorde ont?
# 23 När hon förde in instrumenten.
Jag har aldrig direkt varit med om någon skräck-besök eller sådär, men en gång så kom jag till en som jag inte kunde förstå vad hon sa, hon hade utländsk brytning. Och jag har absolut inte någon emot utlänningar, men det är rätt jobbigt under såna situationer när man sitter och spretar med benen i vädret och inte höra vad personen säger.. + att jag hade inflammation i äggstockarna och hon tryckte upp fingrarna där nere och klämde med en hand inifrån och en utifrån.. Det gjorde så ont att jag skulle kunnat svimma om jag inte redan låg ner liksom.
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
#22 kan vara för att du spänner dig det gör ont.
Värsta gynbesöket? Pinsammaste var då dom var två för att hålla grejerna, för jag var för tight. XD
Jag ser alltid komiken i att bm eller läkare gormar och svär över min anatomi. 😂
Men varje gynbesök är ganska smärtsamt för mig, inte för att jag spänner mig men blir alltid öm då nån är och pillar där nere på mig. Vet inte varför men det bara är så. 😐

Memento mori

Medarbetare för Julen
#22 Jodå…jag har blivit bättre, men det känns alltid och emellanåt har det gjort rejält ont.
Jag grinar nästan alltid, vilket är sjukt jobbigt. Jag kan bara inte hjälpa det eftersom det bara känns så jobbigt, man är ju i en ganska utsatt position. De flesta har varit snälla och förstående men nån gång har barnmorskan fiskat efter info om att jag skulle ha varit med om något hemskt (vilket jag inte har, jag är bara rädd för läkare och vårdpersonal) eller sagt att jag kanske borde gå och prata med någon.
Jag upplever i alla fall att man är i en beroendeposition när man är på läkarbesök. De kan välja att vifta bort en och inte ta en på allvar och det är en hemsk känsla om man själv är orolig för att något skulle vara fel.
Fred och god växt!
#28 Låter hemskt jobbigt. (antar att grina betyder gråta för dig. Häromkring betyder det skratta)
Varför söker du inte hjälp för det?
Undersökningar gör man ju ett antal i livet. Det finns ju hjälp att få för att slippa må så dåligt var gång.

Har bra och mindre bra erfarenheter men inga dåliga. Samma sak händer varje gång, jag känner mej avslappnad tills det kör igång och då skrattar jag helt hysteriskt tills det är över. Får alltid frågan om det verkligen går bra och då försöker jag få fram "kör bara" mitt i skrattet, det är inte det lättaste 🙂
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus
Har bara varit hos barnmorskor så jag vet inte om det är någon skillnad att gå till en gynekolog.
För mig gör det alltid ont att göra cancertester och det gör ju att jag är nervös redan innan. Att det gör ont har med att min livmoder lutar bakåt och de får hålla på och "gräva" ordentligt innan de får det prov de skall ha. Har ropat "aj" flera gånger och de ber om ursäkt men säger att de måste göra så för att komma åt.
Ingen höjdare alltså!😕
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
#29 Jag tycker bara inte om att någon man inte känner ska ta på en. Det känns bara för privat och jag är inte alls bekväm med det, vilken typ av undersökning det än gäller. Jag skulle till exempel aldrig gå på massage. När jag går till barnmorskan förväntar jag mej dessutom att en kvinna ska ta emot mej, det känns tryggast för mej. Jag brukar förklara genom snörvlandet att jag alltid gråter vid läkarbesök och de flesta har varit väldigt snälla och förstående. De är nog vana vid det mesta.
Och ja, grina är gråta där jag kommer ifrån ;)
Fred och god växt!
Det värsta var när jag skulle sätta in kopparspiralen, hade aldrig varit på ett gynbesök innan, och jag sa till sköterskan "säg INTE, att det ser normalt ut, jag vet hur jag ser ut, men jag vill inte att någon annan ska säga till mig vad som ser normalt ut och inte" och vad gör hon ? Det första hon säger "det här ser normalt ut !" … Skämdes ihjäl kan jag säga.
"After every storm, comes a rainbow" 
Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi
Jag har nog aldrig varit med om en gynekolog som behandlat mig illa eller varit oförsiktig.. Dock åkte jag in till akuten en gång för att jag var helt svullen och inte kunde kissa. Då gjorde de en gynundersökning men jag hade så otroligt ont och inte gjorde de mindre ont av att de började pilla på mig mellan benen - även om det gjordes försiktig. Jag grät och trodde jag skulle dö.
Nästa gynbesök var runt ett halvår senare och då av en annan anledning. Men min upplevelse satt fast i hjärnan så hårt att jag började tokgråta och de stackars läkarna förstod ingenting, haha… samma sak hände något år senare igen.. men sist jag var på gyn så gick det relativt bra.. var nervös och spänd men grät inte. Sjukt hur något kan fastna psykiskt så länge!
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
Jag följde med som moraliskt stöd när min kompis skulle undersökas inför en abort. En äldre man och en ung kille (läkarpraktikant) skulle utföra undersökningen. Sjukt fumligt, nervöst och buffligt uppträdande och bemötande och min kompis fick ont för de var så hafsiga. Det var jättevidrigt att behöva stå ut med att "se" och höra det. Usch.. :/ Är själv rädd för manliga gynekologer redan innan och det blev ju inte bättre direkt….
"På natten är alla katter svarta"
Senast jag var hos gyn var det av lite olika anledningar var det fem!! (5!!!) Läkare/sköterskor i rummet. Jag höll på att dö av obehag. Tänk er själva att ligga där med bena isär med fem personer som tittar på eran vagina. Fy faan assåå!! det är lätt mitt värsta besök ever!