Frågor om preventivmedel
Vilket är det bästa preventivmedlet egentligen? Finns ju så många olika att välja mellan. Det är otroligt viktigt att jag hittar ett bra och säkert preventivmedel då jag nu står under en behandling med mediciner som gör att jag absolut inte får bli gravid.
Jag har haft p-stav de senaste åren men tycker att det är jättedåligt då det tar bort min sexlust helt. Är det någon som har erfarenhet i om man förlorar sexlusten av andra hormonbaserade preventivmedel om man gör det av en sort? Eller är det olika hormon så att man har en chans att slippa den biverkningen?
Jag vill helst ha ett preventivmedel som man inte behöver komma ihåg varje dag. P-piller förlorar väl effekten också om man tex spyr efter man tagit det?
Jag fick främst p-staven för att jag hade så svåra menssmärtor att jag inte kunde leva normalt. Men jag känner nu att jag vill byta till något likvärdigt en p-stav fast som inte ger mig lika mycket biverkningar som dåligt humör, viktuppgång och minskad sexlust.
Med vänliga hälsningar Sara Modigh - En blogg om psykisk ohälsa, Multipel skleros och livet
Det är ju individuellt, men kondom är ju det absolut säkraste vilket jag skulle rekommendera om du absolut inte får bli gravid. Kombinerat med nåt annat om det är så… Finns ju p-spruta som väl ska fungera bra vad jag vet och även spiral. Både hormonspiral och kopparspiral om man vill ha hormonfritt. Det bästa är väl att rådgöra med en barnmorska vad som passar dig bäst eftersom det är väldigt individuellt.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Jag skulle rekommendera att du går till en barnmorskemottagning, eller om du är så ung, en ungdomsmottagning och pratar med en barnmorska som kan tipsa dig. Det som antagligen påverkar dig med staven är hormonerna, därför kanske du behöver så lite hormon som möjligt. Jag har för mig att den minsta mängden hormon finns i hormonspiral. det finns ju även kopparspiral, men det vet jag inte om jag skulle testa om jag hade problem med menssmärtor.
Annars finns det ju flera medel som man inte behöver komma ihåg, t. ex p-plåster eller p-ring (bägge byts en gång i veckan och det kan ju vara lätt att t. ex ha en påminnelse på mobilen eller liknande om man är glömsk :) ).
Men ja, prata med en BM (barnmorska) som kan råda dig till det bästa alternativet för dig.
Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida
#1 Ja absolut! Har en tid hos barnmorska om ett par veckor. Men vill inte komma dit helt oförberedd. :)
Med vänliga hälsningar Sara Modigh - En blogg om psykisk ohälsa, Multipel skleros och livet
Säger som #1 att det är individuellt vad som funkar och inte. Jag har haft tre p-stavar och mådde bra tills den sista stavens sista tid. Då reagerade min kropp och jag bytte till p-piller som det visade sig att jag inte tålde heller. Min sits är så bra att min man steriliserar sig så jag slipper mer hormonstrul. Kan bara hoppas att du hittar något som funkar för dig och lycka till med den behandling du genomgår.
/ Skogshumblan
Medarbetare på tarot och healing.
"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.
Jag har P-ring och tycker det är FANTASTISKT bra, och säkert förstås. Har man svårt att komma ihåg något varje dag är det en bonus då du sätter i en ny ring en gång i månaden, samt har en vecka utan ring då du har mens.
En mjuk ring i ett gummiliknande material som du nyper ihop och för in som en tampong. Lägger sig sedan högst upp mot livmoderhalstappen. Känns absolut ingenting och räddade mig från mitt avsky mot p-piller. Alldeles för bekväm (och slarvig) för att behöva ta något varje dag som skydd.
dreams about the far woods and constant full moons.
~join LITZIUMWORLD <--- INSTA: lisalitzium 
Slutade själv med p-piller (neovletta 28) för någon månad sedan efter ha använt det i några år och jag säger aldrig, aldrig mer p-piller för mig. Både min ork och lust sänktes, den senaste tiden så kände jag knappt någon lust eller ork alls. Min fästman trodde såklart att det berodde på honom då jag inte heller visste vad det kunde bero på. Men några dagar efter att jag slutade så kom både lust och ork tillbaks. Så nej fy tusan, det är inget jag rekommenderar personligen. Men allt fungerar som sagt på alla olika :)
Jag använder också p-ring och tycker att det fungerar hur bra som helst! Man (jag) märker inte av den alls och det bästa är som sagt att man bara behöver tänka på den en gång i månaden :)
Kondom är ju bäst alla kategorier! Hormonfritt, skyddar mot graviditet, skyddar mot könssjukdomar, finns en otrolig mängd att välja mellan, färger, storlekar, material, mönster, former…
/Christine