Minska mensvärken?
Är inne i den där (iallafall för mig) jobbiga perioden, mensvärk. Hatar det! Tycker absolut inte att det är äckligt, men det gör så fruktansvärt ont! Alvedon och liknande hjälper inte, värmekuddar till en viss del och att hoppa ner i ett bad skulle nog inte kännas så fräscht.. Har haft det i flera år, men kan inte säga att jag är van vid smärtan. Mår illa, får huvudvärk och det känns som om någon rent ut sagt vrider om ''nedre magen'' som jag brukar kalla det och måste ligga i fosterställning.
Någon som har bra tips på vad man kan göra för att minska smärtan!?
Jag har haft svår mensvärk i många år, sån mensvärk som gör att man blir typ sängliggandes 5 dagar i månaden. Alvedon och Ipren hjälpte absolut inte! Diflonak, Voltaren, Naproxen och Eeze är de receptfria tabletterna som hjälpt :) Annars måste jag säga P-piller.. så länge jag tar mina p-piller har jag ingen mensvärk alls. Så jäkla skönt. Jag har dock kombinerade p-piller, vet inte om dom är speciellt effektiva mot mensvärk. Min gynekolog sa helt tveklöst när jag frågade vad jag kunde göra mot min mensvärk att p-piller skulle lösa saken. Då visste hon dock att jag skulle ha kombinerade, så som sagt vet inte om andra sorters p-piller fungerar lika bra.
Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕
#1 Tack för tipsen! Ska läsa mer om dina rekommendationer 👍 Alvedon hjälper inte för mig heller, får ej äta Ipren och voltaren.
Äter p-piller, funkar utmärkt förutom när det kommer till mensen. Gör så ont att jag oftast hoppar över mensen i två månader eller tre.. 😐
Jag blev betydligt bättre då jag började äta omega 3-tillskott på daglig basis.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Jag läste på Epbot att tryck över magen kan vara bra, som en korsett, och att magnesiumtillskott också kan hjälpa.
Jag brukar klara mig med en Ipren (Alvedon är verkningslösa på mig), så jag har inte kommit mig för att köpa en sån än. Men jag tycker ändå att besvären minskar om jag tex har tajta byxor på mig.
"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"
Hur har du det med dina magmuskler? Jag har läst att man kan ha värre mensvärk om man har dåliga magmuskler.
Tack så mycket för era tips! 👍
#5 Magmusklerna är bra, så tror inte att det är orsaken, inte i mitt fall 🙂
Jag har flera vänner som upplevt en minskad menssmärta då de börjat med menskopp istället för tamponger/bindor, kanske worth a try?
#7 Skönt för dom att smärtan minskat 👍! Men jag fortsätter nog att använda bindor. Vill gärna inte ha någonting upp i, men tack för tipset! 🙂
Ett bad gör underverk dock! Kan ju kanske köpa ett pack tamponger för att ha enbart vid bad om du inte vill ha det annars?
För mig hjälper motion (långpromenad i rask takt eller springa). Och Naproxen funkar bäst av alla receptfria jag testat.
Alvedon gör varken från eller till. Ipren 400 kan funka men effekten håller bara ett par timmar och enligt instruktionen på paketet får man bara äta 3 eller 4 i dygnet, så det funkar ju inte när det är som värst. Naproxen kan funka en hel natt för mig (står 12 timmar på paketet, men vid värsta mensvärken stämmer inte det på mig dock, men 6-8 timmar är ju bra det med)
Jag har testat det mesta för jag får med jämna mellanrum groteska menssmärtor. Just nu testar jag kosttillskott på jättenattljusolja för det ska tydligen lindra pms (brukar bli rätt nere).
Jag har sammanställt en lista med massor av huskurer på min blogg och dem hittar du här: Huskurer mot mensvärk (orkar inte skriva upp alla igen. :)
Utöver dessa tips har jag naproxen på recept men jag försöker undvika tabletter så långt det går.
Hoppas du hittar nåt som hjälper dej!
Fred och god växt!