Kvinna iFokus

Kvinna

Etikett: fysisk-hälsa
Läst 3604 ggr
mensfia
0

ska mensen bli mindre för varje år?

Jag är en tjej på 26 år som fick mens första gången när jag var 12 år. Det var ett helvete redan från början. Jag blödde rejält 7-9 dagar varje månad och hade rejäl mensvärk.

Jag har aldrig sökt hjälp för min jobbiga mens utan kämpade på. Köpte receptfria piller ibland när det var som värst.

Idag är jag 26 år och någon stans på vägen har mensen succesivt avtagit och så även mensvärken. Nu är min mens alltid över på 4-5 dagar och jag tycker inte alls det är jobbigt.

Jag har aldrig använt preventivmedel som påverkar mensen utan bara kondom. Är det vanligt att mensen ändå minskar efter några år?

ChristineL
0

Nu kan jag bara svara för mig själv, men hade det också helvetiskt när jag fick mens vid 13. Blödde igenom allt, mensvärk så jag fick vara hemma från skolan, det höll på i tio dagar nästan varje gång. Jag har ätit p-piller som gjorde att jag hade "normal" mens i 3-5 dagar och nästan ingen värk. När jag slutade med hormonpreparat var mensen fortfarande inte så mycket och jag hade mensvärk första dagen bara som gick att stå ut med utan problem. Nu är jag snart 30, 9 månader efter förlossning och har inte fått tillbaka mensen än.

93mli
0

Jag vet att jag en gång läst att det är rätt vanligt att mensvärken blir bättre när man bli äldre, att det är oftast unga som har det värst med mensvärk. Men jag vet inte alls om den artikeln hade något vetenskapligt underlag och förmodligen är det inte heller så för alla. 

Det tar ju också några år innan mensen blir regelbunden, kanske det som hänt för dig? För det "normala" är ju att blöda 4-5 dagar.

För mig har det också blivit bättre, visserligen är jag bara 20 nu, men tidigare kunde jag ha sådan mensvärk så jag blev sängliggandes hela dagen. Nu händer det väldigt sälla att jag får sådana menssmärtor, visst händer det, men inte alls lika ofta som när jag var yngre. Blödningarna har också minskat, jag blödde ofta mycket och länge och oregelbundet tidigare, ibland hade jag mens två gånger i månaden. För mig tog det ganska många år den blev någorlunda regelbunden, fortfarande händer det att den hoppar en vecka då och då. 

Åt p-piller kanske ett halvår när jag var kring 18, men det funkade inte riktigt för mig, så har varit utan sedan dess.

bohan85
0

Min har också blivit bättre, när jag var 13 var den hemsk. Idag är jag 28 och den är bara 2 dgar lång och endast lite mensvärk.

pyromanen
0

Blödde väldigt mycket första åren, då jag var 14-16 år ungefär, men hade inte ont. Senare minskade blödningarna mycket. Från ca 17-18 år till 40 år hade jag nästan ingen mensvärk och ganska små blödningar i 4-5 dagar. Efter 40 år + sterilisering har jag haft jävligt ont ca 3 dygn varje gång och kraftiga blödningar 4-10 dagar och oregelbundna blödningar.