Kvinna iFokus

Kvinna

Etikett: samlevnad
Läst 1490 ggr
Anonym
1

motsatser som lever ihop?

Jag och min sambo har varit tillsammans i 5½ år. Vi har varit väldigt lyckliga hela vårt förhållande förutom någon kris i somras som är över nu. Man säger ju att man lär känna personen man är tillsammans med efter ca 1-1,5 år, men det är inte för än de senaste 1-2 åren som jag märkt hur olika vi är inom en sak.

Jag är en stor optimist, jag älskar livet och ser möjligheterna istället för begränsningarna. Jag uppskattar de människorna jag älskar väldigt mycket och känner tacksamhet för det lilla. 
Min sambo är precis tvärtemot, i mina ögon gnäller han för det minsta och verkar aldrig kunna glädja sig åt något, utan istället ser det som att "det kunde varit bättre". 

Den här stora skillnaden mellan oss har startat nästan alla våra bråk och tjafs vi haft under vårt förhållande, på ett eller annat sätt. Om han hade varit mer optimistisk så hade vi nog aldrig bråkat, eller om jag vore med pessimist. 

Någon som varit med om samma, hur ska man hantera det här?
Det är väldigt tröttsamt att leva tillsammans med någon som i mina ögon aldrig kan vara glad eller se positivt på livet, utan alltid ser det dåliga och det som kan bli bättre. Vår kris i somras handlade också om det här, att jag orkade inte längre. Nu har jag dock tillbaka krafterna igen, så nu är allting relativt bra, men det är bara en tidsfråga innan jag tröttnar på situationen igen.

Ska jag lära mig att leva med hans "dåliga" egenskap?
Han har ju såklart fler dåliga, men det har ju jag också. Hans andra egenskaper kan jag leva med.

För er som inte förstår mig kan jag förklara ungefär hur min vardag ser ut: Vi är ute och går, fåglarna kvittrar och årets första solstrålar värmer hyn och jag känner den totala lyckan inom mig. Jag uttrycker "Åh, vad härligt väder, gud vad skönt". Till svar kan jag få liknande "Nja, solen lyser för starkt" eller "Det kommer säkert regna snart".

Om jag går ut och joggar och kommer hem och nöjt uttrycker mig
"Så, nu har jag varit duktig och iallafall jobbat en bit" Han svarar "Det hade varit bra om du kunde göra så fler gånger" eller "Wow, EN gång, bravo (sarkastiskt)". 
Jag älskar honom verkligen, och jag har många gånger försökt att lyfta upp hans tankesätt. Om han klandrar sig själv exempelvis för att han misslyckats så försöker jag alltid lyfta upp situationen till något positivt och uppmuntrande. Dock verkar han ha väldigt svårt att tänka dessa positiva tankarna själv. Finns det någon psykolog där ute som kan ge oss råd?

Niklas
0

Jag beklagar, men jag tror att det är svårt att ändra på det där. Jag tror att människor en av tre sorter. Optimist, pessimist eller neutral. Det är nog svårt att ändra på sig i det avseendet och ännu svårare att ändra på någon annan. De neutrala är förmodligen de som är lättast att leva med. De har toppar och bottnar, men befinner sig oftast någonstans mitt i.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

[silkesnosen]
1

Alltså det där skulle driva mig vansinnig. Okej om han vill ynka sig kring sitt eget liv, men att inte unna dig att njuta av livet. Jag upplever honom som missunnsam. Skriv till honom och lyft det som du upplever tynger din vardag. Kan han kanske få stöd i att må bättre på något sätt?

Anonym
0

#1 Haha det där var inte direkt uppmuntrande :P
Tror du inte självkänsla och optimism går hand i hand då?

Om man inte mår bra i sig själv, så kan inte världen runtom heller vara så bra. (?)

#2 Jag blir vansinnig vissa gånger. Det är väldigt krävande flera gånger. Jag känner även inte att jag kan berätta mina problem och bekymmer till honom. För om jag gör det, så vill jag ju bli uppmuntrad, men han svarar helt galet enligt mig.
Om jag berättar för honom att jag mår så dåligt för att jag är stressad, jag har mycket att göra hemma och plugget som jag ligger efter med etc. Så svarar han: Plugga då!

Det har bidragit till att jag helst inte berättar vissa saker, vilket jag förstår är problematiskt om man har ett förhållande. Jag har funderat på parrådgivning, just så att både han och jag får hjälp med att kommunicera och förstå varandra bättre. Han är själv väldigt inåtbunden, och har dålig självkänsla, vilket jag tror är kärnan till det mesta.

MsSofieG
2

Jag känner igen mig så i din text och har varit i ett likadant förhållande. Jag tycker om att se relativit positivt på saker och ting och allt löser sig till slut. Men mitt ex kunde inte se positivt på saker.

Vi kunde prata om framtiden där jag kunde häva ur mig mina drömmar och till svar bara få ett "pfft. Lycka till (sarkastiskt)" eller ett "vart ska du få de pengarna ifrån? Du vet väll att ingen av oss någonsin kommer att bli mer än medelsvenson?".

Det var som om han ville hålla ner mig på sin egna nivå av självömkan. Han kunde inte söka jobb för "det var ju ingen som ville ha honom i vilket fall" Och han fick mig att känna mig riktigt nere också för jag ville ju att han skulle må bra och jag gjorde verkligen allt för honom. Allt för det där leendet eller den där lilla komentaren som faktiskt lutade åt det positiva hållet.

Men det funkade tyvärr inte för oss. Han kunde inte rycka upp sig och nu ett år efter vår separation så mår jag toppen! Jag får drömma bäst jag vill och jag har faktiskt tagit flera (även om de är små) steg mot mina drömmar och livet jag vill leva. Medans han har gått ner sig. Det gör mig ont i hjärtat att se men jag kan inte hjälpa honom. Speciellt om han inte vill bli hjälpt.

Jag hoppas det löser sig för er! Och att han kan ljusna sin syn lite och insee att världens blir så mycket vackrare när man slutar leta fel. 

Lycka till! 🌺

Niklas
0

#3: Jo då, självkänsla påverkar hela livet. Problemet är att han förmodligen har många års erfarenhet av att livet är mediokert. Ska han ändra uppfattning kräver det enormt mycket arbete och det viktigaste är att han själv har ett driv att starta och genomföra den resan. Tror du att han har det?

pyromanen
1

Min första pojkvän var precis likadan. Minns t.ex. hur vi satt på midsommar i ljusa natten i finaste vädret med trevliga kompisar och lagomt mycket vin, precis hade badat i havet vilket var jätteskönt och han kläckte ur sig att ja, nu blir det bara mörkare för varje dag och snart är det pisskall vinter. För övrigt hade han grundinställningen att otur och oflyt var det som gällde för honom. Bland annat berättade han gärna igen och igen att han helst hade velat bli pilot eller styrman på en båt eller åtminstone lökförare men pga sin färgblindhet kunde han inte bli det. Och nr 4 på önskelistan var nåt med elektronik, men även där var det färgkoder på motstånd mm som gjorde att det inte gick. Alltså var det han pluggade till på den tiden vi var tillsammans egentligen hans 17 prioritet och något som han alldrig skulle komma att tycka var roligt, det hade han typ bestämt.  SUCK! för att umgås mycket med en sån. Och det gjorde jag i 5 år.

Jag tror inte sånt är permanentat. Visst kan man ha tendenser i ena eller andra riktingingen kanske i sin personlighet.  Men man kan också förändra sig något. Om vilja finns. Om man förstår vad man gör med sin omgivning. Nåt litet kan man göra.

VeronicaKahlbäck
1

Jag tror absolut att man kan förändras men bara om man faktiskt inte är medveten om sitt beteende, då krävs ändå en vilja. Den tror jag inte alla har. Att prata med ett proffs, kanske helst någon med KBT-inriktning tror jag absolut kan vara bra, de brukar vara duktiga på att bryta mönster och det är kanske vad just det här är.

Min fundering är om han är så mot alla? I ett förhållande jag hade för många år sedan som byggde på psykisk misshandel så hade killen liknande tendenser för att trycka ner mej, jag säger inte att det är så eller att det skulle behöva vara med flit men hur det än är så sänker han ju faktiskt dej.

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

Anonym
1

#4 Riktigt så illa tycker jag ändå inte han är.

efter vår kris i somras har jag verkligen märkt att han försöker, men när det väl kommer till kritan så har han lätt att halka tillbaka. Jag tror definitivt att han har drivet, men han behöver hjälp, som inte jag kan ge honom. Om jag inte trodde att han skulle ändra sig, så hade jag förmodligen lämnat honom iallafall förr eller senare. 

Jag tror också KBT är perfekt för honom, vi har pratat om att han behöver prata med någon för att må bättre i sig själv, men vi skjuter alltid fram det.

Niklas
1

#8: Om du är riktigt stark kan du köra på på ditt sätt och visa allt som är bra och ignorera hans neggande. I bästa fall kommer han tids nog att dras in i ditt positiva sätt, men det är långt ifrån säkert (eller ens troligt om jag ska gissa).