Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettsexualitet
Läst 4000 ggr
Anonym
1

Första gången - vem?

Hur viktig tycker ni första gången är, dvs förlora oskulden? Måste man vara i ett förhållande med personen, eller tycker ni att det kan vara i princip vem som helst som man litar på? Anledningen till att jag frågar detta är därför att jag känner mig redo och har en riktigt trevlig vän som gärna är på, jag är sugen men känns som att det finns väldigt mycket fördomar kring det hela, alltså med vem man gör det med. Så, hur viktig tycker ni första gången är?

Anonym
0

För mig är det viktigt att man ska vara i förhållande och verkligen älska varandra.. Men alla är olika, det som känns rätt för mig känns kanske inte rätt för dig.. 

Räcker det att personen är "riktigt trevlig" enligt dig och du inte bryr dig om vad andra anser så gör det då. Det är ju helt upp till dig. 

//eftertänksam

Calcifer
2

Jag bryr mig inte ett spår. För mig var det verkligen ingen big deal. Jag var 19 och blev av med oskulden till en dåvarande vän på fyllan. Ångrar det absolut inte. Vad andra anser om det bryr jag mig inte om. Alltså, det är ju knappast bättre för att man förlorar oskulden när man är 13 med en killa bara för att man varit "tillsammans" i tre år…

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Vyer
7

Jag valde att förlora oskulden för att jag var kåt och ville ha sex. Personen jag hade sex med var en bekant som jag flörtat med ett tag, vi var inte kära i varandra och det var ingen fantastisk romantisk upplevelse blablabla, det var inte det jag var ute efter. 

Nu, snart nio år senare, ser jag tillbaka på det och blir glad av minnet. Jag var redo och första sex var väldigt bra och givande. För mig var det inte viktigt att vara i en relation med personen. 

Men vad är viktigt för dig? Vill du ha sex, ha sex. Vet du inte om du vill ha sex, vänta tills du är säker.

Anonym
1

Tack så jättemycket för era svar! Jag förstår inte riktigt varför första gången måste vara så viktig, självklart ska man känna sig säker men det känns lite… förstorat? Man har ju (inte alla, förstås) sex fler gånger med fler personer efter det, så förstår inte varför första gången ska vara så perfekt… Jag vill helst inte få konstiga blickar efteråt bara för att jag valde att göra det med en vän, har varit uppe hela natten så ber om ursäkt för dåliga förklaringar haha.

fruktgumman
13

Alla gör hur dom vill men för mig var det väldigt viktigt att det var med en jag älskar första gången. Och inte bara första gången heller - alla gånger jag har sex ska det vara med någon jag verkligen älskar. Hur andra gör kvittar för mig

[silkesnosen]
9

Ärligt talat du har sex när det känns rätt och tryggt för dig. Det finns dessutom ingen som helst anledning att informera din omgivning om det och jag hoppas att din vän har vett att hålla tyst om det, om det är vad du vill.

Inaarah
1

Alltså… Nej. För mig var det ingen direkt big deal. Känner du dig redo och är trygg i dig själv så ser jag absolut inga hinder. :)

ramm5tein_
2

Tror det har en del med ålder att göra! Jag förlorade min oskuld mitt första tonårsår, och det var med en kille jag älskade, som var min första kärlek och som jag hade varit tillsammans med i mer än ett halvår. När det (oturligt nog) blir så tidigt är det ju varken för att man är stressad eller nog kåt i allmänhet i livet(?) så då tror jag inte man hoppar i säng med vem som helst. Man är ju för det första väldigt väldigt ung…

Men många av mina kompisar som tappade oskulden mycket senare gjorde det med någon kompis eller med någon "random". Och det var inte en lika big deal eftersom det redan snackats rejält om sex vid det laget och att de antagligen var mer mogna båda fysiskt och psykiskt. Men som 13-åring har man nog i regel ingen tanke på att "jag ska bara ha sex med honom, ett one night stand" 🙂 I och med honom upptäckte jag ju min sexualitet, fanns ju ingen plan på att vi skulle ha sex då vi blev förälskade i varandra.

dreams about the far woods and constant full moons.
~join LITZIUMWORLD <--- INSTA: lisalitzium Måne

Scorpio97
0

Jag är oskuld, men har aldrig haft tanken på att jag måste hitta den rätte innan jag har sex. Så länge båda är redo, och att man litar på varandra, så tycker inte jag det spelar någon roll oavsett om det är första eller tjugonde gången man har sex.

//Jessie

[Devya]
1

Sluta fråga vad andra tycker och tänk på vad du själv tycker och tänker. Det handlar ändå om dig själv. :) Gör det som känns bra!

Gimbergsson
0

Första gången var med en person som jag hade träffat samma kväll. Det kändes varken rätt eller fel, han var snygg, snäll och stilig så jag tänkte; varför inte? Det slutade med att vi fortsatte träffas och han blev min första kärlek :)

Även om vi inte längre träffas så var han helt rätt. Hur jag förlorade oskulden kommer jag aldrig att ångra, även om vi inte var ett par just då och inte planerade att bli det heller så är jag glad att det var han som jag var med första gången. Fast så hade jag kanske inte känt om han inte hade blivit min första kärlek efter det. Vad vet jag, livet är oförutsägbart.

Gör det som känns bäst för dig! :)

[rumelle]
2

Jag tror att det är väldigt individuellt hur viktig oskulden är. Vissa "slänger bort den" med första bästa och lider aldrig av det medan andra föredrar att vänta tills man har hittat någon man vill leva resten av livet med. Så länge båda parter är med på noterna så finns det inget rätt eller fel. Man får själv känna efter vad som känns rätt för en själv. Visst kan det bli fel trots att allt känns rätt för stunden. Men då får man acceptera att det har skett och försöka gå vidare.

Själv har jag bara varit med en person och han har heller inte varit med någon annan. Det känns jättebra och vi har snart varit tillsammans i tio år. :)

Lia
1

Jag brydde mig inte heller om det. Jag var på G med en kille när jag var 16, men jag ville inte ha en relation. I alla fall hade vi sex, och det hela slutade med att vi är och har varit tillsammans i 3 år. Eller ja, inte slutade då kanske… :P

Bjallstal
1

Jag var 16 och det var med min första pojkvän. Vi var tillsammans 2,5 år, sedan gjorde vi slut och blev senare tillsammans igen hahah totalt fyra år tillsammans nu :) Visst är jag glad att det var just han, men att förlora oskulden var ingen big deal för mig. Både jag och pojkvännen var paffa efteråt. Lite " jaha, var det här allt?" Haha Känner du dig redo och känner att det är dags med den hör killen så go for it. Det viktiga är att du känner dig trygg i situationen, och vet att det aldrig är försent att backa ur om du skulle vilja det :)

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Tina-A
4

När man förlorar oskulden är ju ofta ett tillfälle man minns, ibland hela livet. Så då kan det ju vara fint att göra det tillfället lite speciellt så det är värt att minnas, så man inte sitter och ångrar sig efteråt… :)

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

[rosetten]
2

För mig ska det vara med någon man är kär i eller älskar. Tycker det är ett speciellt tillfälle. Andra får göra precis hur dom vill, jag kunde inte bry mig mindre. Även om jag kan tycka att det vore lite synd med ett engångsligg första gången.

Djurälskaren87
3

Jag förlorade min med en kille som jag sedan hade ett femårigt förhållande med och jag ångrar inte att jag faktiskt blev av med den med honom. Vi hade tänt massa ljus och hade det super romantiskt:)

[WickedAlly]
1

Det som i efterhand kommit att betyda mest för mig när jag tänker på min debut är att jag kände mig trygg med killen. Vi var tillsammans och älskade varandra men på något sätt är det bara en bonus. Det faktum att jag kände honom och kunde slappna av i hans sällskap betyder mer och det behöver man ju inte älska en person för att uppleva. 

Jag har varit med personer som jag inte älskat också och det har varit lika fint faktiskt, för att jag alltid sett till att jag är trygg med människan innan jag legat med dem. Har jag inte känt mig avslappnad och inte kunnat vara mig själv så har jag istället backat. 

Så trygghet och att känna sig redo tycker jag är viktigast första gången, sen om man är tillsammans eller inte spelar ingen större roll i mina ögon.

[Annet]
0

Jag florade själv oskulden med mitt ex jag tycker de är viktit att kunna lita på denna person men så var det inte när jag florade oskulden tyvärr

Fialialej
1

Innan jag hade sex första gången hade man ju hört en massa historier om hur fantastiskt det skulle vara och hej och hå. Man funderade på när, var, hur med vem man skulle göra det osv. Jag tror det är bra att bara låta det hända. Känns det naturligt, lätt och ledigt så är det rätt. Helt enkelt. Håll inte på och planera skulle jag råda dig till. Och gör ingen stor grej av det. :)

"På natten är alla katter svarta"

petite
0

Jag tycker att bara man känner sej redo och trivs med personen så är det bara köra på :) Man ska kunna lita på att personen lyssnar på vad man säger, om man tex skulle vilja avbryta mitt i eller så. Tror dock inte att man ska ha sex första gången med nån random dude, utan en man känner sej trygg med. Sen om det är pojkvän eller inte spelar väl ingen roll. Har man sex med fler än en person i livet så är det ju alltid första gången med den personen :)

obstitant
3

#4 Jag håller delvis med om att det är lite överdrivet med OSKULDEN som något väldigt fint och speciellt som man bara kan "ge bort" till en enda människa en enda gång. Man är inte oskyldig innan och inte skyldig efteråt. Synen på "oskulder" som speciella, rena, nästan magiska varelser (den idén gäller förstås enbart kvinnor!) har ställt till väldigt mycket problem för väldigt många kvinnor och flickor, allt från hysterisk övervakning och kontrollerande till de idioter som tror att man kan bli av med HIV genom att ligga med en oskuld. 

Att ha sex betyder olika saker för olika människor. Det man bör tänka på är väl att det KAN vara väldigt känslosamt, utlämnande och omskakande. Det kan också vara mer en kul grej, att manipulera med kroppen för att uppleva coola fenomen. Har man inte gjort det förut är det svårare att veta i förväg hur det kommer att kännas, så kanske ska man tänka sig för extra noga vilka situationer man går in i. Å andra sidan är det inte hela världen om det blir lite knas heller. Ingenting är oåterkalleligen förstört om första gången blir lite "meh". Jag kan inte komma på någonting annat som vi förväntas göra helt perfekt vid allra första försöket, jo, möjligen föda barn kanske!

För en del är det viktigt att vara kär i den man är med, andra ser det mer instrumentellt. Jag tycker iofs att det lägger till en extra dimension att vara med någon man verkligen älskar och är förälskad i, i bästa fall kan det bli en nästan spirituell förbindelse (eftersom man redan är hög på förälskesehormoner) och stark känslomässig upplevelse. Å andra sidan kan man ha jättebra sex med någon man inte har några djupare känslor för också.

Om du känner dig redo, vill testa hur det känns, och känner att det här skulle vara en bra person som skulle vara lyhörd och omtänksam och hantera det bra efteråt, tja, se till att använda kondom. Testa ett steg i taget och känn efter om det känns ok att ta nästa. Känns det inte bra, avbryt. Inte heller hela världen.

Anonym
3

Jag skulle nog inte ha sex med en vän oavsett om jag var oskuld eller inte (det blir så konstigt efteråt på nåt sätt). Jag måste dessutom känna en sexuell attraktion till personen ifråga. Jag vill känna att jag blir kåt av den personen jag ska ha sex med.

Jag tycker inte det är någon big deal med första sexet. Men jag kände att det var väldigt skönt att göra det med min pojkvän som jag kände mig trygg med. Vi hade varit tillsammans ett bra tag och utforskat varandra och vi hade gjort allt, så det enda som var kvar var att stoppa in snoppen. Vi gick så långsamt fram att jag tillslut bara ville ha honom närmare, i mig. Och så tycker jag är perfekt att känna, och den känslan eftersträvar jag att få känna varje gång jag har sex. Det är det bästa sexet, när man är så sugen på en person att man inte kan tänka sig något annat än att få in honom i sig. Jag tycker nog inte det är något större grej med första sexet mot fortsatt sex, men sex över lag är en relativt stor grej som man inte bör försumma utan njuta av och ha med personer som man verkligen vill ha sex med.

m0chicakez
0

Jag förlorade, eller rättare sagt gav min oskuld till min dåvarande kille. 

Vi hade varit tillsammans i ett halvår, och jag var knappt fjorton.

Visst, det var väl skönt och så. Men sen visade det sig att jag aldrig fick orgasm under de många gångerna vi hade det :p

Nu, två år senare har jag en ny kille. Vi snackade typ en månad via skype etc etc och sedan åkte han ner hit över en helg.

Jag var redan störtförälskad i honom, och han i mig(Vad han sagt iallafall, hehe)

Vi hade sex andra dagen på morgonen, om jag minns rätt.

Enligt mig var oskulden väldigt viktig, även nu är jag noga med vem jag har sex med då jag inte är attraherad av någon om jag inte har känslor för den personen. (Demi sexuell and proud)

Jag ser det som att man är oskuld varje gång man inskaffar en sexuell relation med en ny individ, då alla gillar olika saker vilket resulterar i att man börjar om på nytt igen med att utforska varandra m.m

Så ja… Det är helt upp till dig hur du vill göra, det är ditt val och så länge du vet vad du ger dig in på och att du är trygg i situationen så är det väl bara att låta det hända

Twitter/Artstagram : m0chicakez
Instagram: nemis.problemis

Deviantart: http://www.deviantart.com/theshadowsinger

lekandur
0

OT #24 Blev nyfiken på vad demisexuell var och googlade. Tack som fan för att du fick mig att inse att jag inte är konstig!!

Where you invest your love
you invest your life 

Anonym
0

Jag håller med #8.

Jag var också 13 (samma år jag skulle fylla 14) och hade sex första gången med min pojkvän som jag fortfarande är tillsammans med nu, två år senare.

För mig var det inte så jätteviktigt men jag kan erkänna nu att jag var lite väl ung. Jag var väldigt mogen för min ålder och han också så det kändes bra både då och nu i efterhand. Jag är glad att det var just han eftersom vi var väldigt kära då och är det fortfarande, det känns skönt. Nu har vi sex regelbundet men efter första gången ville jag vänta 4 månader tills jag fyllde 14 🙂

lisinda
0

jag gjordde det med någon som jag inte kände så jätte bra men vi höll på bygga upp en vänskap iaf. Men det var inte planerat och jag trodde inte det skulle hända då även om jag visste att han ville. Men När jag då var med han kände jag att det kändes rätt och jag litade på han + att jag sen vart sjukt taggad på det ocksp för mina kompisar blev av med den någon vecka innan bara. 

och jag var 19 när jag förlorade oskulden och är glad på något sätt att det var då och inte tidigare eller senare. Nu har jag en pojkvän (inte han som tog oskulden) och har det jätte bra :)

Lev inte i då tiden eller framtiden, gör som hundarna och njut av nuet! http://bloggbybella.se/, https://www.facebook.com/starkreumatiker  medarbetare cockerspaniel ifokus   

m0chicakez
0

Vad bra att jag kunde 'hjälpa' till då! ^^

Twitter/Artstagram : m0chicakez
Instagram: nemis.problemis

Deviantart: http://www.deviantart.com/theshadowsinger