Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettfysisk-hälsa
Läst 12284 ggr
Lyan
0

Luft i urinblåsan?

Jag har jättemycket problem med urinvägsinfektioner efter sex. Tar surgörande läkemedel samt kissar och tvättar efter varje samlag men ändå får jag uvi minst hälften av gångerna. Ofta får jag det trots att jag kissar efter men ibland får jag det inte även om jag glömmer att kissa eller inte kan kissa. Börja ana ett litet mönster med att om vi tar det lugnt och "gnider" mycket så får jag uvi oftare än om vi kör med mindre gnid.

Har även märkt att ibland typ bubblar det när jag kissar efteråt. Har tagit för givet att det har varit ifrån slidan men har börjat känna efter och det verkar faktiskt som att det är från blåsan som luften kommer ifrån. Kan man verkligen gnida in luft in i urinröret? Hade ju kunnat förklara en del med uvierna i så fall.

Karmatarerskanise
0

Prata med en läkare. Låter konstigt med luft från blåsan.

[tk1971]
0

Om man äter mycket proteiner så kan urinen bli skummig/bubblig.

Karmatarerskanise
0

Är detskumiurinen ska man kolla njurarna.

Lyan
0

Nej, inget skum, och det bubblar bara efter sex men inte varje gång.

Kommer inte gå till läkare som det ser ut nu. Har varit där så många gånger och både haft odlingar, gynundersökning och röntgat (magnetrötgen har jag för mig) och de har inte hittat något (förutom bakterier i odlingen). Det har blivit bättre sedan jag började med medlet som gör urinen surare men inte helt bra som sagt. Slarvar jag med det så är det kört på en gång. Har antibiotika kvar för en behandling till så när det är slut så får jag pallra mig iväg till en läkare igen. Som tur väl är så räcker det för det mesta med att ta massa smärtstillande i några dagar så det är inte varje gång det blir en riktig infektion men ont så in i helsike får jag. Undviker antibiotika så länge det bara går för tror att det är bäst om kroppen får ta hand om det själv.

Tänkte mest om någon har hört något liknande

Karmatarerskanise
0

#4 Så du har talat om att du har luft i blåsan?

HUr kan du ha en kur penicillin kvar? Skrev din läkare ut två doser?

Lyan
1

#5 Nej, det har jag inte börjat fundera på förrän förra veckan.

Fick en dubbel kur utskriven sist men klarade mig med smärtstillande den gången och har bara använt en sedan dess.

Karmatarerskanise
0

6 då tycker jag det är viktigt att du talar om det för läkaren.

Lyan
0

#7 Japp, ska göra det när jag går dit nästa gång. Tänkte bara om någon här har hört talas om något liknande

bohan85
0

En del kvinnor får utskrivet antibiotika att ta 1 tablett efter sex/samlag, kanske det skulle vara något för dig?

Lyan
0

#9 De läkarna jag har haft vill inte det, har föreslagit det eftersom jag vet att vissa får det. En läkare tyckte inte ens att jag skulle ha antibiotika alls trots att jag hade så ont att jag mådde illa och nästan svimmade.

Att ta antibiotika varje gång jag har haft sex känns inte så jättebra men det kan ju inte vara bra att leva på smärtstillande varannan gång efter sex heller. Det är ju liksom inga små doser som behövs utan maxdos med alvedon och ipren i minst två dagar upp till en vecka plus citodon när det är som värst :-/

lekandur
0

Usch, lider med dig. Har också haft väldigt mycket problem med sex och urinvägsinfektion. Använd en mild tvål för underlivet, hjälpte mig då det inte blev lika mycket irritation av "gnidet"

Where you invest your love
you invest your life 

obstitant
2

En viktig faktor förutom ens egen hygien är ju killens hygien. Jag menar, om det alltid kommer efter samlag och mer om ni har "gnidit" mycket (jag tolkar det som mer kontakt med området utanför slidan), så börjar i alla fall jag undra om det är han som bidrar med bakterierna?

Jag menar inte att han måste vara en snusk-Pelle, en del är också väldigt mycket känsligare för UVI, men det är en faktor som är lätt att glömma bort. Han ska vara ren om alla kroppsdelar som besöker området! 😉

Lyan
0

#11 Ja, det är väldigt jobbigt :-/ Skönt att du har fått ordning på dina! Vad är det för tvål du använder?

#12 Han duschar i princip varje dag så tror inte att det är som han är skitig. Däremot har jag hört att man ibland inte passar ihop bakteriemässigt  och att man får uvi pga det.

Är inne på en uvi till :-( Inte ens en vecka sedan förra antibiotikakuren >< Och sist hade vi sex alldeles nybadade bägge två så borde inte funnits någon smuts alls och så kissade jag efteråt (mycket eftersom jag druckit massa läsk, borde väl vara bättre än att kissa lite?), utan bubbel. Fast iofs så hade vi sex i badet också så kanske är därför men tycker att det borde vara rent.

En sak som jag tycker är lite märklig också är att jag inte alltid får uvi direkt. När jag började få uvier så kom de alltid två dagar efter, men efterhand som de blev värre så kom de bara någon timme efter sex och varje gång och för varje uvi fick jag ondare och ondare. Sedan började jag med det surgörande och såg till att kissa varje gång så minskade de men nu verkar det öka igen. Det har också tillbaka till att börja två dagar efter. Dock har jag lika ont och inatt hjälpte inte ens citodon utan fick ta både citodon, ipren och två alvedon och man bör egentligen inte blanda alvedon och citodon :-/

Kissar inte blod ännu så tror inte att det behövs en antibiotikakur så provar med bara smärtstillande till att börja med. De gångerna jag har behövt antibiotika så har det varit massor av blod så jag först trodde att jag hade fått mens (detta vet läkaren)

Kan man få uvi av att använda fel produkter där nere? Tänka på att lekandur fått hjälp av att byta tvål. Jag använder vanlig duschcreme som på resten av kroppen. Kan det bli värre om man är torr? Har inte märkt något av att huden skulle vara torr men kanske ska prova något mjukgörande och fuktgivande ändå

lekandur
0

JA vanlig duschcreme ska du nog inte ta. 
Jag har en acco som är röd med pump.. hahaha svårt att förklara då jag inte är hemma.
Men din PH-balans kan vara rubbad om du använder vanlig duschcreme vilket gör att slemhinnorna torkas ut och är extremt utsatta.
Använder du kondom? Isf kanske du är allergisk mot latex eller något i glidmedlet på kondomen. Annars så kanske du behöver extra hjälp som någon sorts glidmedel :)

Jag brukar shota en citronshot ! Fungerar helt perfekt men man får se upp med mängden och hur mycket ens egna mage tål då man kan få magkatarr.

Lider verkligen med dig :/

you invest your life 

[Devya]
0

Det finns ju tranbärstabletter att ta.

"Tabletterna gör att bakteriemiljön bli sur, vilket bakterierna inte gillar, och därför får svårare att få fäste. De innehåller även antioxidanter och andra ämnen som motverkar infektioner. Normalt skulle man behöva få i sig en ganska stor mängd tranbär för att få samma effekt som med tabletterna, men i tranbärstabletter är de bra beståndsdelarna väldigt koncentrerade, vilket gör att de ger stor effekt, trots att de är så små."

http://www.kissnödig.com/tranbarstabletter/

lekandur
1

#15 tranbärskapslarna gör bara slemhinnorna bättre. Det har inget med att göra kisset surare. Det är tyvärr en myt.

Min urolog berättade det för mig då jag nästintill missbrukade tranbärskapslar. tyvärr!

you invest your life 

[silkesnosen]
0

Har du provat att dricka Molkosan? Det har räddat mig, när jag hade återkommande infektioner. Sedan måste ju dina stackars slemhinnor vara extremt påverkade av både antibiotika och duschcreme. Om du nu måste använda tvål, så väl t.ex Sana som är avsedd för ändamålet. Kan ni ha sex på något sätt så att ni inte gnider?

lekandur
0

En sexposition som är väldigt jobbig och uvi framkallande är missionären och när tjejen är över då det irriterar och gnider väldigt mycket - _för mig!
_
Ultimata för oss som är känsliga så är det bakifrån eller någon form av det då det nästan inte har någon kontakt eller gnidning alls om man jämför med ridning och missionären.  

_lite tips från coachen haha!
_
Hoppas att du hittar någon lösning då det verkligen inte är kul 😕

you invest your life 

Lyan
0

#14 Ska kolla på apoteket och se vad jag hittar med röd flaska.

Använder inte kondom just för att jag har reagerat om materialet.

Vad är det för citronshot?

#15 Tar redan receptbelagt surgörande.

#17 Har fått tips om det tidigare men glömt. Gick in och kollade på det men det stod att det var inte samma som tidigare och att det inte var alls lika bra längre men skadar ju knappast att prova.

Jo, det går att få det att gnida mindre men är ju inte lika skönt då :-/

#18 Naturligtvis de ställningar som både jag och killen föredrar -.- Var ju även det jag misstänkte att de gjorde det lättare att få uvi eftersom det känns som att det gnider in luft i urinröret.

Får se till att köpa någon intimtvål och se om det blir bättre. Vet att man egentligen ska tvätta med bara vatten typ men det känns så ofräscht och speciell tvål för underlivet har jag inte gitt med då jag inte har känt av något negativt av att använda samma duschceme som för resten av kroppen. Ska jag smöja med något också?

Kissade blod igen precis efter jag skrev tidigare idag :-( Har även fått ta en citodon till och det har jag inte behövt göra tidigare vilket inte är bra men nu mår jag helt okej och inget blod sist jag kissade så kommer avvakta lite till med antibiotika.

[[Månen@]]
0

Det kommer ut luft bubblor på mig med efter sex från urinröret som jag måste trycka ut. Jag antar att kissöppningen öppnas och då släpper in luft när killen kommer åt

lekandur
0

Citron shot = en shot med ren citron :)

Vanliga duschcremer har starka ämnen som retar och irriterar slemhinnorna och kan sabba PH-balansen där nere.
Aco har jättebra produkter som jag rekommenderar väldigt starkt!

Aco intimate care cleansing oil är rekommenderad till kvinnor som har problem med sköra slemhinnor vilket det låter som om du har.
Aco intimate care caring glide är ett glidmedel som återfuktar, skit bra!
De här produkterna har varit life saviour indeed!

Angående sex positionerna så suger det ju ganska hårt att det är just dem ställningarna som är bäst! Men missionären fungerar bättre för mig OM mina ben är på min partners axlar. Kanske värt att pröva. Men ridandet är och kommer säkerligen vara väldigt påfrestande just nu. 
Jag skulle inte utmanat ödet att pröva den innan jag använt några av produkterna för att se om det är det som är problemet. 
:)

you invest your life 

MiniW
0

RFSU har väldigt bra produkter för intimvård!
Speciellt deras intimtvålar och cremer. Deras nya serie är hur bra som helst, jag själv använder mig av Daily Balance (tvålen) och Soft Balance (cremen), båda hjälper till att upprätthålla balansen och är skonsamma (de innehåller mjölksyrabakterier och lågt Ph-värde). Jag är väldigt känslig mot allt men deras produkter är verkligen jättebra!
Här kan man köpa deras produkter på Coop och vissa apotek men de har ju även så att man kan beställa från deras hemsida 🙂

Lyan
0

#20 Då är jag inte ensam iallafall. Har du också problem med uvi?

#21 Oki. Har provat stark tranbärsjuice blandat med ren citron utan resultat tidigare. Har surgörande pulver som jag blandar med vatten och tar varje dag och det har hjälpt lite (slarvar ibland för det smakar förjävligt och då får jag uvi nästan direkt så det funkar en del iallafall).

Eftersom min kille är väldigt välutrustad så är det ganska begränsat med ställningar man kan variera med, tex att ha benen på hans axlar går inte alls för det gör ont även om han är försiktig :-(

#22 Ska kolla upp det. Lika med det som #21 rekommenderade.

Provade att ta en tablett antibiotika efter sex men det gjorde bara att det skjöts upp några timmar innan det började göra ont. Tog smärtstillande i 1,5 dygn (sammanlagt 3 ipren, 4 alvedoon brus, 2 vanliga alvedon och 1 citodon) och kände sedan inte mer. Hade sex igår och då kom det luft igen när jag kissade. Kommer inte ihåg om jag tog en eller två alvedon men tog iallafall en plus en ipren direkt efter eftersom ipren är antiinflammatoriska och har känt lite stickningar idag men har än så länge inte ont :-D Jag hoppas att det betyder att det jävligaste är över och att det går tillbaka till att få ont varannan till var tredje gång och inte varje gång som det har avrit sista tiden.

Har inte fått tummen ur att köpa nya hygienprodukter ännu då jag inte har varit och handlat. Ska fixa det nästa gång jag handlar!

Har iallafall fått mycket tips så nu blir det till att prova sig fram i lugn och ro och se om jag hittar något undermedel :-)

[[Månen@]]
0

Ja jag har haft problem med det men nu kanske det var ett år sen. Ja men kan det inte vara killen som är skitigt då? För uvi orsakas av bakterier

Karmatarerskanise
0

24 det orsakas oftast av bakterier som vi normalt har i tarmen (kolibakterie)kommer de in i urinröret får en del uvi. har inget med ren eller ej att göra.

Lyan
0

#24 Oki. Nej, han är ren. Jag får uvi till och med om vi har sex direkt efter att vi båda har duschat.

#25 Det är det bakterierna som har hittats vid olding. Nu har det iofs inte gjorts odling de gången vi båda har varit nyduschade, vet inte om uvi även kan bero på annat än bakterier.

lekandur
0

Se upp för trånga trosor så som string och hipster ett tag. För där finns det bakterier så det skriker om det! :) 
Eventuellt om du har trosskydd som du lätt kan byta eftersom du är väldigt känslig :)

you invest your life 

Lyan
0

#27 Tack för tipset! Kanske ska prova att byta trosor en extra gång under dagen också, kan ju knappast skada iallafall