Har jag mask?
Hej!
Undrar hur man vet om man har mask i magen och även hur man vet vilken slags mask det är.
Såg nån dokumentär som jag ångrar att jag kollade på gällande mask, fick lätt panik eftersom att jag lätt blir hypokondrisk ibland.
Tacksam för svar!
Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice.
För att få säkert besked måste man lämna avföringsprov till läkare.
/Sjöis
"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"
Du mår illa, får lite lätt ont i huvudet och blir på dåligt humör
#1 #2 Okej, finns det fler symptom? :)
Ja ibland kan man se maskar i avföringen och ha klåda, men en del märker ingenting. Så det enda säkra sättet är att lämna prov.
/Sjöis
"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"
Du får inte mask bara för att du sett ett program om dom. Har du inte märkt något så är det ju meningslöst att fråga om symptom. Du blir ju inte mindre hypokondrisk av det.
#5 Nä, jag vet, hehe!
Men alltså jag upplever att det kliar där bak men inte så värst så att jag inte kan sluta klia men ändå.

När man tittar på sådana program eller hör om symptom så har man ofta alla 😉
När jag jobbade på förskolan och det gick löss gick vi alla och kliade oss i huvudet även om vi inte var smittade.
För att veta om du har mask så måste du som många skrivit i tråden lämna avföringsprov. Att det kliar därbak behöver inte betyda att du har mask, det kan helt enkelt vara så att det kliar bara 🙂
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar
#7 Haha, jo så brukar det vara! ;)
Får ta och lugna ner mig lite och fundera vad jag ska göra. :)
Vill du kolla om du har springmask så kan du en bit mörkt tyg (vanligt toapapper går bra men syns inte lika lätt) och sätta mot analöppningen. De små kräken är små små och ljusa och syns sen mot det mörka.
MEN har man springmask kliar det nått enormt i rumpan och du borde ha varit nära någon som har det för att bli smittad.
#9 Okej, ska testa det där! Alltså, det kliar inte enormt bara kanske några gånger per dag och inte direkt hysteriskt. Tror ni att det kan vara något annat(ex torr)? :)
10 det kan vara små sprickor från när du torkat dig.
Springmask kliar hysteriskt mycket speciellt på kvällen/natten.
Troligare att du fått sprickor precis som Hera säger.
#11 Hur får mm bort de? :) #12 okej, syns sprickor? :)
13 Torkar sig nättare och små sprickor syns inte. man kan gå till apoteket och fråga om läkande salva.
#14 Okej, kan man använda idomin eller helosan?
15 fråga på apoteket.
Var på toa nyss och gjorde nummer två, när jag torkade såg jag att det var en avlång ljusbrun sak på pappret, var några millimeter tjock och kanske sex centimeter lång. Det såg inte ut att vara ex. slem men kan det vara nåt jag ätit som inte riktigt smälts i magen?
17 Gå till en läkare om du inte kan släppa det. Vi kan omöjligt säga vad det är.
#17 skulle nog tro att det är nått du ätit. Tror att du kan vara helt lugn och sluta tro att du har mask.
#19 tack så mycket, lite lugnare nu! :)
#17 mask brukar vara vita eller ljusrosa ej bruna.
Det absolut vanligaste i Sverige 2014 är springmask som flera redan har skrivit om. De kliar i rumpan och om du upptäcker du har såna så finns tabletter receptfritt på apoteket mot dom.
Bandmask förekommer också fast mycket mer sällsynt. Det kliar inte i rumpan utan brukar upptäckas genom att vita segment följer med bajs ut. Har enbart hört talas om detta hos småbarn eftersom det nästan krävs att man äter smutsig jord för att bli smittat.
Min son fick spolmask när vi varit på Sri Lanka. Det var inte roligt alls! Första symptom är hosta, eftersom masken har ett stadie i sin utveckling där den är en mikroskopiskt liten larv som klätrar in i lungorna. Men vi trodde ju bara han var typ förkyld när han hostade envetet och länge. Först när han hade öroninflammation och fick penicillin mot detta upptäckte vi, eftersom penicillinet tog död på masken som han sen bajsade ut (var liten o satt på potta då så det var lätt att upptäcka. uarrrggh! )
#21 Det var säkert en härlig överraskning😂
Minns när min bror hade bandmask. han spydde upp en. Bläää!
#22 Det var fruktansvärt! Och jag räknar mig inte annars för så känslig, brukar slakta själv t. ex och med 3 ungar har man med åren bytt en o annan riktig stinkig blöja och städat efter magsjuka… Men just mask tycker jag är fruktansvärt äckligt och rent faktosk ropade jag på hjälp så min man kom o tog över den pottan för jag fixade det inte.