Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettpsykisk-hälsa
Läst 1577 ggr
Anonym
0

Måste skriva av mig...

Hej först och främst, jag vill bara skriva av mig+få lite tips på något (?) Jag går rakt på sak, jag avskyr människor. På alla sett. Jag avskyr ingen människa som person utan deras handlingar osv. Så jag kan aldrig sova för det ända jag tänker på är varför människor ska ha sån stor fördel i samhället? Varför ska djur slaktas som mat? Varför ska vi få kura ihop oss i en soffa någonstans medan djuren är ute och fryser? Varför är människor sånna ego? Varför tänka att människor är mer värda? Varför ens värdesätta levande varelser? Varför är jag född till att leva detta hemska liv? Jag behöver inte alla "fördelar" med att vara människa och jag tänker inte äta någon som levt och varit glad, haft känslor, haft ett bra liv, blir saknad, är född till att dö… Jag mår dåligt.

Sjöstjärna
1

Det du beskriver är starka känslor av skuld. Skuld är ett komplicerat känslospektra som ofta har djupa rötter och som man i allmänhet behöver professionell hjälp för att komma till rätta med. Har du funderat på att gå till någon och prata om dina funderingar?

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

Anonym
0

#1 ja, funderat har man ju alltid… Men jag vill inte stödja "mänskliga hjälpmedel" så att säga…

giffan
0

jag förstår delvis hur du tänker. 

men jag har svårt att förstå det där med att inte äta ett djur. För även djur äter andra djur… vi är födda till rovdjur. Men visst vi kan göra ett val och låtabli att äta det som kommer från levande varelser.

Men mina djur lever inne med mig, och dom som är förstora lever i en miljö som är anpassad för dom. Tror inte att en älg eller en hare vill vara inne och mysa i en soffa.. dom är ju fria. 

men håller verkligen med dig att människan är ego. allt för egen vinningsskull, men så är det  ju i djurlivet med. fast kanske inte riktigt lika, ibland värre. Fågelungar som puttar ur de andra i boet för att få mera mat, eller vissa fåglar som tillåmed låter andra fåglar föda upp deras ungar osv osv… 

allt handlar ju om överlevnad.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Karmatarerskanise
0

De flesta värderar människor högre eftersom det är den art vi själva är. Många värderar dock husdjur i familjen högre än främmande eftersom de är familjemedlemmar. Detta är inget konstigt. människor bor i hus eftersom vi byggt dom. Djur i naturen har andra sätt att bo och brukar klara vintern. Det är naturens gång. Jag är inte ego. Så förklara gärna vad du menar. mår du dåligt kanske du behöver prata med en kurator.

Anonym
0

#3 människor kan oxå mobba varandra och göra varandra väldigt illa… Så jag ser ingen större skillnad. #4 människor tänker (inte alla men många) att om jag dödar den här hönan, slipper jag äta gräs och blir mätt. Då dödar människan hönan. Eller så är en människa fast på en ö med en ko. Människan dödar kossan utan att ens tänka på vad den vill och att den dör. Jag är sämst på att förklara.

Sjöstjärna
1

#2 Om din skuldbeläggning av dig själv är så stor att du inte ens vill acceptera psykologisk hjälp för att bli frisk så har du nog avsevärt större problem än du själv inser.

Välj att bli vegan om du vill det, men att inte kunna ha ett fungerande liv för att du tar på dig den samlade skulden för att människan är ond är inte ett friskt tankesätt. Jag tycker verkligen att du ska söka professionell hjälp hos psykolog eller annan samtalsterapeut.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

Karmatarerskanise
0

5 det handlar om överlevnad. Inget konstigt. Förstår inte alls va dum tror att det ger djuren om du struntar i att söka hjälp för ditt mående. Djuren mår inte bättre av att du må dålugt.

m0chicakez
1

Jag håller med dig delvis.

Jag ogillar mänskligheten enormt. Visst, jag äter kött m.m 

Men vi är som sagt rovdjur. [Eller ja… Snarare allätare, eller?]

Tycker även att det är sjukt att vi ser oss som högre uppsatta individer jämfört med t.ex kråkor. [De är sjukt intelligenta, och vackra .w.]

Och det där med att vi ska bestämma hur stor vargstammen i Sverige ska vara, m.fl.

Enligt mig borde vi åtminstone försöka att jämna ut sättet att se på oss djur. För hur mycket vissa vägrar att inse det så är vi faktiskt också djur.

Finns ju även de människor som försöker göra det bekvämt för andra arter. Individer som frivilligt letar efter skadade djur och hjälper dem.

Så försök att inte tänka så negativt. Det finns faktiskt bra människor också!

Twitter/Artstagram : m0chicakez
Instagram: nemis.problemis

Deviantart: http://www.deviantart.com/theshadowsinger