Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettpreventivmedel
Läst 6762 ggr
whysoserious
0

P-stav? Hur fungerar det?

Hur fungerar det egentligen? Har läst massor men förstår inte riktigt… Kan man få svårare att få barn i framtiden? Vad är det staven gör med kroppen och får man inte ärr när man ska 'operera' ut den eller vad man nu gör haha? :O Har läst om att man kan gå upp i vikt eller blir av med sexlusten också… hmm?

Eller tycker ni att p-piller är bättre? Har börjat fundera på andra alternativ än kondom. Dessutom blöder jag väldigt mycket också så det hade varit härligt att få mindre mens (eller ingen alls har jag hört att det blir för vissa?)

Kram!!

Fialialej
1

Pstav är en (eller ibland två) stav/ar som man placerar med hjälp av att "spruta" in i armen genom en tjockare kanyl. Man får lokalbedövning innan så det ska inte kännas. Staven är ca 2cm lång.

Den funkar som så att staven utsöndrar en jämn halt av hormon (vilket ämne det nu är) hela tiden. Blir ju samma effekt som p-piller. Det finns olika typer av stavar så jag antar att det bästa är att prata igenom det med barnmorskan för att hitta den bästa.

Fördelar:
Man slipper tänka på att ta piller/byta plåster/byta ring osv. 

Jag hade p-stav men fick problem med blödninar (hade "mens" oavbrutet i två månader) så fick ta ur den. Har flera kompisar som haft samma problem, emen det är ju såklart olika för olika personer.

Jag har två små prickar för in/utgångshålen men de syns inte och jag hittar dem knappt själv längre heller.

"På natten är alla katter svarta"

Fialialej
0

Precis som men andra p-preparat så ska fertiliteten återkomma relativt omgående eftr att man tagit ur staven.

Vilka biverkningar man får varierar också från person till person Märker man att det blir mycket biverkningar får man helt enkelt testa nåt annat. :)

Jag blödde mycket med min stav men kan också bli så att mensen uteblir helt.

Som sagt  bäst är att testa sig fram! :)

"På natten är alla katter svarta"

lollo94
0

Min mens slutade helt av pstav men jag fick en infektion i livmoders halsen av den ist…. Så jag se inget positivt med pstav

emeliiiiieee
0

Jag har haft min stav i 3 år. Den är riktigt bra men jag fick tyvärr mycket biverkningar som 30kg viktuppgång och sen hade jag mellanblödningar i 1 år.

Men jag tycker det är bra att mensen blev mindre, regelbunden och att mensvärken försvann rejält. 

Prata med BM om vad som kan vara bäst för dig. Jag valde stav eftersom jag inte kan svälja tabletter.

Karmatarerskanise
0

3 står den biverkningen med? Sådant kan man få utan p stav. Vanligare vid spiral har jag förstått.

[Annet]
0

Jag har p-stav nu och de värsta med de hela är väl att jag har mycket mens. Men det blir olika för varje mänska visa får ingen alls men jag kan varmt tekomendra de för du får skydd och behöver inte tänka på den på tre år. Jag ska byta min nästa år för då har jag haft den i tre år.

Afturelding
0

Jag har haft min i ett år i mars, och åt cerazette innan dess. Det är samma typ av hormon i dem, så det kan vara en idé att prova dem innan du sätter in en stav. Det är inte 100% att det blir samma, men det ger en indikation.

Jag mår i alla fall super 🙂 Ingen mens alls, precis som med cerazette. Jag har nog gått upp något i vikt, men det kan lika gärna vara "sambokilona" som satt sig. Och min lust är normal.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

viktoria91
0

Jag har haft p-stav. Hade blödningar konstant i ca 6 månader innan jag gav upp och tog bort den.

emeliiiiieee
1

Kom ihåg att du kan få minipiller utskrivet om du blöder konstant i mer än 6 mån! Du tar alltså pillren precis som vanliga ppiller fast du har staven. Det neutraliserar så du inte blöder längre. För mig hjälpte det suuuuuuperbra.

Karmatarerskanise
0

9 vadå neutraliserar? Man får ju då dubbla doser? De jag känner som blödde konstant fick staven utplockad. Hade aldrig vågat mig på dubbel dos.

emeliiiiieee
1

#10 Trivs man  med staven i övrigt och inte vill ta ur den pga blödningar kan man ta en månad med minipiller samtidigt.

Jag ville inte ta ur min stav pga mina blödningar och jag fick så. BM sa att måååååånga tjejer väljer att göra så.

[VampireGirlElvira]
0

P-staven fungerar för min del. Även om det gör ont i ca. en månad. Och det är lite obehagligt till en början, men man vänjer sig till slut. Jag har haft min nu i ca. 8-9 månader. Och jag är glad för det eftersom att jag hade enorma mensverkar.

Jaguar_
0

Jag har haft p-stav i 8 år nu typ. Började med en 5 års, sen blev det 3årig och nu inne på en 3årig till. (och ja man får små ärr när man ta in och ut.)

Tycker mig inte känna någon skillnad alls på något mer än att jag slipper mens. Har lite ibland och det kan även vara oregelbundet. Typ ha lite mens liknande i 2 veckor sen kan de går 3 månader utan något..sen en liten period på 2 dagar sen ett års uppehåll och så vidare. Inga besvär alls och ser det inte som ett problem med mina små oregelbundna hopp. Skönt att inte behöva tänka på att ta piller med.

Får inte ta p-piller heller då de kan ge blodpropp om man har otur och min syster fick det och därav får inte jag ha p-piller.

Har en kompis som det inte fungerade på alls utan hon hade, som tidigare nämnt i tråden, konstant mens i 7 månader och tog ut den. För vissa fungerar det och för vissa inte. Mina första 4 år var mensfria tills jag började bli aktiv i sexlivet, då blev det det oregelbundna sättet.

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

lollo94
0

5 det står med på som biverkning ja men jag fick en ordentlig infektion som inte gick över även fast jag åt två olika mediciner plus en kräm typ som man skulle ha upp mellan benen

teardrops
0

Jag hade mens en gång på dom två åren jag hade p-staven.Däremot fick jag cystor på äggstockarna av den på slutet,dom tryckte på blåsan så att jag hade svårt att sova (hade ont).Har du som mig haft en cysta  tidigare bör du hoppa p-stav då en va dom vanligaste biverkningarna är cystor (helt ofarligt men jobbigt).Sen drog p-staven ner min sexlust rejält med..Annars var den bra,fick ingen viktuppgång eller så,tappade möjligen en hel del hår bara.

[WickedAlly]
1

Jag hade min stav i fyra år, hade aldrig några problem. Både mens och min hemska mensvärk försvann helt. 

Att man kan öka i vikt beror inte på staven i sig, man blir inte tjock av den. Det som kan hända är att man får ökad aptit av hormonerna, äter mer och därmed går upp i vikt. Men det handlar ju egentligen bara om självdisciplin, inget annat.

Kassy
0

Har haft P-stav i över ett år, var lite jobbigt med mellanblödningar då och då i början men sedan har det bara minskat. Skulle inte förvåna mig om jag inte kommer ha mens alls snart, om inte annat så har jag betydligt mycket mindre än tidigare och inga biverkningar alls. Rekommenderar varmt P-stav om man inte vill använda kondom 😃

Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.

Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.

För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com

linnea22
0

hejsan jag ha haft p-stav , och jag fick ärr av då dom tog ut den , och jag gick upp av den , fick dock ingen mens, jag tro det är olika från person till person.

carcharodon
0

Jag är en av dem som fick konstanta blödningar av staven. Inte små blodstänk, utan blödningar, hela tiden. Kan säga att underlivet inte mådde bra efter 7 månader med tamponger och trosskydd hela tiden heller…

Så, efter 7 månader gav jag upp och tog ut den. Tydligen hade den första sköterskan satt den för djupt så de fick gräva efter den i säkert 20 minuter innan de fick tag på den och kunde dra ut den… :/

Något jag aldrig kommer testa igen.

Jaguar_
0

#19 Det där med 20 minuter är ju inget tss

Nu när jag slängde in min nya 3a så tog först och främst inte bedövningen och det gjorde den inte efter 5e sprutan heller. Så jag tog typ ut och satte in under halv känsel (vilket man inte ska om armen är bedövad som en kalv skulle somna av). Detta tog 1½ timme…Jag hoppas jag slipper nästa gång det är dags och att det är dags för bebis istället 🤪

(Hon som gjorde ingreppet är gammal och erfaren var helt svettig i pannan när vi var klara och informerade vänligt att jag ska säga till doktorn när jag ska föda barn att jag inte tar bedövning så att de lägger extra mycket på mig…trevlig att veta att min kropp inte tar bedövningsmedel!!!!!)🤦‍♂️

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

carcharodon
0

#20 Får man bedövningsspruta när man sätter in eller tar ut en stav? Salva för att behöva huden ja, men spruta? Det fick inte jag någon iaf.

Karmatarerskanise
0

21 det verkar variera.

takykardi
0

Jag hade mens i en månad efter jag satt in den, men sen hade jag inte mens alls så länge jag hade i den. Hade inga problem alls med den, tyckte den var hur bra som helst! Sen efter att jag tog ut den fick jag mens efter en månad och allt är bra.

Jaguar_
0

#21 Jag sprang med salva…men det biter tydligen inte mig och då tar de till spruta 🤐 Första gången jag gjorde detta (när jag var 19 år) då gick det utmärkt med enbart den där salvan (Då fick jag välja om jag ville ha salva eller spruta som bedövning..Klart väljer man ju salvan! tss)…men sen har det bara gått utför med bedövning..Typ min kropp vänjer sig eller anpassa sig till bedövningsmedlet och skiter tungt i att det är bedövning i slutändan 😛 Hade ju sån känsel att jag även ryckte till av smärta när hon satte nålen mot min hud, men det var bara att bita ihop och vänta på att det var över. Inte kul när hon dock sa (efter ett tag av tryckande med den 'sprutan' som ska skjuta in staven med) att hon inte ens kommit igenom min hud…Tydligen har jag seg hud med…..

Just nu känns det komiskt..Av någon anledning ser jag allt som extrem komiskt efter att man kommit över det hela, men under tiden man låg där så var det då rakt inte komiskt.

Vill inte avskräcka dock från att skaffa p-stav haha. Detta är bara hur jag reagerar och min kropp är kanske inte helt normal 😎 P-stav skulle jag välja anyday anytime…Smidigt om det fungerar och det går inte glömma eftersom det är i kroppen hela tiden.