Svider av Pevaryl?
Jag har en misstänkt svampinfektion i underlivet. Har haft Svamp förut och då med alla symptom som går att ha allt från gryniga flytningen till den extrema klådan. Denna gång är det bara klåda och Endast på klitoris så jag vet inte om det verkligen är Svamp eller inte.
Jag har tid hos gyn på torsdag men jag håller på att bli galen så har använt lite av pevarylkrämen jag hade kvar sedan tidigare (ja jag vet att man inte bör behandla innan man ska på undersökning eftersom det kan förändra resultater men det är en plåga!!) så jag kommer självklart fråga läkaren samma fråga men man är ju lite orolig så vill slänga ut frågan även här där det kanske finns kvinnor som kan svara på frågan under tiden!
När jag smörjer med krämen så Svider det som satan, av krämen alltså. Vad kan det bero på?
Försöker söka på Google men kombinationen "pevaryl kräm sveda" ger bara symptom på just Svamp och hur man behandlar ingenting om att just Pevarylkrämen Kan orsaka sveda själv.
Tror ni att jag reagerar Mot krämen och bör sluta använda eller Brukar det svida? Hur har det varit för er om ni har använt det?
Kan inte minnas att det svidit. Du bör avvakta.
Jag har också upplevt sveda, vad det beror på vet jag inte. Kanske att huden är väldigt skör om man gått å kliat länge så det finns små sår?
Jag tänker också på att de är en så liten yta som kliar. Svamp brukar vara lite större område just i underlivet.
Vid svåra svampangreppssår kan det svida ordentligt, men det bör lätta efter de första behandlingarna.
Vid Svamp är det mycket viktigt att INTE använda lite salva ibland, svampen är mycket bra på att bli resistent mot olika medel. Antingen behandlar man en full kur eller också inte. Som understödjande behandling kan man använda kapslar med "god" bakterieflora, och man kan lufta det angripna stället.
Jo tyvärr Pevaryl är ökänt för att orsaka rejäl sveda hos vissa….
mitt råd är att du provat Canesten istället den är lite snällare och brukar inte orsaka sveda….
har provat Pevaryl själv och herrejösses jag trodde underlivet skulle brinna upp….usch det var förfärligt 😕
provade Canesten istället och den funkade bättre
har även diskuterat detta med Gynmottagningen och dom sa att det är många som har haft samma problem med Pevaryl och att dom brukar rekommendera Canesten istället…
är du osäker på om det verkligen är Svamp så är rådet att du först blir undersökt av en läkare…..
Jag klarar inte pevaryl alls! Prova canesten i stället precis som ovan säger.
Tack för svar, då vet jag att jag inte är ensam om svedan.
Ja läkar/gyn-besök är bokat för imorgon så vi får se vad det är då.
Min gyn-läkare har varit lite fachinerad av hur min tidigare Svamp har sett ut då det var varit någonting ovanligt med den. Vad det var har jag ingen koll på nu. Vet bara att jag fick en dubbeldosering av både receptbelagd och receptfritt för att få bort det sist.
Jag har en enda gång i mitt snart 30-åriga liv haft problem downstairs. Jag besökte gyn å jag hade en blandad infektion, både bakterie och Svamp. Fick antibiotikakräm att smörja på och en kapsel att svälja mot svampen. Blev snabbt frisk!!
Min sambo tyckte inte det var lika kul att behöva smörja in ollonet med antibiotikakräm :O men det är lite OT….
#8 Hoppas du lyckas hålla dig till endast en gång! Jag har haft extremt otur att sedan jag blev av med oskulden för snart två år sedan har jag haft återkommande problem. Ingen könssjukdom dock (inte för det skulle varit nån risk med endast en partner som var testad)
Så irriterande med problemen, det är ju en rejäl plåga framför allt om man skulle vara ute någonstans och det börjar klia som gud vet vad..
Förra året var problemen som värst under juletiden (sammanträffande att det kommer nu igen?) och vi var på julbord. Jag blev tvungen att åka hem för det var ohållbart. Måste varit den värsta smärtan och irritation jag känt av och då har jag ändå råkat ut för Väldigt mycket skador (allt från brutna ben, operationskomplikationer till skallskador osv osv)
Så skönt att det är imorgon jag kan uppsöka läkare och få hjälp!
Nackdelen är att det är en man som är den enda läkaren på plats. Jag har ju svårt för män, framför allt i dessa sammanhang, aningen pinsamt att ligga där i den hemska stolen :P
#9, jo jag är tacksam för det. Jag hade manlig gynekolog och tyckte det gick bra. Är väl ändå aldrig kul att ligga i dom där stolarna oavsett kvinna/man som skall titta…. Om du får det ofta och det alltid är Svamp så be läkaren att få fler uttag på receptet så att du snabbt kan hämta ut/ha hemma när samma besvär uppstår.
Jag tillhör oxå till dom som får återkommande problem med Svamp verkligen inget kul och tyvärr har min Svamp oxå blivit resistent mot Canesten krämen…så nu får jag istället en tablett att svälja en engångsdos varje gång svampen blossar upp har oxå fått flera uttag så jag kan hämta ut när det behövs…..
håller helt med att Svamp är nåt helt outhärdligt 😕
Jag har just upptäckt att Pevaryl inte är något för mig. Brukat använda Fluconazol men ville prova Pevaryl då det inte fanns biverkningar. Trodde jag. Nu är jag svullen och det svider som attan. Aldrig mer Pevaryl!
#12 Boka ett återbesök hos gynekologen! Så där ska du inte behöva ha det.
Ett tips till den som söker lindring i väntan på läkartid eller bara har svaga symtom: Naturell yoghurt svalkar och lindrar klåda och sveda. Enda nackdelen är att det kan bli lite kletigt. Var på semester i apoteklös ort och lyckades faktiskt bli av med eländet innan jag hann till apoteket. Men då hade det inte hunnit bli så illa.
Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare
Nu känns det bättre efter att jag duschade och fick bort alla rester av krämen och vagitoriet. Ska ringa gyn och fråga om råd, det är bra att veta till nästa gång det dyker upp. Eller så ringer jag när/om det återkommer. Fluconazol krockar lite med andra mediciner jag använder så jag måste kolla upp det här. Det var en väldigt obehaglig upplevelse det här i alla fall.
Nu har jag anmält biverkningar till Läkemedelsverket. Det är jättebra att man kan göra det via e-blankett www.lakemedelsvarket.se/biverkningar
http://www.lakemedelsverket.se/biverkningar Förra länken fungerade visst inte.
Hej anonym!
Usch, det låter jobbigt… Hittade en bra film om svampinfektion som jag kan tipsa om. Kolla på den! Verkar finnas massa olika orsaker till varför Svamp kan uppkomma.
Jag har under 2 år verkat inom vården. Pevaryl är något som används dagligen där och aldrig har någon av mina vårdtagare fått sveda pga den. Jag tycker du ska sluta använda denna helt. Om du upplever sveda så kan du använda aloe vera, det är skönt svalkande och en mycket naturlig och mild kräm.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
#15 du borde först ha läst dels bipacksedeln men oxå på Fass.se
dom biverkningar du nämner finns redan rapporterade och ligger under biverkningar…
#15 Ska man rapportera redan nämnda biverkningar? 🤔
#20 Ja varför inte. Då ser de ju hur vanligt det är med biverkningarna. Om många anmäler så blir de ju vanliga. Om få anmäler så räknas det ju som mindre vanliga. Det är bra om man kan ta sig någon minut att fylla i blanketten och sen bara skicka iväg den tycker jag.
#19 Alla får inte de biverkningar som står på Fass.