Sätta in homonspiral - smärtstillande?
Jag funderar på att sätta in en homonspiral och har hört att vissa uppmanas att ta smärtstillande innan.
Ni som satt in en sådan här spiral, tog ni något smärtstillande?
Ni som inte tog, känner ni att ni borde ha tagit något?

Min gynekolog sa att jag skulle ta 2 Alvedon innan
Är det första gången du ska sätta in en spiral så borde du ta smärtstillande eftersom det är lättare att spänna sig första gången. Jag glömde när jag skulle byta min men har hög smärttröskel och är bra på slapna av så det gick bra men hade nog inte skada med lite smärtlindring.
Har gjort det flera gånger och aldrig har de frågat om jag ville ha något smärtstillande. Hade de gjort det så hade jag tackat nej. För min del har det gått bra alla gånger, kände knappt något. Det har gått jätte fort och ingen smärta kände jag heller. Så nej, jag känner inte att jag borde ha tagit smärtstillande. Hade varit onödigt.
"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi
Det beror ju mycket på om du fött barn tidigare eller inte.
Det går ju fort men kan ändå vara skönt med smärtstillande, om inte annat efteråt.
Ha en bra dag! // Pernilla
Jag tog 2 alvedon 400mg samt 200mg ipren. jag är nog glad över att jag tog smärtstillande för de gjorde ont efteråt även om jag hade tagit smärtstillande. Men de är en smaksak om de märks eller inte.
Jag tog inget smärtstillande, hade inte en tanke på det. Hade jag kommit ihåg det hade jag absolut tagit, alvedon och ipren tror jag det är man ska ta. Tror nått av det gör så man blir lite avslappnad också så det inte gör lika ont, men är inte säker på om det stämmer.
Se till så att du kan få skjuts hem efteråt, ett litet tips bara ;)
Mvh Linn
Ta allt du kan, säger jag. Jag tog både Alvedon och Pronaxen innan, samt Cytotec för att "mjuka upp" ställena. Ändå gjorde det så fruktansvärt ont att jag var tvungen att ligga där och be barnmorskan sluta. Jag låg där och mådde illa och kände till slut att jag skulle svimma pga att vagusnerven retades. Så för mig blev det ingen spiral.
Jag har inte fött barn, och jag satte in min första spiral. Jag tog ingenting innan och fick två bedövningssprutor av läkaren. Jag kunde knappt gå hem och det blödde satan. Jag hade ont i 4 dagar senare och under 1 års tid hade jag mens 3 veckor och mensfritt 1 vecka. Så var varje månad, och tillslut fick jag ge upp. Jag tog ut den och samtidigt hittades en stor cysta som jag sen hade i ett år därefter.
För MIG var hormonspiral BARA till besvär, för jag blev sjukare i min depression också (trots att det bara ska verka lokalt). Så av alla skäl skulle jag aldrig rekommendera det. MEN samtidigt är det många som blir hjälpta av det, att äntligen hitta ett preventivmedel. Så tänk på alla risker, men det kan vara värt att prova. Känns det sen fel är det ju bara att ta ut den.
Sen vet jag att du endast frågade om smärtan, MEN jag hade ont i ett helt år, och det kan man ju räkna som smärta också.

För mig gjorde det jätte ont när den sattes in och några min efter, låg kvar en stund. Efter det inga smärtor eller problem
Tack för era svar.
Det här med om man har fött barn eller inte, vad är skillnaden?
Jag fick smärtstillande och två tabletter som skulle mjuka upp livmodertappen, jag pratade högt och tydligt om vad brukar äta till frukost och räknade från 10 för att tänka på annat xD
En liten människa som ser på hur jorden snurrar ;)
#10 När man inte fött barn är livmoderhalsen väldigt tight, medan den är lite slappare när man fött barn. Och är det slappare är det också lättare att sätta in något där.
Min gyn sa också att slidväggsr och livmodrtväggar blir "hårdare" efter en graviditet och att man därför inte är lika mottaglig för infektioner som en som inte fött barn. Infektionsrisken ökar tydligen med spiral.
Det jag tyckte gjorde ondast var när de höll i livmodertappen med en "tång" och höll emot samtidigt som de förde in spiralen. Jag har inte fött barn och därför behövde de sannolikt ta i lite hårdare och därmed hålla lite hårdare med "tången". Men det gick åtminstone ganska fort.
Sen när de liksom fällde ut spiralen på plats kändes det som en plötslig mensvärk. Jag tyckte inte det var värre än vanlig mensvärk, men då har jag iofs haft ganska rejäl mensvärk i mitt liv. Jag blev lite yr och illamående också och fick ligga kvar och vila en stund.
Det är absolut värt att ta en värktablett innan, jag skulle satsa på både Alvedon och Ipren. Det är ju inga farliga tabletter att ha tagit heller om det skulle visa sig onödigt…
Fick hormonspiral insatt efter mitt 2:a barn. Fick inget smärtlindrande. Det gjorde obehagligt ont men bara kanske 10 sekunder. Sen blödde jag konstant i 7 månader tills jag tröttnade och fick spiralen uttagen igen. Livmodern jobbade för fullt på att göra sig av med det främmande föremålet med massa sammandragningar och blödningar som följd. Spiral funkar inte för alla!
Jag funderade också på att göra det…
Jag har aldrig varit gravid och därmed aldrig heller fött barn.
De gjorde försök med att få in den, men de fick ge upp för att det var totalt omöjligt. Det var alldeles för trångt för att kunna föra in spiralen i livmodern och det gjorde så ont att svetten bröt ut över hela kroppen och jag blev illamående och svimfärdig.
Det gjordes då ett ultraljud för att mäta min livmoder och det visade sig att den var alldeles för liten, spiralen fick inte plats, så jag får vänta med att testa att ha en sådan tills jag någon gång varit gravid och fött barn och då har förhoppningsvis min livmoder blivit tillräckligt stor :)
De sa att anledningen till att den är så liten på mig är nog för att jag ätit p-piller så pass länge (12 år vid det tillfället) att livmodern dragit ihop sig (vilket var normalt) :)
Hmm.. börjar bli tveksam nu, det tål att tänkas på. Tycker at tdet är rätt mycket pengar också om det inte skulle funka.
Tja, massor av kvinnor sätter in hormonspiraler, tycker det gör lite småont precis vid insättandet och är sen jättenöjda. Och för en del går det inte så bra, och en del såna historier har vi samlat här. Jag vet faktiskt inte hur statistiken ser ut när det gäller hur många av alla som sätter in spiraler som det inte blir bra för, men jag är rätt säker på att personer som aktivt skriver på kvinna.ifokus inte utgör något särskilt representativt urval. Så sök information på fler ställen, ta allt du läser med en nypa salt, och diskutera noga med en barnmorska innan du bestämmer dig.
#16 Mäta livmodern ska de ju göra innan! Kollade de alltså inte ens med mätstickan (eller vad det nu är för mockafjäng) innan de började köra in spiralen?
#18 Jag är inte så jättesugen på att trassla till underlivet ännu mer än vad det redan är just nu, har ont där så det räcker och blir över.. Men samtidigt verkar hormonspiral vara det bästa alternativ jag har.
# 18 Förlåt, mitt misstag… det var nog mätstickan hon försökte få in och redan där med tången på tappen och grejandet med den så blev smärtan för stor och svetten och illamåendet kom…
Fick inte ihop det själv där när jag skrev och funderade länge på om jag skrivit allt rätt för jag tyckte det lät fel när jag skrev det, att de inte mätte något innan :P
Självklart var det mätstickan hon försökte få in, innan de fick gå över till ultraljudet! :)