Mirena hormonspiral
Jag har nyligen genomgått en titthålsoperation och läkarna hittade en cysta och endometrios. Som behandling för detta har jag fått Mirena, en hormonspiral l som jag snart ska sätta in. Tål inte p-piller då jag nästan blev självmordsbenägen när jag tog dom, så spiralen skulle enligt läkaren vara ett bättre alternativ.
Men efter att ha googlat, pratat med vänner och sånt så har jag fått höra att man kan få mycket besvär av spiralen - långa blödningar, värk osv. Någon här som har hormonspiral? Hur upplever ni det? Och är detta ett bra alternativ för mig som INTE kan ta p-piller?
Medarbetare på Vegetariskt Ifokus
Har vänner som mår jättebra med hormonspital och vänner som tog ut sina pga dåligt mående och blödningar i halvår.
Jag har det inte men blödningar är vanligast med kopparspiral. Med hormonspiral blir många helt blödningsfria. Dock får man räkna med några månader där kroppen ställer in sig och då kan man blöda oregelbundet.
#3 Meningen är ju att blödningarna ska försvinna helt, annars får jag operera mig igen :/
ja och det kommer det säkert att göra men det kan ta ett tag innan man får blödningsfrihet, kroppen måste "vänja" sig.
Jag har en hormonspiral, skaffade i Januari förra året, har inte haft någon riktig mens sen dess, bara när kroppen liksom vänjde sig 🙂
Satte in min hormonspiral för 3 veckor sedan och än så länge har jag ingen aning om den har effekt, då jag dessutom ammar. Men förhoppningsvis håller den mensen borta lika bra som när jag åt Cerazette innan jag blev gravid.
Jag har precis tagit ur min hormon spiral nu, pga verkningstiden var slut. Jag hade mycket besvär med min mens innan spiralen och blödde otroligt mycket och länge. Efter jag satt in spriralen så hade jag knappt någon blödning alls och då det var något så varade det kanske 1dag var 2-3 månad. Jag tålde inte heller p-piller, mådde fruktansvärt dåligt, humörsvängningar och allmänt deppig. Spiralen mådde jag inte alls dåligt av. Det var för mig som att vara utan. :) Hoppas att det blir bra för dig :)
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes
jag har haft hormonspiral i lite över ett år. även provat kopparspiral.
bieffekterna på mig blev, kraftig viktuppgång, mensen upphörde men fick ännu mer mensvärk/krampanfall när mensen egentligen ska komma, humörsvägningar, plus att det gjorde fruktansvärt ont när dom satte in den. Var nära på att svimma haha :P Men vissa får inte ont alls.
Den är dock det näst "bästa" jag provat, då vill ni nog inte tänka er problemen jag hade av resten av alla p-medel som finns xD
"After every storm, comes a rainbow" 
Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi
Tack för alla svar! Jag får helt enkelt testa och se hur det går.
Jag hade en hormonspiral i 8 månader och den fungerade skit för mig. Hade asont och blödde floder, men har hört om massor som det fungerar bra på! På min mamma fungerade det jättebra t.ex.
Hoppas det funkar för dig!
Jag tycker att du bör testa för det fungerar olika på olika människor.
Jag satt i samma sitts, kunde inte äta p-piller för jag har för hög blodproppsrisk i min släkt. Sen hade jag provat alla mini-piller som fanns och fick blödningar som aldrig slutade av alla förutom en sort som hette mini-p. Den slutades dock att göras (lägst hormondos av alla så inte så pålitlig) så då fick jag sätta in Mirena istället.
Mina erfarenheter är biverkningar som långa blödningar, ströblödningar (efter över 3 års tid har jag fortfarande kraftig mens en gång i månaden), viktuppgång och celluliter.
I ett års tid hade jag nästan konstant blödningar.
Men som sagt, alla reagerar olika. Har hört att det är många som slutar att blöda helt.
Lycka till!
Jag har haft hormonspiral i 5-6 år. Blev också helt galen av p-piller och hade jobbig mens, och för mig har det funkat väldigt bra. Första månaderna hade jag lite stänkblödning en stor del av tiden, men det avtog mer och mer och sen försvann det helt.
Nackdelarna har varit att jag haft lättare att få svampinfektion och lite ont av äggstockscystor ibland, men det har inte varit värre än att jag stått ut.
#13 Hormonspiral i 5-6 år? Hur lång är hållbarheten? Jag vill höra vad som händer när "bäst-före-datumet" gått ut… Kommer mensen igång igen efteråt eller inte? Det är inte så många som har kalendrar som räcker i flera år, hur gör man för att komma ihåg när det är dags att byta hormonspiral?
#14 det som händer efter "bäst föe datumet" är väl att hormet tar slut och man inte längre har någon effekt av spiralen och man riskerar att bli gravid….
ett tips är att skriva upp det i i en kalender i mobilen eller använda Google kalender….eller spara en papperskalender
eller bara skriva upp det på en lapp och klistra upp på lämpligt ställe
#14 Inte samma! Jag har använt mig av hormonspiral i 5-6 år, men jag har bytt en gång.
Vet inte hur man ska göra för att komma ihåg. Jag bytte min i förtid (efter 4 år), eftersom jag började få tillbaka både mens och PMS och helvete efter 3,5 år.
Jag kunde koppla tidpunkten i relation till när jag träffade min man, och DET kommer jag ju ihåg. Hur jag ska komma ihåg när jag satte in den nya vet jag inte, men jag vet ju iofs att det var ungefär 4 år efter den första. ☝️
Har man en Google-kalender borde man kunna lägga in tidpunkten och få en påminnelse i sin framtida telefon! (Om man har Android, finns säkert motsvarande kalenderfunktion för iPhone.)
15 man får ju uppdatera sin nya kalender med årsdagen.
#16 började få tillbaka både mens och PMS och helvete efter 3,5 år.
Intressant att läsa.
Om mensen kommer, är det då ett tecken på att hormonspiralen inte längre fungerar? Om mensen inte kommer efter 5år, är det då ett tecken på att spiralen fortfarande skyddar?
#18 Nej, efter fem år är man inte skyddad.
Om mensen inte kommer tillbaka när spiralen är äldre än 5 år är man gravid då?
20 nej det behöver man inte vara. Mens kan utebli av många anledningar. En del får inte normal mens på på flera månader, ibland upp till ett år.
Det är ju inte så att den tvärslutar att fungera exakt på årsdagen fem år efter att man satte in den. Hormondosen minskar snarare gradvis hela tiden, och efter fem år börjar nivån bli såpass låg att man inte kan garantera skydd mot graviditet. Men det utsöndras fortfarande en liten mängd hormoner, och dessutom har den en viss mekanisk effekt.
Att mensen kom tilllbaka gissar jag har att göra med att hormondosen minskat lite, men inte till den nivån där graviditetetsskyddet försvinner. Det är ju långt ifrån alla som blir av med mensen helt ens i början när hormondosen är som högst.
#22 Men efter fem år är man inte säker längre. Var så jag menade.
Jag blev aldrig av med mensen och då har jag om 4 månader haft min i 4 år.
24 nej långt ifrån alla blir av med mensen. Vissa blöder mer och iftsre.