P-piller, väga sig?
Hej allihopa
Nästa vecka ska jag till ungdomsmottagningen för att få nytt recept på p-piller. Jag har ätit det sedan jag var 14 så är inget nytt, däremot vet jag att de alltid tar blodtryck och sedan får man ställa sig på vågen. Där kommer problemet in. Jag har/har haft problem med maten de senaste åren vilket först resulterade i en kraftig viktnedgång och sedan en kraftig viktuppgång. Innan allt detta låg jag på normalvikt. Det här har såklart satt sig psykiskt i mig och jag har därför medvetet valt att inte väga mig utan fokusera på att få normala ätvanor och leva hälsosamt igen.
Frågan är alltså, MÅSTE man väga sig för att få p-piller utskrivet? kan man vägra? får jag inga p-piller då?? Har riktig ångest över detta och funderar på att fasta helt dagarna innan jag ska dit bara för detta.
Har inte vägt mig. Sköterskan har bara tagit blodtryck och sedan har det varit bra med det! :)
Tänkte på att det syns ju på mig att jag väger lite för mycket, och tror att om man väger över en viss gräns så får man inte äta p-piller eller något sånt har jag hört? Jag vill inte sluta ju, för hade svår mensvärk och mycket mens när jag inte åt p-piller så är mest därför jag äter dom nu (träffar ingen kille nu då jag mår dåligt över mitt utseende), sen sa dom en gång att man inte bör sluta med p-piller under en period för att sedan börja igen då risken för blodpropp är störst de första månaderna..

Du kan säga åt sköterskan att du själv inte vill veta vad du väger. Då kan hon notera det i din journal men du behöver inte veta. Det kan vara bra för dig att ändå veta vad du väger så att su nästa gång kan få veta om du gått ner el upp om det är så att du kanske vill veta det då.
Riskerna ökar ju vid övervikt. Så det är bra dom kollar det. Men lite övervikt lär inte stoppa dom från att skriva ut. Vill du inte veta så säg det.
Jag har aldrig behövt väga mig vid utskrivning av ppiller, men jag antar att det också är något som sköterskan ser om det finns behov av det eller inte. Är man överviktig så ökar riskerna för att få tex propp. Om du blir förfrågad om att väga dig så är det bara att säga som det är. Kanske du kan väga dig men be henne låta siffrorna vara tysta. Du behöver inte se dem, bara sköterskan.
Det är många som tycker att vikten är känslig och jobbig, du är säkert inte den första eller sista som ber om att inte få veta av det. Du ska inte behöva känna sådan oro inför detta att du vill fasta innan och har ångest. Säg bara som det är.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Jag har alltid varit tvungen att uppge vikt vid p-piller när jag har sett överviktigt ut, just på grund av att vissa piller blir mer osäkra vid övervikt eller har ökade hälsorisker.
Men: be barnmorskan att inte berätta vikten för dig! Det borde hen respektera.
Tack för alla svar! Känns lite bättre nu :)
Vad härligt att höra :)
Medarbetare på akvariefisk ifokus
jag har fått väga mig just för att se om jag är för överviktigt för just ppiller men bad BM inte säga vikten åt mig vilket hon respekterade och sen var det inge mer med det :)
Så be BM att inte säga vikten åt dig :)
Jag brukar ringa in, och så ställer de frågor och så, sedan får jag in det på recept, behöver inte åka in var gång om jag inte vill 🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.