Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettpreventivmedel
Läst 718 ggr
Urhasten
2

Funderingar kring P-piller

Jag läste den här artikeln "Sexuell frihet finns inte på kartan" idag. Jag blev faktiskt fundersam. Vad tycker ni om det här? Alla åsikter är välkomna!

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Skogshumblan
1

För mig finns det två huvudsakliga aspekter på det här som inte är beroende av varandra alls egentligen. Miljöaspekten, klart den måste tas på allvar och nej, kvinnor ska inte ta smällen ensamma. Tycker att läkemedelsindustrin kan stå för sin produkts konsekvenser. Den andra aspekten är varför kvinnor ska förväntas ta ansvar för att det inte blir barn. Sterilisering är ett annat exempel, för män en relativt enkel och säker metod som dessutom går att ångra. Varför pratas och promotas det inte mer? Mannen i mitt liv har tagit beslut att sterilisera sig och jag blir än mer kär i honom för att han tar ansvar för att vi inte blir gravida mer när vi båda anser oss färdiga.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

teardrops
1

Jag tycker det är fruktansvärt,man kan inte ens få ett onenightstand som inte gnäller om kondom o väntar sig att man ska gå på piller och köra utan kondom.Varför ska det vara vårat ansvar? Hur ska jag som tjej veta vilken kondom som sitter bra på killen tex.Tycker det är bådas ansvar att fixa skydd.Jag själv mår kasst av alla preventivmedel jag testat hitills.Bra artikel..

Urhasten
0

#1 Nu kom jag över information som jag aldrig hört talas om förut och måste bara ta itu med det först. Går det att ångra sterilisering? Och hur säker är en sterilisering (operationen, läkningen, etc)?

Sedan ser jag också två aspekter i det här som du skriver. Givetvis vill jag bidra till en bättre miljövänligare livsstil, men som du skriver vill jag nog ställa mig i den frågan precis som du - det är läkemedelsindustrin som får stå för det ansvaret.

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Skogshumblan
1

#3 ja man kan tydligen "pilla ihop" sädesledarna igen så att de levererar sperma igen. Fråga inte hur men det är vad vi fått höra iaf. Av läkare. Säkerheten är som med allt annat. Så nära 100% utan att helt garantera. Det som jag tycker är lite väl "hardcore" är att man måste gå till psykolog och prata igenom, motivera, varför man vill göra ingreppet. Tror det skrämmer många från att gå vidare.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

viktoria91
2

#3 För män går en sterilisering, vasektomi, att ångra. 

Mer ansvar åt männen röstar jag på!

93mli
1

#4, #5 En vasektomi ska ändå ses som ett permanent ingrepp. Ja, det går att ånga sig, men det är bara omkring 50 % som återfår fertiliteten då.

viktoria91
0

#5 Visst, alla återfår inte fertilitet eller får dålig fertilitet men det går ändå att ångra.;-)