Hudflik vid analen?
Det är en lite pinsam grej jag gått och funderat på ett tag.
Jag har en "hudfliksplutt" på ca ½-1cm i diameter precis vid min analöppning. Jag vet inte riktigt hur den har uppstått. Vad kan det vara?
Känns lite pinsamt om man ska ha sex någon gång. :l Men det är själv inget som påverkar mig.
Blir 16 i år och har aldrig haft sex.
Har du alltid haft den där? Eller har det uppkommit nyligen?
Gör det ont att gå på toa eller blöder det? Det skulle kunna vara en ytlig hemorrojd, som förövrigt är extremt vanligt.
Såvida du inte ska ha analsex så syns det ju inte. Kan vara en hemmorojd eller bara hudflik.
Som barnmorska har jag sett många analöppningar, en del har små hudflikar. HAr du fått den nyligen kan det vara bar att hålla koll på den så att den inte växer eller så. Gissar precis som #2 att det kan vara en hemorrojd.
Den har ju inte alltid varit där, men ganska länge, åtminstone något år tror jag. Det gör inte ont att gå på toa, men kan ibland blöda lite.
Hemorrojd lät ju läskigt, kan någon förklara lite mer om det? :c
Vid ändtarmsöppningen finns det blodkärl som ibland kan bli förstorade av olika skäl (hemorrojder). Graviditet, övervikt, fiberfattig kost(hård avföring), mycket krystande på toa etc kan orsaka hemorrojder. Ibland vet man inte riktigt heller vad som har orsakat det. Man kan få olika symtom, vissa får inga symtom alls men de kan både blöda, göra ont, klia och ibland även läcka ut slem från ändtarmen då slutarmuskeln inte kan sluta sig helt då hemorrojden är i vägen. Det finns behandling men oftast går de tillbaka av sig själv eller så finns det receptfria läkemedel att köpa på apoteket som kan hjälpa till så att de försvinner. I fall där de är stora eller skapar mycket problem så opereras dem bort.
#6 Tack för bra info! Är nog så det ligger till. Får hålla koll på det bara helt enkelt och hålla tummarna på att det blir bättre. :)
#7 Precis :) Finns som sagt receptfria läkemedel som ska användas i 2-3 veckor och hjälper inte det får du ringa och få en läkartid. Men oftast så försvinner de av sig själv! Tänk bara på att hålla avföringen mjuk, drick mycket vatten och ät en fiberrik kost så du inte irriterar rumpan mer än nödvändigt!