Vill gå upp i vikt
Hej, jag har alltid haft svårt för att gå upp i vikt och har under större delen av mitt liv känt mig klen och skör just för att jag är så tunn. Nu efter att jag återhämtat mig från vinterkräksjukan så märker jag att jag gått ner i vikt och jag vill verkligen lägga på mig. Drömmen vore att gå upp ca 10 kg. Jag äter inte speciellt mycket men ofta och är dålig på att äta regelbundet under dagarna. Jag äter redan ganska onyttigt men tänker mig eventuellt en kost med där man lägger till mer fett i form av kvarg och liknande…? Någon som har tips på saker man kan äta för att gå upp i vikt? Mellanmål? Hur ofta och hur mycket? Ibland känns det som om den enda lösningen är att jag börjar trycka i mig mat fastän jag är mätt bara för att det ska hända nått.. :/ Nån som har tips?
/Malin, medarbetare på Bulldogg iFokus
Energirik nyttig mat. Använd rikligt med olja/smör i matlagningen. Ät gärna nötter, avocado mm. Drick t.ex. standardmjölk till maten i stället för vatten. Du kan även ringla lite olja över sallad och häva över nötter så bör det ge effekt.
Att äta onyttigt är ingen bra genväg, det ger dig bara ohälsosamma följder. Ät nyttigt men energitätt. Träna gärna så du bygger muskler och därmed blir piggare och starkare i kroppen.
Laga gärna grytor med fullfet grädde som bas, och såklart proteinkälla och gärna grönsaker.
Gör smoothies med t.ex. banan, kvarg, havregryn och vad du nu vill ha i.
Min syster har haft samma problem. Glöm inte vitaminer och att fylla på med antioxidanter om du dessutom varit sjuk, det gör att kroppen lättar tar upp energin i maten 😃
Jag skulle tipsa om att prata med en dietist, så du kan få ett speciellt program bara för dig och din kropp. Lycka till!
Kram Mila 
Tack så mycket för bra svar! Grytor och smoothies låter som en väldigt bra början :) Har så dålig fantasi när det gäller mat, kan gröt fungera? Typ mannagrynsgröt eller havregrynsgrött?
ja, gröt är toppen! 👍
Min unge håller på att gå up i vikt och han har en gainer från gymgrossisten och det har hjälpt honom en hel del. Det kanske vore något att kombinera med?
🙂
Kram Mila 

Börja träna. Det låter kanske kontraproduktivt, men det fungerar faktiskt. Muskler lägger sig också som ett "lager" över ben och knotor och allting, plus att du bokstavligt talat blir mindre klen och skör.
Jag tror att aptiten ökar också, eftersom man är mer aktiv. För mig har det i alla fall varit enda sättet att gå upp i vikt, hur mycket mat jag än smockat i mig har det inte satt sig någonstans, men träning (cykling och kickboxning) gjorde att jag gick upp i vikt och såg mindre ranglig ut. Plus att man blir starkare såklart, vilket är grymt.
Säger som #6, börja träna om du inte gör det. :) Har också lääänge haft problem med vikten, och har en kort period tänkt att "sitter jag still och äter onyttigt så kommer jag ju att gå upp" men det resulterar bara i att jag mår dåligt och står stilla i min vikt. Börjar man träna så blir man automatiskt mer hungrig och därav äter man mer, vilket betyder att man bygger upp mycket muskler och blir även större då. :)
we're always chasing that paradise
#6 och #7
Jag styrketränade förut och gick upp nästan 10 kg i vikt men har absolut inte ekonomin att göra det längre och har ingen riktig motivation till att sitta och träna ensam hemma.
Behöver därför ett sätt att äta upp mig utan att behöva gå till gymmet 5 dagar i veckan.
Men tack för ett annars bra tips :)
8 jag förespråkar ju en hälsosam viktökning och det innebär större matintag plus träning för stimuli av muskler så de växer. Många lyckas gå upp i vikt med lchf.
Jag är i precis samma sits och hela livet har ja haft svårt att gå upp i vikt. Och vi som är där vet det eftersom att vi har hört: "Shit va smaaaal du är, du är som en tändsticka!", alldeles för många gånger.
För de är ju helt okej att säga att någon är för smal än att säga att nån är för tjock. Nåväl, till saken.
Jag har försökt och försökt och försökt att gå upp i vikt men det står bara stilla. Jag tränar och äter, tränar och äter. Men vågen står ändå stilla. Och jag vill inte bara äta onyttig mat.
Men då va de nån som hade skrivit att: du måste äta mer. Äter du inte mer än vad din kropp gör av med per dag. Då går du ner. Speciellt om man har en hög förbränning! Så jag började att äta mer! I början va de jobbigt att bara truga och jag gick varje dag i en vecka och var mätt hela tiden meeeeeen magen vänjer sig och snart kan man äta mycket utan att känna sig kräkik. Men där kom också resultatet! Nu var mitt mål att gå upp 5 kilo och de gjorde ja på typ en månad :P En sak som va till jättestor hjälp var en app som ja laddade ner till min android som heter "shape up" typ. Den är egentligen för att gå ner. Men man skriver in sin nuvarnade vikt, ålder och sin målvikt och då räknar den ut hur mycket man behöver äta per dag! Och då lägger man bara in allt vad man äter. Typ 100 g nötter = 600 kalorier. Och det bästa med hela appen är att man bara scannar MED TELEFONEN streckkoden på varan som man äter av och skriver typ "1 portion" så vet appen precis hur många kalorier man ätit. Skit enkelt! Och det fanns inte en vara i mitt skafferi, kylskåp och frys som den inte hade! De va jättekul! Eller så söker man på "en banan", "en halv avokado", "200 g pasta" osv osv så räknar den ut det och då ser man på mätaren när kvällen närmar sig hur mycket mer man behöver äta för att lägga på sig lite och då får man trycka lite till :P
Den hjälpte mig iaf. Och de är bara att äta mer än va man gör av med och är man inte van att äta mycket så tar de emot i början men de blir bättre senare!
#10 Tack för superbra tips!
Skönt att höra om någon annan som också är i samma sits.. Som du säger vissa folk har som svårt att förstå att man vill gå upp i vikt. Men det värsta är dom som lägger alla kommentarer om hur smaaaaal man är…
Ska genast ladda ner appen, såg att den fanns för iOS också men hade bytt namn till Lifesum (ifall någon annan som är i samma situation också vill testa)
Tack!:)