Sjukskrivning
Jag började min 5 veckors praktik nu i måndags men kom aldrig dit då min sjukdom Crohns gjorde sig påmind så har varit hemma sjuk nu 2 dagar och känner att jag med all förmodan kommer behöva vara hemma imorgon med.
Om så är fallet tänkte jag försöka ta mig till sjukhuset och träffa min sköterska (och förhoppningsvis läkare!) och prata lite med dom.
Min mamma pratade om sjukskrivning, att man kunde få det på typ deltid eller så?
Jag går gymnasiet i grunden men har som sagt 5 veckors praktik nu framöver och ska arbeta mellan 10.00-17.00 och dom timmarna kommer jag absolut inte klara även om magen blir bättre.
Hur funkar detta? Går det med skolan och så? Får jag ändå mitt fulla csn bidrag?
Tror det bästa är att ringa csn och fråga. Och fråga skolan.
Jag har jobbat med praktikplaceringar på gymnasiet det var ca 3år sedan men då var man tvungen ha sjukskrivning av läkare ifall man skulle vara frånvarande från praktiken en längre tid annars kunde man bli av med CSN.
Viktigt att diskutera med skolan. På många skolor vägs praktikintygen in i vissa kurser, fråga ifall så är fallet och försök då hitta lösning tillsammans med lärare och praktikplacerare om hur du ska göra för att kanske göra moment som du kan behöva göra på praktik för vissa kurser. Kanske du kan göra praktik nån vecka nått lov istället ifall det är nått du måste ha visat du klarar av på en arbetsplats el dyl. ifall du är för dålig nu.
Jag har varit sjukskriven länge under min gymnasietid, och för att klara av allt går jag nu mitt fjärde år. Jag hade under år 3 20 % närvaro (sjukskrivning mestadels alltså), och jag har aldrig fått något samtal om att studiebidraget skulle dras in. Ingen har pratat om det, och det har heller inte skett. Jag har varit sjukskriven till och från sen år 2, och det är väldigt lång tid ändå, och det har inte varit några problem. Hoppas det löser sig.
Jag har också Chrones, och det är jätte irriterande för mig när jag praktiserar. Jag vet hur du känner dig. Jag har dessutom ryggproblem på köpet, men min högsta dröm är att hitta en heltidsjobb, men med dom här problemen som jag har är det högst omöjligt (som det känns för mig ialla fall). Jag kan bara praktisera högst fyra timmar per dag, men dom på Arbetsförmedlingen förstår inte mina problem som jag har, och jag har sagt det på skarpen till henne att jag inte kan jobba mer än fyra timmar per dag. Men det verkar som att dom inte förstår mig och mina problem. Så nu sitter jag här hemma, och väntar på min fullständiga Chrones undersökning, och min fortsatta undersökning av ryggen. Det enda som jag vet av min ryggproblem är att jag har en extra kota i nedre delen av ryggen. Och att när jag får min Chrones smärta, så tar jag min medicin, så går det över. Men jag hoppas att allt löser sig för din skull, gentemot mitt. Hoppas att du inte får samma problem genom livet som jag har fått gällande Chronsen.