P-piller 16 år?
Hej! Jag är en tjej på 16 år som har väldigt oregelbunden mens och som har haft det sen jag fick den för 3-4 år sedan. Det här besvärar mig väldigt mycket eftersom jag aldrig kan planera min tid ordentligt. Vet inte om jag kan åka till en kompis en helg om två veckor för att jag kanske har Mens då mm. Jag pratade med mamma om att få börja med P piller endast av den anledningen att få en regelbunden "normal" mens, men hön bara skrattar åt mig och säger "det kommer inte på tal förrän du tänkt använda dom för deras riktiga syfte", vilket enligt henne är för att inte bli gravid vid samlag. Jag har ingen pojkvän så det är definitivt inte anledningen men hon vägrar lyssna på mig. Hur ska jag göra?
Eftersom du är över 15 så kan du gå till en ungdomsmottagning och få dem utskrivna utan vuxnas tillåtelse.
Men du måste veta noga om det finns sjukdomar som blodpropp i närmaste familjen och du får inte ha för högt blodtryck.
Jag har haft p-piller i 2 år I guess om jag inte minns fel. 😃
Men jag har haft kille hela den tiden och det var faktiskt min mamma som föreslog att jag skulle börja med det. 😕
Sedan äter man p-piller om man har FRUKTANSVÄRDA mens smärtor eftersom det lindrar. Samt för att få ordning på den. Sedan så är det ju alltid bra med skydd, man vet ju aldrig.
Om din mamma inte vet om detta så vissa henne lite fakta och säg på allvar att det är så.
Annars skit i henne och fixa det själv.
Jag tycker att det låter ganska fel (inget illa menat) att neka dig att ta p-piller för att få ordning på din mens. Har du förklarat för sin mamma att din oregelbundna mens stör dig väldigt och att det hindrar dig i din vardag?
Jag är oskuld, har ingen pojkvän, och är också sexton år. Jag har ätit p-piller i två månader nu, "på prov" (man äter i tre månader först för att se om sorten passar). Jag simmar några gånger i veckan, och vill därför kunna planera mensen lite. Har även haft lite oregelbunden senaste gångerna, innan jag började med piller.
Så gå till ungdomsmottagningen du! Säg varför du vill ha p-piller, och så kommer du få fylla i ett papper. Då hjälper dom dig att välja en passande sort (:
Ungdomsmottagningen får inte berätta för din mamma att du varit där, om inte du säger att dom får det. Så du kan gå dit och börja med p-piller utan att berätta för henne om du vill.
//Jessie
En liten sak att tänka på bara, jag vet iallafall att min mamma skulle bli väldigt besviken om jag började med p-piller bakom hennes rygg, fast hon har hela tiden tyckt att det är en bra idé eftersom jag har pojkvän. Jag förstår dig att du vill när din mamma säger nej men tänk igenom det innan så att ingen blir sårad :)
P-piller ger ju ingen riktig mens, men regelbundna blödningar. Och som sagt, gå till umo och be om recept där! Din mamma måste faktiskt inte veta, det är något du kan ordna själv.
/Christine
Jag skaffade P-piller i ungefär den åldern eftersom jag hade kraftig mensvärk och kraftig mens inte pga att jag inte ville bli gravid (missförstå mig inte jag ville inte bli gravid då men just då hade jag ingen pojkvän och hursom så skulle jag ha börjat med kondom också om jag hade haft en ny pojkvän)
l'm back
Något att tänka på är ju att man kan få en hel del biverkningar många kan få blödningar hela tiden de det första året man äter p-piller. +Alla p-piller ger inte regelbunden mens, om man inte får äta vanliga p-piller pga av sjukdomshistoria i släkten eller om man är rökare har rejäl övervikt el. dyl så får man ju oftast minipiller och då blir mensen ännu mera en överraskning än ifall man inte åt dem (en del får ingen mens alls andra får mens väldigt oregelbundet eller hela tiden)+ p-piller kan ge depressioner, rejäl viktökning, humörstörningar, follikelcystor på äggstockarna mm. Skulle inte ta ngot sånt omjag absolut inte var tvungen.
+Varför kan du inte åka till en kompis? Man kan göra allt även när man har mens även åka till en kompis, kvinnor har mens det är något helt naturlig som man nog bör vänja sig vid annars får man ett väldigt begränsat liv ifall man inte vågar göra nått då man har mens.
Tack för era svar. Jag har diskuterat detta med mina tjejkompisar och kommit fram till att det inte blir aktuellt än i alla fall pga biverkningar, men det känns skönt att veta att man inte behöver ha mammas tillstånd för det Om jag vill börja med det i framtiden :-)
Sen finns det ju andra preventivmedel också, kondom är ju det bästa! Spiral, p-plåster, p-stav, pessar, p-spruta… Som jag skrev tidigare, p-piller gör inte att du får regelbunden mens, bara regelbundna blödningar och när du slutar går det antagligen tillbaka till oregelbundet igen.
/Christine
Åh, detta med biverkningar får mig att minnas när jag började med p-piller.
Mina bröst var spända och det rann mjölk ur dem hela tiden. Man kunde bara peta på dem. Men det gick över.
Jag har rätt lågt blodtryck också vilket är "bra". 100/60.
Det är rätt lågt som sagt, men man får inte ha p-piller om man har för högt.
Jag var orolig över att gå upp i vikt men vågen står stilla. Sure, den varierar ju mellan 54-58 men det är ju inte riktigt att öka i vikt, mer beroende på vad eller hur mycket man ätit och tid på dygnet (väger mig alltid naken) Hehe, och när man besökte den gyllene tronen senast.
Men kondom är ju det bästa, skyddar mot graviditet och sjukdomar (om den inte spricker).
Men jag vill inte vara någon dålig förebild, men jag tycker kondomer är jobbiga, de prasslar för mycket och det blir lätt för torrt och det känns bara så plastigt.
Tyvärr har mina p-piller dragit ner rejält på min sexdrift så jag är inte längre intresserad av sex då jag inte längre är kåt. Jag har också svårt att bli våt eftersom p-piller torkar ut slemhinnor (samt att jag inte är kåt). (Vilket resulterat till att jag får väldigt torra ögon till och från, ögonen locken fastnar på ögonen, samt torr mun)
Sedan kan man få tvillingar, trillingar etc om man slutar med p-piller.
Den vanliga mensen kommer igång med en gång när man slutar så man kan bli gravid direkt och då kan det vara så att man får flera barn med en gång.
Jo, och sedan det där med blodpropp, övervikt och rökning eller annat nikotin.
Förstår inte vad ni menar ni som föreslår andra preventivmedel?
Det var inte i preventivsyfte jag ville börja med p-piller, så vad skulle kondomer hjälpa mig när jag inte har sex?
#11 - Därför jag skrev som jag skrev, p-piller ger dig inte regelbunden mens, bara regelbundna blödningar.
/Christine
#12 Och skillnaden är?
#13 - Att du stoppar i dig en massa hormoner som sabbar kroppen istället för att låta det ha sin gång. Jag vet att du säkert inte tänker kring barn nu när du är så ung, det gjorde inte jag heller när jag började med p-piller. Men när du en dag slutar och vill ha barn så har du fortfarande oregelbunden mens. Det var så det var för mig och det tog två helvetiska år att bli gravid, och då med provrörsbefruktning. Tycker bara man ska tänka sig för innan man använder massa hormoner. Mens får du pga ägglossning, piller skapar fejkade blödningar.
/Christine
Tycker det låter klokt att väga in det med biverkningarna, för dom är många! Jag är alldeles övertygad om att de också är betydligt mycket vanligare än vad som hävdas på bipacksedlarna. Bara utifrån de biverkningar jag själv och de jag känner haft så kan jag räkna ut att det måste vara så. Allt från tappat livsglädje och lust till blodpropp och kloasma (pigmentförändringar) över stora delar av kroppen.
Effekten på miljön är ett kapitel för sig.
Jag kom själv till med provrörsbefruktning så jag kanske inte har så lätt för att bli gravid ändå, det vet jag ju inte om än.
Det jag menade var att kondomer inte skulle hjälpa mig nu, det är ju inte av den anledningen jag funderade på p-piller. Men som sagt så kommer det inte bli aktuellt ändå för tillfället, så tack för era svar :-)