Klimakteriet?! Gråter å är rädd...
Sitter här å gråter… Tror alltid att nåt är helknasigt å är väl lite hypokondrisk… Är 47 å jaa haft småblödningar sen 21 dec men mer som typ mens igår å idag… Nattsvettas ibland, jättemycket… Så det kanske är klimakteriet iallafall? Ska till gyn först den 29e nu… Vet inte om jag orkar vänta, mest för att jag tror att det är nåt farligt å får ångest… Men kanske ni vänliga själar kan förbarma er över mig å svara…

Hej! Jag är 39 år och har 3 barn. Mina besvär började för 1 år sedan med oro/ängslan och förändrat blödningsmönster. Jag får nu mindre spottings som håller i sig en vecka innan mensen sätter igång. Jag har typ mens halva månaden. Jag var för 10 månader sedan hos min gynekolog och då såg allt bra ut. Jag gjorde biopsi för att vara på den säkra sidan pga cellprover kan vara opålitliga. Jag har senaste 10 åren haft lättblödande slemhinnor och känslig livmodertapp. Senaste månaden har jag haft små mellanblödningar och kännt mig småirriterad, jag tror att jag har hamnat i för-klimakteriet. Jag äter sertralin 100 mg om dagen, hjälper mot min oro. Tyvärr så vet inte gynekologerna i Sverige så mycket om detta tillstånd! Mia Lundin har en hemsida som är bra! Hoppas du blivit lite hjälpt! Kram
Tycker det låter som förklimakterie! Jag är 45 och haft knasiga blödningar i två år nu. Var också jätteorolig innan jag varit på gyn, alltid haft regelbunden mens innan. Men allt var som det ska och normalt.