Preventivmedels alternativ
Hej jag är 21 år och började använda preventivmedel i 15 år åldern. Jag har ätit olika sorters p-piller och minipiller under åren och tog nyligen ut min spiral jag haft i 2 ½år. Problemet är att min kropp reagerar hemskt på alla preventivmedel jag fått. Acne, smärtor i äggstockar som gjort så ont att jag kräkts, viktökning, depression, blödningar utom denna värld flera veckor i sträck. Dessutom har jag fått 3 missfall under den tiden jag hade spiralen.
Jag bor i en liten stad med en barnmorska och hon är hemsk.. ointresserad av att hjälpa och allmänt kallhjärtad. Efter missfallet senast kolla hon bara att sprialen satt rätt och sen var det hej då.
Jag vill helst inte stoppa in något i kroppen igen Spiral/p-stav men finns det något alternativ där biverkningarna är mildare?
Kan självklart använda kondom men det skulle kännas så smidigt med ett preventivmedel som fungerar utan att jag behöver må så dåligt.
Jag änvänder P-ring och mår hur bra som helst av det! jätte enkelt :)¨
alla dagar som kom och gick, inte visste jag att det var livet
Jag har funderat på det men är inte det samma hormoner som i hormonspiral och p-piller?
Kan kroppen reagera olika på preventivmedel beroende på hur den tar upp hormonet? :P
Jag tror det, "doceringen" blir väl lite anurlunda? :)
Jag har P ring. förr åt jag P-piller och hade P plåster men då hade jag hemska smärtor vid mens och mådde fruktansvärt dåligt. Var aggressiv och ledsen jämt
Nu med P-ringen som ger ett jämnare släpp av hormoner så slipper jag smärtorna, humöret är stabilt och det är lättare att komma ihåg. Bästa P medlet jag har haft.
Kör även jag på P-ring, så otroligt skönt att inte åka iväg till landet och insett att man glömt pillrena hemma. Brukar snarare glömma att jag ens tar preventinmedel, tills appen säger att det är dags att ta ut/in den.
Tog p-piller i 2 år till och från men på slutet var jag alltid så otroligt illamående första dagarna på ny karta så jag gav upp. Kondom var varken skönt eller tryggt (pga graviditet) vilket gjorde att det inte blev något alls, men så testade jag p-ring och sååå nöjd! Just att det är en lägre dos i och med att den verkar lokalt, samt att det sker i jämna doser hela tiden. Pojkvännen känner ingenting.
#5Nuvaring verkar precis som kombinerat P-piller och inte bara lokalt.
Men det räknas som ett låg-doserat hormonellt preventivmedel.

Pessar:) Finns nya varianter som är supersmidiga som inte behövs tas ut mer än varannan dag o sköljas om jag inte minns fel. Så man kan i princip h det inne jämt. Sök på FemCap.
#6 Åh okej, fick höra det från kvinnan på ungdomsmottagningen men hon var nästan för mycket för Nuvaring så man knappt visste om hon talade sanning eller förskönade det. Men bättre funkar det hur som helst för mig!
Eftersom man byter en p-ring en gång i månaden antar jag att den sitter kvar vid samlag också? borde den inte åka omkring haha? 😂
9 många har den inne alltid, även vid samlag. Man kan ju ta ut den om man vill men det behövs inte. Den kan inte glida runt. Den är mjuk och vidgar sig, pressas åt sidorna.
Häftigt känns som jag får kolla närmare om p-ring skulle passa mig :P
11 gör det :) I början kan det vara svårt att få den på plats och då kan den komma ut när man tex är på toa eller skrattar ;) men bli inte avskräckt. Träning ger resultat. Olika ställningar finns att se på fass tex.
Jag tar aldrig ut den vid sex, men man kan ta ut den (om den är i vägen) i typ tre timmar. men ha den i ljummet vatten under tiden :)
#9 Jag har använt p-ring i 1 år nu skulle jag tro, ärligt talat har jag ingen aning om hur den sitter för den lägger sig till rätta på egen hand. Men på något sätt känns det som om den lägger "längs väggen" inuti en.. Varken jag eller killen känner av något under samlag, men tycker man det känns obehagligt så går det att ta ut ringen i upp till 3 timmar. Bara att skölja av den och sätta in den sen, men se till att det inte blir mer än 3 timmar.