Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettpreventivmedel
Läst 7765 ggr
Lyan
0

Kan jag ta ut ringen nu?

Jag har p-ring och satte in en ny direkt för jag ville hoppa över mensen. Det ville dock inte mensen så nu har jag småblödningar som jag vet inte kommer gå över förrän jag har tagit ut ringen och haft en normal mensvecka, men det är nästan två veckor dit och jag känner inte för att gå och blöda i nästan tre veckor (har provat en gång innan med samma resultat).

Kan jag ta ut ringen redan nu eller försvinner skyddet då?

Tjeja
0

Du kan ta ut ringen men behöver komplettera med kondom tills du kommit i ordning en cykel igen för att vara säker!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Lyan
0

Var det jag var rädd för. Kondom funkar inte alls så det får bli avhållsamhet

Ellociraptor
0

Är det verkligen så? Fungerar det inte bara som vanligt så länge en ny ring satts in en vecka efter att den gamla togs ut?

TatsuOni
0

Enligt UMO så går det bra att ta ett uppehåll nu. http://www.umo.se/sex/skydd-mot-graviditet/p-ring/

Förstår inte varför det inte skulle gå. Med p-piller så kan du ta dem i t ex fem eller sex veckor och sedan ta ett uppehåll. Det viktiga är ju att uppehållet är den normala tiden. Alltså att den inte är för kort eller för lång.

"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Karmatarerskanise
0

"Man kan vara utan sin p-ring i max tre timmar per dygn. Är man utan p-ring i mer än tre timmar eller om man missar att sätta i den efter de sju dygnen utan ring, kan man inte längre vara säker på att man inte kan bli gravid. Då ska man förutom att sätt i ringen också skydda sig på något annat sätt, till exempel med kondom, under den följande veckan." Detta står på UMOs sida.

Tar man ut ringen för tidigt har man alltså inte fullgott skydd.

TatsuOni
0

#5 För tidigt är väl när du är inne på första ringen? Om du läser i länken under att "flytta ringen mensen med p ring så fungerar det". Nu är ju TS inne på sin andra ring och då borde det inte vara för tidigt. Det finns ju folk som skjuter på mensen t ex en vecka när de ska på semester och sedan har sin mens.

Karmatarerskanise
0

#6 Ja att flytta mensen går, det har jag inte sagt något om.
Men mitt citat säger också att man inte är fullt skyddad om man tar ut ringen före tre veckor har gått den månaden och man behöver skydda sig med kondom också. Det står ingenting att det bara gäller första ringen.

Det är som med P piller, Missar man ett piller måste an skydda sig.
Har du ute ringen mer än 3 timmar i en period minskar också skyddet.

Ellociraptor
1

#7 Det är väl inte alls det ditt citat säger? Det säger att om du tar ut ringen mer än tre timmar och sen stoppar in den igen (t ex efter fem timmar) eller om du inte stoppar i en ny efter sju dagar (utan kanske efter 8 eller 10) så är du inte skyddad. Jag ser då inte att det står att man är oskyddad om man tar ett veckolångt uppehåll för mens, oavsett hur länge ringen suttit i innan.

Karmatarerskanise
0

Precis, om du tar ut ringen mer än tre timmar. Och tar du då ett för tidigt uppehåll blir det ju långt mycket mer än tre timmar.

Du får tolka som du vill. Jag gör som jag blivit tillsagt och som jag läser mig till.

Ellociraptor
1

#9 Men det innebär ju att du stoppar in den igen efter mer än tre timmar. Om du tar ett uppehåll i en vecka får du ju din mens och då börjar ju allting om igen. Att ta ut p-ringen i fem timmar är som att missa p-pillar en dag, men att ta ut och vänta en vecka blir som att ta uppehåll och det går att göra. Eller menar du att man ska köra på kondom i en vecka varje gång man har mens?

Uppenbarligen har vi blivit tillsagda olika saker då.

Lyan
0

Det verkar ju som att det ska gå att ta ut ringen, låta mensen komma och sedan bara sätta in ny ring. Fast jag känner redan att jag tycker att ringen är så osäker (läser man bipacksedeln så känns det som att det räcker att kissa på fel tid för att skyddet ska försvinna :-/) att det blir nog avhållsamhet eller göra ett nytt försök med kondom.

Ellociraptor
1

#11 Ja, är man osäker är det väl alltid säkrast att köra på kondom förstås! Men det ska gå att ta ut den utan problem, men sen är ju inga preventivmedel 100%.

TatsuOni
0

Håller med #12. Det ska inte vara några problem att ta ut den, men är du osäker så är det bara att köra på det som känns bäst.

Karmatarerskanise
0

11 va? Kissa på fel tid? Nu måste jag läsa bipacksedeln!

Karmatarerskanise
0

TS på Fass.se står det "Medan man använder NuvaRing kan en del kvinnor få oväntade underlivsblödningar mellan mensblödningarna. Det kan hända att du behöver använda mensskydd. Man ska alltid låta ringen vara kvar i slidan och fortsätta använda ringen som vanligt. Om de oregelbundna blödningarna fortsätter, blir kraftigare eller återkommer, kontakta läkare/barnmorska."

bohan85
0

Eftersom du sköt upp mensen genom att sätta in en ny ring direkt så borde du ju kunna ta ut den nu och sätta in en ny om en vecka? För ex vill man skjuta mensen en vecka så låter man ju ringen sitta en vecka till och tar sedan ut den och låter blödningen komma.

Karmatarerskanise
0

16 man får högst ha en ring upp till mellan 3 och 4 veckor. Mer än det så har man inte skydd. Vill man skjuta på mensen är det säkrare att ta ny ring utan uppehåll.

bohan85
0

#17, ja det jag menar är att sätter man in en ny ring direkt efter den förra och låter den sitta ex en vecka så kan man ju skuta mensen. Ser nu att jag skrivit lite tokigt.