Kvinna iFokus

Kvinna

Etikett: menscykeln-och-mensskydd
Läst 14036 ggr
[Glitterregn]
0

Konstig mens trots p-piller

Hej! Jag har tagit p-piller ganska länge, jag har åkt bort mycket och det har aldrig riktigt passat med mens så jag hoppade över mensen i två månader. Förra veckan så tog jag sockerpiller och hade jag mens. Jag hade mens längre än vanligt men tänkte inte så mycket på det. Jag har tagit hormontabletterna i tre dagar men idag fick jag riklig mens igen helt plötsligt. Behöver jag vara orolig? Ska jag fortsätta ta hormontabletterna? Ungdomsmottagningen har inte öppet på helgen så jag får ringa på måndag om jag fortfarande blöder. Hoppas någon kan hjälpa mig!

Tjeja
1

Nej du behöver inte vara orolig!

Din kropp behöver ju få "komma ifatt" nu igen när din livmoder samlat mens två månader i sträck. Det måste ju komma ut!

Däremot är det inte bra att hålla på så med kroppen och strula med hormonerna så som du gjort nu i längden.

Bästa för kroppen är att du alltid följer din normala p-pillercykel och inte använder dem för att hoppa över mensen när du har lust.

Det kommer alltid tillbaka och man mår inte särskilt bra av det. En gång så här är ingen fara, men fortsätter du att "välja bort" mensen då och då kan det bli riktiga problem längre fram.

Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.

[Glitterregn]
0

#1 Tack för dig svar, nu slipper jag vara orolig! Borde jag fortsätta ta hormontabletterna? Jo jag vet att det är dumt. Jag kände att det inte var riktigt rätt att hoppa över mensen sådär men en vän till mig berättade att hennes barnmorska sa att det var helt okej att bara ha mens var tredje månad. Jag tyckte att det lät lite konstigt och kroppen känns lite ur balans nu.

[SophD]
0

Jag brukar ibland när det behövs att bara skjuta fram mensen de dagar det behövs. T.ex 2-3 dagar, istället för en hel månad. Just för att min mensvärk blir värre och blöder ännu mer när jag skjutit fram mensen i en hel månad. Så det är normalt :)

[Glitterregn]
0

#3 Jag har aldrig haft mensvärk så det är svårt att veta om min kropp inte mår bra av det ibland. Det är ju så skönt att slippa ha mens ibland ;)

Tjeja
0

Det med var tredje månad är en sanning med modifikation!

Det beror helt på vad man har för p-piller hur hormontabletterna påverkar i övrigt. Har man en sort som nästan helt tar bort all mens och man naturligt, utan att experimentera med tabletterna får en ordentlig mens bara var tredje månad är det ok.

Det finns ju faktiskt hormonprepparat, p-piller, spiral etc som nästan helt tar bort mensen för en del.

Men om du brukar ha mens av dina p-piller kommer det för det första bli mycket besvärligare mens när du väl får den, och dessutom är pillrena du äter inte till för att använda så, vilket gör att kroppen blir överdoserad med hormonet och allt kommer i totalt obalans och riktiga problem kan bli följden i långa loppet sedan.

I så fall är det bättre att göra som #3 skriver, att bara hoppa över de mest nödvändiga dagarna om det verkligen är något speciellt. Jag förstår också att man kanske inte vill ha mens på sin bröllopsdag, examensdag, dagen man sitter på flyget 8 timmar e t c. men att hoppa över en hel månad är onödigt och ställer till mer besvär för kroppen i efterhand.

[Glitterregn]
0

#5 Tack för dom bra svaren. Inget mer krångel med mensen i framtiden alltså!

Karmatarerskanise
0

#1 Det är ofarligt att skuta på mensen. Detta har jag fått bekräftat från olika gynekologer. Det enda som kan hända är att man får mellan blödningar. Alltså kan man skjuta sex månader utan uppehåll för mens utan problem. finns ingen tidgräns för det.

Tjeja
0

#7 Om det vore sant, hur kommer det sig då att man ens bryr sig om att tillverka p-piller som ger blödningar så ofta som varje månad då om det är onödigt och ofarligt att skjuta på mensen?

Vem vill inte slippa det kladdet så länge man inte aktivt försöker blir gravid liksom!?

Karmatarerskanise
0

Många vill ha mens för att veta att de fortfarande fungerar som de ska.
Och man har ju valet att inte släppa fram mensen. Så jag vet inte riktigt vad du menar. Det är ju gjort å att man kan slippa mens.

För övrigt är det ingen riktig mens man får.

mimåne
0

Håller med hera. Det är fullt möjligt och ofarligt att hoppa över "mensen" när man går på ppiller. Min gynekolog rekommenderade mig att ha ppillermens (När man går på ppiller får man inte en riktig mens) en gång i halvåret. Vilket är jätteskönt. För mig fungerar det bra och mellanblödningar har jag inte haft.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Tjeja
0

#10 Det beror ju fortfarande på vilken sorts p-piller man har!

Har man den sortens p-piller som är avsett att användas för att ge blödningar varje månad och man har en normalriklig blödning då (alltså inte bara rosa/bruna flytningar utan blödningar) är det inte så bra att hålla på så!

Det finns många olika sorters p-piller med olika hormonstyrkor och anpassade efter olika förutsättningar en kvinna har.

Om TS gynekolog har gett henne en pillersort som ger TS riktiga blödningar regelbundet finns det någon anledning till det! Inte alla har förutsättningar för eller mår bra av piller som nästan helt tar bort blödningarna.

Så de rekommendationer just du fått är utifrån just dina förutsättningar och kan vara farliga att följa för andra som inte har samma förutsättningar som du!

En av flera anledningar till vilken typ av p-piller en gynekolog väljer åt en kvinna beror på kvinnans blödningsbenägenhet och risk för att få blodproppar! Leker man med hormonerna och har en ökad risk för blodproppar ärftligt kan det bli direkt farligt och inte bara besvärligt att inte låta blödningarna komma regelbundet!

Men detta med blodproppar är bara ett exempel av flera anledningar till varför en kvinna får just en specifik sorts p-piller!

Därför ska man aldrig "låna" p-piller av andra tex när ens egna är slut osv…

Karmatarerskanise
0

11. jag har P ringar som man antingen kan ta ut och få mens eller så byter man till en ny. Likaså hade jag P piller som man antingen kunder äta sockerpillerna till eller börja direkt med p pillerna. Så det du skriver stämmer inte. Detta gäller alla p piller.

Äter man p piller har man aldrig en riktig mens. Oavsett om den r riklig eller inte. Det spelar ingen som helst roll.

bohan85
0

Jag håller också med om att man visst bara kan ha blödning var 2-3 månad med vanliga p-piller. Det är inte farligt. Vill man ha blödning varje månad kan man ha det, jag tycker det är ett kvitto på att jag fungerar och ej är gravid (även om p.piller är väldigt säkra). Vissa kan inte skjuta den 3 månader utan de får mellanblödningar.  När jag hoppat över den har jag heller aldrig blödit mer när jag väl fått blödningen. Har också kunnat gjort så oavsett vilken p.piller sort jag haft enligt både barnmorskor och gynekolog. En barnmorska rekommenderade till och med det.

Har man anlag för proppar äter man nog inte p.piller överhuvudtaget, möjligen minipiller typ Cerazette och då blir det ju en annan sak med blödningar.

[Glitterregn]
0

Tjeja, jag förstår hur du menar och jag tror inte heller att man ska leka med mensen och hålla på att skjuta på den. Det låter logiskt att det inte är bra men även att man kan skjuta på den, vet inte riktigt vad jag ska tro. Kroppen är ju gjord för att ha mens varje månad och jag tror att det är bäst så, precis som du säger :) #12 Om det inte är en "riktig" mens, vad är det då för mens man får? :) Tack för allas svar. Det verkar finnas olika åsikter kring detta men många verkar ha fått klartecken av gynekolog/barnmorska att det är okej. Hm, ska nog ta mig till UM imorgon och prata med dom hur jag borde göra.

Karmatarerskanise
0

#14 Varje månad sker en tillväxt av livmoderslemhinnan, vilket är en förberedelse inför en eventuell graviditet. Ibland, ungefär halvvägs in i menstruationscykeln, släpper äggstockarna ifrån sig ett ägg och om det ägget blir befruktat (med lite hjälp av en spermie) blir livmoderslemhinnan kvar. Om ägget inte befruktas börjar livmodern blöda cirka 14 dagar efter ägglossningen för att stöta av slemhinnan och de partiklar och vätskor som har bildats i livmodern.

Äter man P-piller har man inte ägglossning.

[Glitterregn]
0

#15 Om man inte har ägglossning, hur skulle man då kunna få mens? Slemhinnan borde ju inte växa till sig och sen stötas ut utan ett ägg, eller?

Karmatarerskanise
0

16 du får gärna googla på hur p piller fungerar om du inte tror mig Kroppen luras av p piller.

[Glitterregn]
0

#17 Jag tror dig, jag undrar bara! Min barnmorska berättade aldrig det här för mig så jag inser nu att jag är ganska dåligt påläst.

mimåne
0

Ja, äter man p-piller så har man en så kallad p-pillermens. Detta är inte den naturliga mensen som man får när man inte går på p-piller eller andra liknande preparat. Vid båda dessa mensar så blöder man, det som skiljer sig ifrån varandra det är det som händer inne i kroppen.

Precis som hera beskriver så bildar kroppen naturligt ett slags moln kan vi kalla det. Molnet fungerar så att det fångar upp ägget vid ägglossning och på så vis kan man bli gravid. Äter man p-piller så bildas inte detta moln och en graviditet kan undvikas. Ägget fastnar alltså inte och blir inte befruktat och därför får man en blödning.

Medarbetare på akvariefisk ifokus