Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettpsykisk-hälsa
Läst 2142 ggr
Dumpuck
0

Förståeligt, eller inte?

Okej, jag vet inte riktigt hur jag ska lägga fram detta men… För ungefär 2 år sedan så gav sig mitt ena ex på mig, både i sömn och i vaket tillstånd - sexuellt. Efter detta har jag blivit väldigt känslig när det kommer till kvinnor och sex, jag har svårt att acceptera sexskämt som är vända mot kvinnor speciellt. De ska tas hårt, lägga upp sig, det gillas om de skriker, stönar, suger hårt och allt vad det heter. Ska dock tillägga det att jag reagerar på sexskämt i överlag och då såklart även när de är riktade mot män, det finns så många otroligt onödiga "skämt".
Jag var även lite känslig innan då jag råkade ut för en 65 åring när jag var 8-12 år… Men är mer känslig nu.
Jag har inte kommit över händelserna, kanske ska tilläggas. Jag mår väldigt dåligt av det och blir påmind vissa gånger beroende på vad det skämtas om, jag har försökt förtränga allt men ska troligen få hjälp med detta snart.

Jag har pratat med min sambo om detta många gånger och han förstår helt varför jag känner som jag gör, han förstår att jag kan känna mig äcklig och smutsig. Och att jag har problem med skämt kring sex, även han har börjat reagera mer på att det kommer upp många grova sexskämt emellanåt både på TV och på stan.
Vissa är mer "skämt" än andra.

Men jag kan inte låta bli att känna mig dum, vad tycker ni?
Är jag barnslig eller är det förståeligt att jag har mer eller mindre svårt för sexskämt?

emeliiiiieee
5

Jag tycker det är förståeligt att du mår dåligt av grova/mindre grova sexskämt. Och jag tycker inte att du ska känna dig dum för att du inte gillar de/mår dåligt av det när du har blivit utsatt för en sån sak.

Vyer
8

Nej, du ska inte känna dig dum eller barnslig. Att du upplever sådant som triggande är inte alls konstigt, speciellt inte med vad du har varit med om. 

Jag tycker snarare att folk som drar grova sexskämt ska känna sig dumma och barnsliga… visst att en ska kunna skämta om allt men det kräver rätt människor i rätt kontext.

Dumpuck
1

Tack för era svar. Har grubblat en hel del på detta, men känns lite bättre nu när jag fått eran syn på detta. Ska försöka inse det själv nu också, är jobbigt dock att folk verkar tro att man kan skämta om exakt allt på vilka nivåer som helst… Sedan att vissa är mer "skämt" än andra gör inte saken bättre, med det menar jag att vissa mer eller mindre faktiskt menar det de "skämtar" om men försöker få det till ett skämt för att det ska låta lite bättre.

mimåne
3

Mig har det inte hänt några olämpliga sexuella händelser, men jag precis som du mår även dåligt av sexskämt. Andra sitter och skrattar, själv mår man illa. Jag skulle vilja nämna ett exempel och ta upp alla dessa mordhistorier som går på tvn. Dessa är ju fullproppade med Våldtäkter, övergrepp och försäljning av sexuella handlingar! Även om detta bara är påhittat så kan jag absolut inte se på sånt här. Mår så hemskt dåligt av att se dessa saker, så kan omöjligt föreställa mig hur det känns för dig som faktiskt fått stå ut med ett och annat. 

Vad skönt ändå att du har en sambo som förstår dig i detta och du kan känna dig trygg hos.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Scorpio97
1

Jag har alltid tyckt om sexskämt, även dom "grövre". (Men då har jag också växt upp i en klass med mestadels killar, där det var rätt hård ton ibland, så jag är väl van eller nått). 

Men jag drar aldrig sånna skämt runt människor jag inte känner helt. Märker jag att någon blir illa till mods så låter jag ju naturligtvis bli att dra sånna skämt. Man brukar ju märka av vilken sorts skämt personen själv drar, och då håller jag den nivån. 

Jag tycker inte alls att det är konstigt om man har svårt för sånna skämt, oavsett om man blivit utsatt för något själv eller inte. Man är ju olika, klart man reagerar olika på olika saker också då.

//Jessie