Kvinna iFokus

Kvinna

Etikett: sjukdomar
Läst 1794 ggr
Anonymisen
0

Vad ska jag ta mig till

Jag är 18 år och oskuld och jag har könsvårtor, alltså kondylom skulle jag förmoda att det är. Jag har ingen aning om hur jag har kunnat få det. När jag läser om kondylom står det "smittar genom sex" men jag har ju inte HAFT sex. Jag har dessutom vårtor i bakre delen av munnen.

Någon som har varit med om liknande eller har ett svar på hur det här kan vara möjligt?

Jag hade några vårtor på handflatorna för ett par år sen, kan det ha lett till att jag smittats när beröring skett mellan hand och underliv?

Hur blir det sen om jag träffar en kille, kommer vi aldrig kunna ha sex då eftersom jag kommer smitta honom?

Det är så mycket tankar som snurrar i huvet…..

annia1
2

Jag vet inte vart gränsen går för att få komma till ungdomsmottagning. Om du fortfarande har åldern för det så gå dit. Annars beställ tid vid en gynekolog så dom får undersöka det.

Även om du har könsvårtor så inte alldeles säkert att det är kondylom för man kan även få andra sorters vårtor, men för att veta säkert så måste det undersökas.

Även om du har kondylom så kommer dom försvinna med tiden och du kommer kunna ha sex utan att smitta. 

Sen när det gäller sex så beror det på vad du lägger i ordet. Det är inte bara vid samlag man kan bli smittad med kondylom utan man kan få det när man hånglar eller gnider könen mot varandra.

Men första steget är att ta reda på vad du har så ring till en gynekolog så du blir undersökt och passa då på att ställa de andra frågorna.

.

[silkesnosen]
1

Har du fått konstaterat att det är kondylom? Innan jag hade sex så var jag och blev undersökt på vårdcentralen av andra anledningar och då ansåg de att jag hade Kondylom och jag blev helt chockad. Jag fick behandling, men ingen förändring skedde. Jag tog mig sedan till avdelningen på sjukhuset för könssjukdomar och hon bara skrattade och sa att det var mitt naturliga utseende, lite "flikig" som hon sa. 

Iväg med dig till ett proffs!

Karmatarerskanise
0

För att få veta exakt vad det är och för att få svar på alla dina frågor så är det bäst att du kontaktar ungdomsmottagningen eller en gynekolog.

Anonymisen
0

Ok tack för svar! Det är bara det att jag är så sjukt rädd för att gå och bli undersökt, har aldrig gjort det…. Att klä av sig naken inför någon och den ska hålla på o titta i ens privata delar, det känns bara konstigt och obehagligt… :S

Karmatarerskanise
2

4 det är inte trevligt, men ett illa måste ibland. Dom som jobbar med det ser massor av underliv varje dag, för dom är det ett jobb.

emeliiiiieee
1

#4 Det är som #5 säger, inte direkt jättetrevligt men ett illa måste ibland. 

De som jobbar med det ser massor av underliv varje dag och det är ingen fara.

Det går över fort och sen är det gjort. 

Jag tycker du ska gå dit, bli undersökt och har du kondylom får du salva mot det. Säger du dessutom att det är allra första gången på en gynundersökning så brukar de ta extra hand om en.

Aleya
0

Vart i munnen ser du dessa?

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen