Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettden-kvinnliga-kroppen
Läst 2422 ggr
Anonym
0

Är jag sjuk?

Hej! Jag vet att jag egentligen borde posta det här inlägget på "ätstörningar.ifokus" men jag hittade ingen funktion där man kan skriva som anonym… och det vill jag vara.

Mitt "problem" började för ca 1,5 år sedan när jag började gå ner i vikt. Jag hade tidigare lite kurvor och var inte missnöjd, men inte heller helt nöjd. Jag ville ha kvar mina kurvor men blir lite "tightare" och tränade ca två gånger i veckan med övningar för att få kurvorna på rätt plats.

Sedan har det bara gått utför. Jag tränar inte längre och jag har gått ner i vikt. När jag tränade vägde jag 50 kg och nu är jag på 40 kg, tidigare 38 kg (jag är ca 160 cm lång) Jag äter mat, oftast bra med mat. Men sedan kan det komma dagar då jag inte äter något fast jag är så otroligt hungrig. Jag vet inte varför egentligen, jag vill inte bli smalare och tycker att min kropp är väldigt ful just nu. Det finns inga bröst kvar och rumpan börjar försvinna helt, allt det som jag tidigare var nöjd över att jag hade kurvor på. 

Jag var ganska nyss hos läkare där jag sökte för min viktnedgång. Men helt ofrivilligt och utan att tänka på det ljög jag för läkaren. Jag ljög om att jag åt mat varje dag, att jag åt mycket mat. Men när jag kom ut från läkaren insåg jag att det här är ju för f*n inte sant. Jag har ingen mens längre men vet inte om det beror på att den "rättat till sig" nu när jag regelbundet ätit p-piller under en längre tid. Enligt mina piller kan mensen försvinna helt. 

Nu börjar min situation bli ohållbar och jag vet ju att jag måste söka läkare igen och säga som det är. Men jag vågar inte, jag ljög ju förra gången. Jag vet inte heller vart man ska vända sig, förra gången var jag hos vårdcentralen. Jag skäms så mycket.

Åsa S
3

Är man sjuk tänker man inte klart, ingen läkare kommer skälla på dig för att du ljög så gå tillbaka till läkaren och tala om hur det är egentligen. Väger du så lite är nog risken stor att det är viktnedgången som gjort att du inte fått mens och detta är en varningsklocka. Tänk på att en del kvinnor som äter för lite och väger för lite under en längre period kan förlora sin fertilitet = aldrig kan få barn igen vilket kan vara en katastrof senare i livet ifall man längtar efter barn.

Anonym
0

Tack så mycket för ditt svar till mig Åsa S. Är vårdcentralen en bra väg att gå igen? Läkaren på vårdcentralen bokade in mig hos en dietist efter julhelgerna eftersom min viktnedgång självklart var ett mysterium eftersom jag ljög och sa att jag åt normalt… Är dietisten min chans att säga sanningen kanske?

[rosetten]
3

Ingen fara att gå tillbaks och berätta. Det är lätt gjort att man inte tänker på hur det verkligen är och nu har du ju gjort det, bra gjort tycker jag. En dietist kan säkerligen vara bra att gå till, men du kanske behöver mer stöd av en läkare eller psykolog också?

Gå till vårdcentralen igen eller ring och be att läkaren ringer upp dig eller bokar in ett nytt besök.

Jag tror som #1 att det är risk att mensen har försvunnit pga viktnedgången.

Anonym
0

Tack så mycket #3, jag får helt enkelt ringa och gå tillbaka. Dock ska jag be om en ny läkare och säga som det är, den förra vågar jag nog inte "erkänna" för tror jag inte.

[rosetten]
2

Ja, du kan givetvis få en annan läkare.
Om du skriver ner det viktigaste du vill säga på en lapp så glömmer du inget. :) Jag har gjort så efter att jag glömde säga en sak hos en läkare.

Anonym
0

#5 Bra tips, jag får göra så :)

Caf_Roy
2

#TS Om du vill skriva anonymt på Ätstörningar kan du PM:a mig och få låna min användare. Om du skriver i början av inlägget att du lånar någon annans användare vet alla att du inte är jag och då blir du så anonym du kan bli. Om du håller mina inloggningsuppgifter hemliga håller jag din identitet hemlig.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Karmatarerskanise
4

#7 Kontona här inne är personliga, så det avråder jag starkt från. Då är det bättre att skapa ett nytt anonymt konto som man enbart använder till väldigt privata frågor.