Myten om mödomshinnan
Hur många av er har fått höra att man SKA blöda vid första samlaget pga denna så kallade hinna? Eller bara öht. Är så otroligt trött på att man blir matad med detta. För en minoritet (mycket färre än en tredjedel av alla kvinnor) finns det en flik ( som är den så kallade mödomshinnan) som kan spricka lite vid första samlaget men oftast handlar det om nervositet och spänningar i kombination med att tjejen är för torr och uppvärmd/avslappnad vid första samlaget. Jag har på riktigt varit tillsammans med killar som inte accepterade är jag berättade att detta är helt och hållet en myt att en tjej "ska" blöda när hon förlorar oskulden. Vad har ni själva fått höra om detta och hur har ni blivit bemötta är ni pratat om detta fenomenet?
Jag har stött på karlar som varit helt låsta i att det SKA finnas en mödomshinna, och att jag är vrickad som säger att det inte gör det och att jag har bristande kunskaper om kvinnlig anatomi…
Sen är det lika vanligt att jag får höra från karlar att kvinnor måste tvätta underlivet med tvål varje dag, annars är dessa kvinnorna bara äckliga. Till och med pratat med en karl som vägrade ha sex med sin flickvän om hon inte tvättade underlivet med tvål precis innan samlag. Behöver jag tillägga att hon ofta tackade nej till sex pga svampinfektioner och fel ph…? 😇
Måste rätta en felskrivning i i lägg #0 där jag skriver att tjejen är för torr, sen har det fsllit bort och INTE tillräkligt upp örmd/avslappnad. #1 Jag blir helt skogstokig på sådana föreställningar. Också att man skulle vara fräschare och ha mindre smuts i underliv/armhålor om man tar bort håret, what? Håret finns där av en anledning, för att skydda och rena. Du svettas mer utan. Och för mycket tvsgning stör balansen vilket leder till MER lukt, mer besvär och fler flytningar. Jag har varit med om flera gånger att killar tycker att det kvinnliga könet är äckligt och obehagligt. Jag tror mycket sitter i okunskap och föreställningar. Jag har mer eller mindre fått utbilda ett par pojkvänner pga deras okunskap om det kvinnliga könets anatomi och sådana basic saker som menscykeln och vad menstratutionen består av. Vuxna människor. Jag tycker också att det är helt befängt att män inte kan köpa bindor eller tamponger åt sin kvinnliga partner om de behöver. Varför är mens så tabu? Nu blev jag lite väl off topic men är så uppretad…
Jag har inte hört det. De flesta jag känner fick bra undervisning i skolan. 1 jag som kvinna skulle aldrig kunna låta bli att tvätta mig varje dag och har inte sex om jag inte är hyfsat nyduschad.
#0 Jag har även hört vuxna kvinnor som på fullaste allvar tror att mödomshinnan existerar. Många av mina vänner (främst killar) tror att den existerar och tror att ALLA blöder första gången.
Jag har bara hört att man KAN blöda, vilket jag gjorde första gången.
/Christine
#3 och 5, glad att höra att en del fått bättre info. Dock tänker jag mest på föreställningar man stöter på. Undersexualkunskapen i skolan pratade vi aldrig om mödomshinna, bara att en del Kan blöda, meninte om orsaker eller anledningar. #3, jag är också kvinna och duschar verkligen inte varje dag. Problemet är inte att man som kvinna duschar, utan att man MÅSTE och med TVÅL utan förståelse för vad det gör med en kvinnas underliv. Det handlar om vilka föreställningar som finns hos andra, främst män, om hur det kvinliga könet är något smutsigt. Och ja, det finns tvål anpassad för underlivet, men det är faktiskt inte alla medvetna om samt att det inte fungerar för alla ändå. Bara tvålföretagen själva rekommenderar att använda sådana produkter dagligen. Gyn/barnmorska som jag varit hos rekommenderar vatten först och främst och inte mer än en gång om dagen.
Inte alla är så pass okunniga och dessutom så har jag börjat märka att allt flera är medvetna om att den där "hinnan" är en myt. Sakta men säkert går det nog framåt.
Jag tror nog att majoriteten av kvinnorna blöder lite första gången de har sex. Jag var jättevåt (plaskvåt) och verkligen upphetsad men jag blödde nog väldigt mycket ändå. Det kan ännu hända att jag blöder lite om jag inte har haft sex på ett par månader. Det är som jag skulle bli "oskuld" igen om det går en längre tid mellan gångerna jag har sex. Jag undrar vad "dina" killar skulle ha att säga om det - att mödomshinnan växer tillbaka? Heheh.. :)
#7 Majoriteten blöder inte alls… Jag arbetar med tonåringar och försöker att undervisa mina elever om myten om mödomshinnan, då det även hör samman med hederskultur och föreställningar om den "orörda" kvinnan. Jag märker att många tror att ngt ska gå sönder första gången man har sex, så jag passar på att undervisa om det.
Och sen finns det läkare som "återställer" den…
Jag blödde inte. Inte många jag känner heller.
Jag blödde väldigt mycket första gången. Blev en stooor blodfläck. Jag var dock väldigt ung, så jag tror det kan ha med det att göra. Samt hur spänd man är. Jag var nog väldigt spänd och inte redo fysiskt.
dreams about the far woods and constant full moons.
~join LITZIUMWORLD <--- INSTA: lisalitzium 
Den bilden jag hade av sex innan jag själv hade haft det var att första samlaget ALLTID skulle göra JÄTTEONT och att det skulle blöda JÄTTEMYCKET.
Men det gjorde det inte ont alls och det blödde ingenting… jag undrar fortfarande hur/varför jag fått en sådan felaktigt bild. Skrämselpropaganda! 😃
Under min skolgång så bestod sexualundervisningen till 80% av film. En del var bra, och andra var… Mindre bra. Det är speciellt en jag minns som var tecknad och berättades ur en ung kvinnas persepktiv. Och så kom vi fram till sexdebuten, och allt som sades handlade om hur ont det gjorde och att hon började blöda. Detta i kombination med att myten om mödomshinnan florerade i skolan gjorde väldigt många tjejer vettskrämda (vilket förmodligen också var filmens syfte). Det pratades inte om någon mödomshinna på lektionerna, men det fanns som sagt en uppfattning om den bland eleverna. Och det är inte så länge sen jag hade sexualkunskap i högstadiet ändå, det är bara 7 år sen.
Jag blödde inte alls. Och det gjorde inte ont. Jag fick till och med orgasm första gången.
/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se
Det var många fler år sedan jag gick i högstadiet, och vi fick korrekt information om mödomshinnan.
Blödde massor första gången och jag var våt, liite spänd kanske men det har jag varit fler gånger och inte blödit då (eftersom jag inte var oskuld då). Jag har struntat i förspel och ändå inte blödit. Varför blöder man första gången då? Något måste ju hända? Varför blöder det annars? (Vet att det inte finns någon mödomshinna, men vad händer när man blöder då? vad är det som börjar blöda?)
#15 Det blöder för att det blir sprickor i slidan, speciellt i en viss flik/krans/vad man nu vill kalla det… som brukar vara mer framträdande än de andra innuti slidan. Är den fliken som brukar kallas mödomshinnan…
Men om man blöder och hur mycket påverkas av många faktorer, tex hur elastisk man är, ens upphettsning eller hur framträdande ens veck/krans/flik är.
# 15 - enligt umo.se: "För dem som blöder kan det bero på att kanten på slidöppningen är stram. Men det är vanligare att man blöder av någon annan anledning, som att man är spänd eller inte tillräckligt upphetsad."
Min killkompis hade förlorade oskulden och han berättade (tyvärr) varenda detalj. Att hon började blöda m.m.
"Jag lovar, när du kommer ha sex kommer du också blöda"
"Nej, det är inte säkert"
"Jo alla gör det"
Då blev jag sur, han ska alltid vara en sådan besserwisser. 😡
/ Ellen Bajsnåmi
#8 Okej, kanske bara jag som ha fått fel uppfattning för alla mina tjejkompisar som jag har talat med har blött mer eller mindre. Så därför trodde jag att majoriteten av tjejerna blöder första gången.:)
#13 Jag blödde massor men det gjorde inte ont plus att jag fick orgasm efter bara någon minut. :)
Vi lärde oss (30 år sedan) att en del blöder och andra inte. Slidkrans kanske är ett bättre ord än mödomshinna efter ordet hinna för tankarna till någon sorts gladpack-liknande hinna. Hade själv en tjock och "svårknäckt" slidkrans. Var absolut redo och inte purung och blödde ganska mycket.