rakad vs orakad
Bara jag som har fått höra att "tjejer som inte rakar sig inte är fräscha"? då menar jag på muffen.. dock tycker jag att det är fel eftersom vi inte kan rå för att det ser ut som det gör där nere och det här liksom helt normalt.
Min syster: Tycker jag ska sluta raka mig.
En utav mina kompisar: Tycker att jag borde göra det för att killen kanske inte tycker om orakat. Har inte vågat fråga än… haha
Vad tycker ni om detta ämne? jag är sjukt dålig på att förklara en hel del men är trött och sliten så har jag stavat som en kotte någonstans så säg gärna till x)..
Tycker ni att man ska raka sig för att man inte vill att partnern ska säga ngt eller ska man bara vara sig själv? skriv gärna några rader så har jag ngt att gå efter. Kom och tänka på det då min kompis skrev till mig och frågade hur det gick under helgen förut.. haha..
kram på er!
Alltså man ska själv vara bekväm. Jag skulle aldrig ta bort allt, både av hyieniska och hälsoskäl, samt av att jag faktiskt tycker att vill se ut som en kvinna och ingen filicka. Om jag träffar ngn som tycker det är förfärligt tja då får han vänja sig. Man kan ju hålla det hela under kontroll.
Det här med att ta bort allt verkar ha kommit de senaste åren, när jag var yngre pratade man inte ens om att man skulle det, alltså raka bort allt.
Tar jag bort allt så gör jag det för att jag vill och för att jag känner mig mest bekväm med det. Oavsett om man vill vara orakad, helt slät eller allt däremellan, så ska det vara för att man själv vill det och inte enbart för någon annans skull!
Förstår inte vad systern och kompisarna bryr sig i om du rakar eller inte för. Det är väl inte deras ensak?
Gör det du föredrar själv, kort och gott. Din kropp, ditt val. Men nej, inget av alternativen är ofräscht, att det skulle vara det är rena dumheter. Och att killen kanske inte gillar det, what? Varför skulle det vara enda alternativet, vad är det som säger att han inte är motsatsen som föredrar hår? Även om han föredrar rakat och du är orakad - tough luck, hår finns där naturligt, duger det inte med hår och du inte vill raka så kan han gott vara utan. Rakning är inte helt nyttigt och borde således bara göras om man själv vill vara rakad.
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
Jag tycker man ska raka sig för sin egen skull (menar såklart att om man vill gå orakad så ska man göra det och inte raka sig för någon annan vill det)! Andra får acceptera en för hur man är och vad man gillar. :) Det är ju ditt underliv och ditt val, haha.
Jag tycker personligen att orakat är "ofräscht", men det gäller allt kroppshår - gillar verkligen inte kroppshår (ja förutom fjun på armar och liknande)!
Upp till var och en om man vill raka sig eller inte.
Men anser inte att det är mer ofräscht med orakat och vice versa. Däremot är det extremt osexigt tycker jag med en "buske" där nere, gäller både tjejer och killar (är hetro men ändå). Samma sak med annan kroppsbehåring, ogillar skägg (ej sexigt, skäggstubb går bra på vissa), och mycket hår på bröstet eller ryggen = big nono men det har inte med fräscht och ofräscht att göra, utan att det är extremt osexigt tycker jag
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Själv kör jag mitt-emellan-stilen, varken buske eller nedhuggen regnskog. Anledningen är helt enkelt för att jag är för lat för att ha slätrakat hela tiden 😂 Har provat än det ena, än det andra och är ingen karl som sexvägrat pga det… Inte ens när jag inte rakat benen på över en månad.
Har de klagat har jag bara ställt samma krav tillbaka, ska jag vara naken ska dem det med. Det brukar få tyst på dem, många verkar inte tycka att det är så lockande att raka pungen 😎
Nu lånar jag din tråd lite, men jag började fundera hur man får det att bli helt slät där nere efter rakning?
Det blir alltid lite taggigt och man ser att allt inte är helt borta, hur gör ni för att få bort allt där nere, och kan man få det att vara lite längre? Det växer ut efter en dag redan på mig och både sticks och ser fult ut.
Själv rakar jag mig men inte allt, och jag tycker nog mest om att ha det så. Om du är osäker kan du testa dig fram och se vad du tycker bäst om.
Jag rakar nästan allt, sparar en bred sträng eller vad man ska kalla det. Tycker att det är snyggast så :) Känner mig fräsch och det är viktigast för mig. Min fördetta bad mig raka bort allt, världens hårfobi har han. Så jag gjorde det faktiskt, enbart för hans skull och jag tycker inte att det är en stor grej alls. Kändes som en liten grej att göra för att han skulle känna sig bekväm.
Jag tycker man ska göra precis det som känns bäst för en själv! Man är självklart inte ofräsch för att man har hår, ofräsch är man om man inte tvättar sig. Nån som säger man är ofräsch för att man har hår på huvudet? det är precis lika naturligt på båda ställena!
Jag rakar alldrig varken på ena eller andra eller trejde stället. Ibland ansar jag lite med sax om jag tycker det börjar bli väl långt. Ingen av mina kärlekar har önskat ändring på detta. I o f sig är jag något äldre än ts och rak-modet är ju relativt nytt och mest utbrett bland yngre.
Jag rakar mig för MIN egen skull. 🙂
Tycker ni alla har helt rätt, man gör det eller inte helt upp till sig själv. Tack för alla svar!
Det är ju upp till dig do what the fuck you want!
Jag rakade mig helt i 7 år, för andras skull. Vart singel och gillade inte tanken på att jag såg ut som en 12-åring där nere. Jag kände mig inte vuxen, bara äcklad av mig själv helt enkelt.
Nu rakar jag på sidorna, klipper ner det ibland. Det är allt. Vill inte att det ska sticka fram på sidorna av trosorna. Men på nåt sätt känner jag mig mer bekväm i lite hår än inget alls.
Förresten TS, om killen ingenting sagt om ditt könshår så tyder väl det bara på att han gillar dig precis som du är?
Är säker på att han tycker att du är het oavsett :)
Ligg med självförtroende istället och ge dig hän, lovar att eventuella tankar kring hur du har valt att ha ditt hår kommer glömmas bort väldigt, väldigt fort :)
Jag klipper ner det då jag avskyr "buskar". De som har det får ha det om de vill men just den delen tycker jag inte är speciellt fräsch, och jag har även rakat helt och hållet ett antal gånger. Tack för hjälpen :)
Är det ingen av er som gör både och? 😉
Jag byter nog frilla där nere oftare än vad jag gör på huvudet. Jag tycker det är roligt att variera lite. Man behöver ju inte välja. Låt det växa ut lite och se hur det känns.
#7 Ska du ha det så pass slätt får du nog vaxa.
#16 Jo? Jag rakar och har hår.. rakar sidorna helt enkelt.. :P
#16 Jag rakar när jag känner att jag har orken för det 😃 Oftast när det händer att jag rakar blir det dock endast lite fin frisering, och inte helnaket.
#16 Jag har testat lite olika genom åren, nu rakar jag det mesta men behåller en halvbred sträng för att inte känna mig helt naken. Hittat det som känns bäst för mig. Inspirationen har jag fått från en vuxenfilm, finns massa idéer att hämta där :P
Jag är en sån som bara verkligen vill vara slätrakad hela tiden.. och så är det väl. Jag personligen gillar inte när jag är stubbig haha. Min pojkvän bryr sig inte det minsta om det, så it's all me.
Däremot är jag inte lika tjurig på killar. Bryr mig inte ett dugg om min pojkvän inte rakat sig på en månad, kan ibland tycka det är sexigt och manligt haha! Dock är en buske eller längre än en cm big nono…
Rakar mej också helt För att jag vill o tycker det känns fräscht.Men också att det ser fäscht ut på andra-även killar
Det finns ju ett mellanting; ansning. :) Sax och frisera! 😉 (men var försiktig så du inte klipper dig i en läpp eller så!)
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Om du har världens buske där nere och ska ha sex med en kille och strålar ut självförtroende så tror jag inte att killen bryr sig så mycket.
Är självklart en individuell sak, men det gör nog inget att fråga vad killen föredrar 😉
#16 Vaxa behövs väl inte? Jag får de helt slätt med en rakgyvel. 5 bladad :)
Jag frågade min nuvarande sambo i början av vårt förhållande om han ville att jag skulle raka. Han svarade mig att det spelar ingen som helst roll och vad jag gör med min behåring där nere är helt mitt eget val. Jag tror han menade det också eftersom han aldrig sagt något annat på 3 år =)
Jag rakar mig för både min EGEN skull och för pojkvännen.
Jag känner mig ofräsch med massa hår där nere, samt att de är varmt och obehagligt. Började raka mig när jag var 15år och har inte tänkt sluta :) Ibland kan de råkas bli ½-1cm MAX, innan jag rakar om det.. men ingen större buske än sådan kommer jag ha.
Mvh. Sanne & Djuren
rakat tycker de är frecht vid sex och mens
Tjejer, visste ni att det är skadligt för lymfsystemet - som har att göra med immunförsvaret m.m. - att raka sig - det finns en massa bra lymfkörtlar både vid armhålan/bröstet och i ljumskarna som blir störda när man rakar sig. Dessutom får man lättare herpes och andra otrevligheter när man rakar musen! Håret gör också att man blir mer känslig, känner mer helt enkelt, mmm… (Prova att smek dig själv lätt och försiktigt på rakad hud jämför med där det växer lite hår, så känner du själv vad jag menar). Hellre frisk än rakad! Aldrig att nån av mina killar har klagat! Känner mig hur sexig och fräsch som helst! It is all in the mind!
#28 Hur menar du att man får herpes?
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
Jag har hört att håret har en funktion att "lufta", dvs att kläder inte ligger alldeles intill och att om man alltid rakar sig så är risken för Svamp större. Jag har en väninna som rakar sig och som haft Svamp flera gånger. Jag har rakat då och då men det var många år sen senast.
Herpes är ett virus och man måste bli "smittad" eller bära på det. Kan inte koppla ihop det till att raka eller inte.
Jag tycker det kliar när jag är rakad så det undviker jag. Däremot kan jag ta hårborttagningsmedel i ljumskarna/bikinilinjen. Någon gång har jag vaxat.
Klippa busken gör jag om jag tycker det blir för långt, kanske någon gång i månaden, men låter det alltid vara någon cm långt iaf.
Helrakad tycker jag inte är fint då jag tycker det är lite "pedofilvarning" på det, men det är min privata åsikt.
Jag rakar när jag känner för det. Men efter ett tag blir jag "tvungen" eftersom att de är så taggigt så att de sticker ut och syns tydligt med vita trosor.. Men jag brukar ha de helrakat nästan hela tiden, för att jag tycker att de är mycket fräschare:)
Kan inte hjälpa att jag tycker det är lite osmakligt att det anses sexigt att vara hårlös när det bara är barn som är naturligt hårlösa. Som #30 skrev så är det faktiskt lite "pedofilvarning".
/Sjöis
"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"
Alltså jag vet inte med er, men själv har jag alldeles för stora tuttar och breda höfter för att kunna misstas för ett barn varesig jag är hårlös eller inte.
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
Mitt ex fick mig att raka bort allt… Praktiskt taget hade jag inget val så jag gjorde det och jag har ångrat det varje dag. Idag måste jag raka blygdläpparna varannan dag då det blev en sån reaktion i huden så håret har börjat växa på Insidan av läpparna. Rakar jag inte nu så får jag klåda och irritation av håret i sig.
Det är en riktig j*vla plåga samt att jag ofta har problem med Svamp eftersom jag inte har det fullständiga skyddet som vi egentligen Ska ha.
Har även hört vissa säga att killar som vill ha sina tjejer helt rakade lika gärna kan gå och sätta på en liten tjej som inte ens har Fått sitt hår ännu eftersom det är exakt den looken de vill ha. <-- Detta är något jag har hört flera personer av båda könen säga. Jag säger varken bu eller bä om det.
Jag säger bara, raka inte bort håret. Du kommer bara få problem med tiden och tro mig, det är inte värt det! Jag saknar tiden innan jag träffade mitt ex…
#30 & #32
Ja, för utan hår så ser ju vaginan precis ut som på en liten flicka.
Vad gäller att man följer sin partners önskemål så är det ju upp till var och en att bestämma. Planerar man att ha någon form av oralt samlag så bör man dock förstå att ens partner kanske inte tycker om att ha munnen full med hår.
Har samma dilemma, HUR vet man att killen gillar rakat eller orakat?
Alltså jag skiter i om vad han tycker i grund och botten men det känns ju bra att ändå veta.
Känner också att det är pedofilvarning att tända på orakat…. Men har hänt att jag ibland rakar vid blygdläpparna för annars stelnar mensen under natten då jag har binda och det drar.
/ Ellen Bajsnåmi
#36 Man får fråga ;)
Jag har rakat bikinilinjen och kortklippt resten. Jag simmar ofta, och då är det ju inte så trevligt om det sticker ut hår, men jag får ganska lätt röda prickar så jag vill inte raka helt.Dessutom är det enklast att göra så, är så drygt att raka, lyckas alltid missa en fläck. Sen är jag singel, så jag behöver ju inte bry mig om vad någon annan tycker.
Skulle jag ha en pojkvän och han skulle be mig raka helt, så skulle jag nog göra det. Det spelar ingen större roll för mig om jag har hår eller inte där nere, så skulle han tycka att det var finare/fräschare med helrakat så skulle jag helt klart kunna prova. Och så länge jag inte får problem (hört att man lättare får Svamp och så med helrakat), så skulle jag kunna ha så. Skulle han inte säga något, så skadar det ju inte att fråga, om man är nyfiken på vad han föredrar.
Sen tycker jag inte att det är "peddovarning" på att gilla helrakat. Naturligt är det ju bara barn som inte har hår där nere, men det samma gäller ju håret i armhålan exempelvis..? Sen verkar det ju bli vanligare och vanligare att tjejer rakar helt, så.
//Jessie
Jag har aldrig rakat min fitta och jag skulle be den som sa något om det att dra åt helvete. Man ska aldrig raka sig för någon annans skull, bara för sin egen.
Jag rakar mig eftersom jag känner mig fräschare och renare då…hår kliar något förbannat och gör så att jag får Svamp och irriterade blygdläppar :( sjukt ovärt…
Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter

Jag fattar faktiskt inte helt. Människan har haft (och njutit av) sex i alla tider. Helt plötsligt är det en massa folk som inte klarar att göra nåt som helst så länge det sitter lite hår där nere. Vad hände egentligen???
Gör det som du själv tycker känns bäst, testa, se om du gillar det, gör du inte det så raka dig inte! Killen ska ju gilla dig för den du är och det DU gillar..
Jag för egen del måste raka mig, tycker att jag luktar illa när det blir för vildvuxet :P och känner mig riktigt het när jag rakat mig ;)
Men visst tusan kan det gå längre tid emellan ibland men jag försöker att göra det när jag hinner coh orkar.. för inte fasen är det SKÖNT när det börjar växa ut igen 🥵
Rosalee
SajtVärd: Änglar -ifokus
Medarbetare: barn.ifokus.
#41 Nä fast å andra sidan så borstade folk inte tänderna förr och tvål var en lyxvara som bara de rikaste hade råd med.
Det är olika tider. Förr var det modernt och hett att vara vit som snö och nu strävar de flesta efter att vara suntanned. Vissa år är det hett med vildvuxna ögonbryn, andra år ska det vara ordentligt plockat.
Förr sprang vi alla runt nakna på savannen, nu har vi nästan alltid kläder på oss! Tiderna förändras angående allt :) även intimrakning.
Har hår fobi. Rakar hela kroppen. Endast hår på huvudet & ögonbryn/fransar. Gör det för min skull. Ingen annan. Men om jag skulle vara tvungen att låta allt växa skulle jag tillslut få totalt panik & ångest-
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
För mig är det inte "peddovarning" eller ja inte ens på gränsen till det bara för att man föredrar rakat. Det är smaksak. Jag tycker det t.ex är osexigt med det, men inte tycker jag att det liknar en "barnkropp" eller "barnkönsorgan" för att jag gillar rakat.
Jag tycker det känns fräschare, speciellt vid mens, mer sexigt och bekvämt helt enkelt.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#43 Ja jag vet :O vet inte vad som gör det, men låter jag mitt hår växa ut så börjar det klia och svida, blygdläpparna svullnar och jag får rejält med flytningar, dessutom börjar blygdläpparna typ flaga och blir hårda och torra…Håller jag rakat så har jag nästan inga problem alls mer än att jag väldigt lätt får urinvägsinfektion
Jag köper inte ett dugg att man får fler infektioner har pga att ha rakat eller inte. Personlig hygien, skulle jag snarare säga att det har med att göra. Eller lättare för att få infektioner såklart. Men pga hår, njäe….
Jag rakar bara om de finns med en kille i bilden för jag vill känna mog fräsch annars så vem orkar bry sig?
#7 Jag har inte läst hela tråden. Jag kör på rakat och du frågar hur man får de helt slätt. De är nog från person till person, hur hårsäckarna ligger. Jag får det alltid babylent fråga mig inte hur men jag rakar med en ny och vass rakhyvel mothårs :)
Jag rakar, men sparar håret framtill, dock klipper jag det kort. Jag har alltid vantrivts med hår där nere, ända sedan jag började få det. Det kliade, fastnade i troskanten så att det luvades, toapappret fastnade i det när man torkade sig, blodklumpar blandat med toapapper fastnade när det var mens och man torkade sig. Minns att jag nästan fick skavsår av det under ridlektionerna. Klippte det riktigt kort länge och det fungerade, började raka när jag var 18 och har inga planer på att sluta.
Sen skiter jag i hur andra gör. Trivs folk med hår så ska de ju få ha det. Jag föredrar att min sambo har hår där nere, men skulle han vilja raka så är det ju upp till honom. Dock får han gärna klippa det lite kort så att man inte råkar luvas när vi pillar i sängen. Vill ju inte göra honom illa. :P
Haha, jag gör som #6. Varken rakad eller djungel. Rakar mig endast om pojkvännen ska sova över (för att JAG vill känna mig fräsch, inte för hans skull), om det är bad i skolan, på sommaren etc.