Säga upp sig?
Kan man säga upp sig från ett jobb nu, även fast man kanske ska jobba nästa vecka? Eller den här veckan rättare sagt…
Snabba svar tack!
Du har väl en uppsägningstid.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Beror på hur mycket du värdesätter en bra referens från arbetsplatsen och hur bindande avtalet med företaget är.
Fördomar är dumbommarnas förnuft.
François de Voltaire
Företaget sa att jag kunde säga upp mig när jag vill på kort varsel.
Va bra! Då är det bara att ta steget och knacka på hos chefen.
Men lägg upp det bra. Som att nämna till arbetsgivaren att du vill prata med honom om din tid på arbetsplatsen. Säg att du utvecklats och nämn några positiva egenskaper du fått. Avsluta det stycke med att nämna att du nu fått annat jobb i annan riktning som går mer i linje för det du vill fortsätta utveckla (om det är ett annat jobb du fått).
Huvudsakligen, få din chef att förstå varför du säger upp dig och tacka för den tid som du fått "växa tillsammans" med företaget. 😉
François de Voltaire
#4 Tack! Jag har inte fått ett annat jobb… Men det är på grund av andra anledningar.
Kan chefen bli arg på en om man säger upp sig? Jag är mellan 14-16år…
vad är det för företag?
François de Voltaire
#5 Kan man ens vara anställd när man är så ung?
#7 Varför inte? Det har jag varit, finns ju olika sorts anställningar.
#8 Det vet jag inte, håller inte koll på vad som gäller enligt lagen. Var bara en fundering :-)
#9 Man kan tex dela ut reklam, det är ju anställning.
Jag har anställning på ett varuhus och sitter i kassan också.
Kassa trodde jag inte man fick sitta i om man är under 18, definitivt inte under 16. Det har man inte fått på de företag jag varit på. De har i och för sig sålt öl och nikotinprodukter.
Här finns reglerna. Det stämde att man inte får sälja tobak, alkohol eller snus.
Hej! Vad bra att jag hittade denna tråd!!! Jag har liknande problem också, vi är ungefär lika gamla…………
Kan en chef tvinga en att sitta i kassan om man är under 18år?
// Linda
#14 Läs länken i mitt inlägg. Man får sitta i kassa men inte sälja alkohol, tobak och snus.
#15 men asså jag menar om chefen kan tvinga en under 18år att sitta i kassan, fast man INTE vill?
#16 Ingår det i arbetsuppgifterna och man klarar av det så tror jag det ja.
#17 om man inte klarar av det då?
#14 ja det förekommer.
Jag kan tycka att en väg in i arbetslivet i din ålder är guld värd då andra jobb senare i livet ofta kräver tidigare jobberfarenhet+referens. Därför är mitt råd när du säger upp dig att försöka lyfta fram vilken bra erfarenhet du fått genom jobbet och tacka för vägen in på arbetsmarknaden. På så sätt kan du eventuellt få dig en referens som du kan använda när du söker andra jobb i framtiden.
Sen får du lyfta fram anledningen till varför du vill sluta. Tex jag känner att jag vill ägna mer tid åt "läxor".. och känner att jag måste prioritera dem framför jobbet.
Hoppas detta kan hjälpa dig något angående ditt beslut! 🙂
François de Voltaire
#18 Dom kan inte tvinga dig till att sitta i kassan om du är under 18. Tänk om de kommer en kontrollant till jobbet? Då åker din chef dit på de..
20 det är inte olagligt i andra fall än om personen säljer de saker jag nämnde. Läsa gärna länken du med.
Jag har läst nånstans att det är 16 års gräns för att sitta i kassan. Men jag vet inte om det stämmer.😃
Allt beror på tolkningen det är förbjudet att låta barn under 16år sköta arbetsuppgifter som kräver stort ansvarstagande så det beror på hur man ser på kassa arbete. Det står inte i arbetsmiljöverkets skrifter att det är förbjudet med kassaarbete. Viktigt är dock att det står att vårdnadshavare måste godkänna anställningen + arbetstiderna (som såklart ska följa de lagar som finns)
+När det gäller barn under 16år så står det i skriften de ska ha 2 dagars ledigt varje 7 dagarsperiod och ledigheten ska vara förlagd på skolfri tid.
+Det står att arbetet inte får gå ut över skolgången.
http://www.av.se/dokument/afs/afs2012_03.pdf
Du borde fått ett anställningskontrakt när du blev anställd som du skrev på där står hur lång uppsägningstid du har och den måste du följa. Ett anställningskontrakt får bara dröja 1 vecka och dina föräldrar ska ju ha varit inblandade ifall allt har gått korrekt till enligt alla lagar.
#18 Om man inte karar av sina arbetsuppgifter får man helt enkelt lov att gå.
Att jobba i butik innebär kassa-tjänst kombinerat med "golv-arbete". Detta bör du blivit informerad om när du sökte jobbet.
+INGEN kan alla arbetsuppgifter på ett nytt jobb när man börjar jobba, även på ett arbete lär man sig en massa nya saker. Ofta brukar man få en handledare som visar hur man ska göra eller så tar man eget ansvar och frågar "Kan du visa mig hur man gör?"sånt hör till när man blir vuxen det är inte bara i skolan man lär sig nya saker.