Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettpreventivmedel
Läst 5019 ggr
Candela
24

Kondom-fakta!

Jag har på många forum läst om så många som blivit gravid "trots kondom" eller att kondomen spricker "hela tiden" att jag tycker det vore på sin plats med lite information (för de som uppenbarligen inte läser på förpackningen):

• Kondomen måste sitta på HELA samlaget, eftersom det kan finnas spermier i försatsen (killar har olika mycket försats, så risken varierar)
  • Om man har samlag igen ganska tätt inpå förra är det ännu viktigare att ha kondom på från början, eftersom det kan finnas spermier kvar i urinröret.
  • Man måste pressa ihop toppen på kondomen när man trär på den, annars riskerar den spricka (är det luft därinne blir det övertryck vid utlösning).
  • Dubbla kondomer gnids mot varandra och spricket därför lättare!
  • Kondomerna ska inte förvaras varmt eller trångt (t.ex. i en plånbok)
  • Det finns latexfria kondomer om man är allergisk
  • Det finns ett kondommärke som heter MySize där det finns alltifrån väldigt små till väldigt stora storlekar. Så att kondomer sällan passar för de välutrustade (eller de mindre utrustade) är en lögn (som vissa killar gärna drar till för att få slippa, eller av okunskap).
[PuffBuck]
3

Tack för ett bra inlägg, jag lärde mig en del nytt! Det behövs fler som sprider kunskap till ovetande :)

[NinaCrown]
2

Väldigt bra att du tar upp detta Glad Har fått höra att min klass fick ganska bra sexualkunskap i skolan, men sen när man väl blir sexuellt aktiv så märker man att det är massor med saker man inte fick lära sig, och det kan vara svårt/pinsamt att hitta sina svar. Därför är det jättebra med sådana här små info-inlägg man kan råka ramla in på ^^

Candela
3

Vad bra att ni uppskattar det Skrattande Om jag missat något viktigt så är det bara att tillägga.

Kanske skulle vara bra med info-omlägg om p-piller och annat också? Det har jag dock inte så mycket erfarenhet av.

[NinaCrown]
1

#3 Skulle vara jättebra Glad Men även saker som könssjukdommar, familjerådgivning, "såhär är det hos en barnmorska" och liknande grejer skulle nog kunna uppskattas. Dock är inte jag så duktig på att skriva om sådana saker så vågar inte ta på mig den uppgiften själv ^^''

[PuffBuck]
0

Jag vill nog påstå att jag är ganska påläst inom det mesta som rör sex och samlevnad, så jag är villig att hjälpa till med information angående p-piller. Har även dessa själv, dock så använder jag dem inte just nu :)

tjuffs
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bra fakta om kondomanvändning!! Jag håller med att Mysize-kondomer är bra, men jag tycker att det viktigaste är att hitta en kondom som både passar och har rätt egenskaper. Vissa gillar tunna kondomer, andra gillar med smak och färg. Vissa vill ha kondomer med fördröjningseffekt (Pasante Delay), andra vill ha kondomer som ökar njutningen (RFSU Power). Slutsatsen är att inte enbart använda kondomer som skydd, utan även som det där lilla extra som piffar upp sexlivet.

emeliiiiieee
0

Riktigt bra inlägg! Gör gärna fler inlägg, tex om hur det kan gå till på gynundersökning m.m :P typ

Omorika
0

Måste tillägg en lite sak kanske lite sent ute med tanke på att inlägget skrevs för 1 år sen.

Använd aldrig oljebaserade produkter med kondom det skapar mikroskopiska hål i kondomen som då förlorar sitt skydd t ex oljebaserart glidmedel, matolja eller massage olja. Det är silikon eller vattenbaserat glid som gäller med kondom.

[Thiah]
0

#8 jag tror att fast huvudinlägget är ett år gammalt är det aldrig försent att puffa tråden och lägga till ny bra information. 🙂

whysoserious
0

Superbra inlägg! Ersättare för sexualkunskapen i skolan typ… den suger hårt! Vi hade typ 3 lektioner sammanlagt och då gjorde man en film och pratade lite om sjukdomar. Brydde mig inte så mycket om sånt just då (högstadiet) men nu när jag har pojkvän så har jag upptäckt att jag ändå fått lära mig allt själv (eller via honom, eller internet hehe)… mer sexualkunskap borde finnas i skolorna alltså!! Inte bara för att eleverna ska skämmas (som typ lilla jag alltid gjorde hihi) utan för att det är sjukt viktigt… förmodligen alla i hela världen kommer få ett sexuellt liv nån gång och då borde man veta vad som kan hända, risker, osv.

PogoPedagog
0

Kan bara hålla med. Jag upptäckte så här i efterhand att den info jag fått på sexualkunskapen var väldigt bristfällig dessutom! Önskar att skolorna kunde ta hjälp av RFSU i större utsträckning. De har ju senaste fakta o jobbar mycket i skolorna.