Hjälp med studieval
Det här kanske är lite fel ställe att skriva på men jag vet inte vart jag ska vända mig. Mina föräldrar blir tokiga på att jag bara ältar men jag mår jättedåligt över det här. Trygghet har alltid varit viktigt för mig men nu när jag gått ut gymnasiet så är allting så otryggt och det känns som att det inte finns någonting att luta sig mot.
Jag skulle behöva lite hjälp med att veta vad jag ska utbilda mig till. Jag gick omvårdnadsprogrammet och har läst Engelska B, Matematik B, Historia A, Samhällskunskap A, Medicinsk grundkurs och omvårdnadsarbete (som ihop motsvarar naturkunskap B i vissa program). Ska troligtvis läsa Matematik 3B till våren men jag vet inte riktigt. Utöver det vill jag inte behöva läsa till några kurser. Fick 1.25 på högskoleprovet.
Mina intressen är att fotografera, vara ute och gå, gillar naturen, älskar djur (dock allergisk men visar inga symtom mot vår vuxna katt), gillar att skriva och är lite pysslig av mig. Som person är jag lite försiktig och lite ängslig av mig.
Är undersköterska och har sommarjobbat som det två gånger och trivts okej men eftersom jag har en stoor spyfobi så tror jag inte att jag kan jobba inom vården.
Några yrken jag funderat på är jurist (mest för att det ger okej lön men jag vet inte riktigt vad arbetet innebär). Socionom (som jag tror är för tungt psykiskt för mig) och dietist (som jag inte kommer in på och dessutom kanske det är tokigt för att jag har en ätstörning) men näring och så är intressant. Risk-och krishanteringsprogrammet har jag också funderat på lite men utbildningen är alldeles för långt bort.
Jag vill utbilda mig till något där det finns stora möjligheter till jobb, något som ger en lön man kan leva på, något som jag tycker är roligt och som jag kan trivas med, något som är utvecklande och att jag ska kunna känna att det känns okej att gå till jobbet.
Ni får gärna ge alla förslag ni kan på vad som kan passa mig och även berätta det ni vet om olika yrken och arbetserfarenheter. Berätta gärna om det ni jobbar med, hur ni trivs och så vidare.
Det finns studier.ifokus också.
Juridik är svårt att komma in på, då måste antingen skriva om högskoleprovet eller ha bra betyg. Det är en relativt lång utbildning, så frågan är om du klarar av att läsa 4,5 år till något du ej vet om du är intresserad av? Det är dessutom en av de utbildningar med högst press och mycket konkurrens, så är du känslig för detta så bör du väga in detta.
Socionom är det numera konkurrens om arbetena inom, vilket man skall vara medveten om. Socionom är en bred yrkesgrupp och det finns arbeten med mer eller mindre press och psykisk belastning, däremot är det som sagt hård konkurrens om de olika arbetena.
Kortsiktigt tips är att försöka läsa matten, det ger en bra grund att läsa vidare.
I övrigt lär du ha en bra grund att kunna arbeta inom äldrevården efter gymnasiet, så någon panik att besluta om livet bör du ej ha. Utan överväg vad du känner för. Personligen läste jag helt enkelt inom det område som jag hade lätt för när jag valde och inte kunde komma på vad jag önskade arbeta inom. Detta har fungerat bra för mig, men det kräver också att du kan tvinga dig själv till saker och inte ensidigt drivs av engagemang…
Det finns massor med olika typer av vårdjobb där du inte behöver ta hand om spyor. :) Lönen kanske inte är bäst men det kommer aldrig vara svårt att få jobb.
Jag har jobbat flera år inom vården men jag kan inte minnas att jag behövt ta hand om spyor faktiskt. Jag kanske glömt då jag inte är speciellt känslig för sånt, men ja, det har ju i alla fall inte hänt ofta. Har man fobi kan man nog få någon annan att ta hand om det ifall det skulle hända.
Här har du en massa vårdutbildningar, kanske något verkar lockande… http://www.studentum.se/vaard___24__.html
=)
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Varför inte ta lite strökurser och testa på vad du gillar innan du väljer en hel utbildning? Det låter som att du är en ganska "bred" person. Alltså gillar pyssla, naturen, omvårdnad, vill ha möjligheter. :)
Biologi kanske?
Jag valde fel utbildning först. Jag tog det som jag tyckte var allra roligast i skolan att utbilda mig inom. (Ja, det låter som ett bra val men för mig var det inte det). Den utbildningen ledde till fel jobb för mig. Ju längre jag gick desto mer fel kändes det. Jag bytte sedan utbildning till det som jag faktiskt ville jobba med. Utbildningen innehåller kurser inom mitt svåraste ämne, det jag nästan fick IG i när jag gick på gymnasiet. Men det är mycket roligare och känns inte alls lika tungt, även om det kanske är svårare.
Mitt råd är att utbilda dig till det som du vill jobba med. Ta reda på det först, läs om yrket, välj sedan utbildning. Då har du ett mål att arbeta efter när du pluggar. :)
2. Inom äldrevården går det också magsjukor vintertid och jag kan inte enbart arbeta på somrarna.
3. Din länk leder till en blanksida.. Det är sjukvård jag är intresserad av och där förekommer det spyor så vården går inte.
4. Jag läste 1.5 termin på sjuksköterskeprogrammet men hoppade av pga spyfobin och att det inte kändes rätt. Till hösten känner jag att jag måste plugga eftersom att jag inte kan arbeta som undersköterska och det är extremt svårt att få andra jobb. Har inte tid att läsa strökurser tyvärr, måste komma in på ett program till hösten. Jag har tänkt i fler år och vet inte vad jag vill arbeta med. Biologiprogrammen kräver att jag läser in en masa kurser. :/
Vad valde du för utbildning först och vad bytte du till?
2. Enligt saco är det väl balans på arbetsmarknaden för socionomer?
Buppie; balans innebär att det fullt tillräckligt, kommer man in har man troligen bra med arbete, men jag vet flera som är socionomer och har väldigt svårt att ens få sommarvikariat. Andra har börjat karriären med tjänster de är klart överkvalificerade för…
Du kan inte hantera det under de perioderna då? Alternativt förhandla med kollegor om att de tar just de uppdragen?
Ingen annan än du själv kan säga vad du skall studera till, men att du siktar på att få arbete är fundamentalt enligt mig…
#5 Aj då. Du är nog inte ensam om att inte veta vad för utbildning man ska gå. Finns det inga tester på internet som man kan göra för att få lite förslag? Jag har sett några personlighetstest som gav förslag på yrken. Först läste jag analytisk kemi. Nu läser jag maskinteknik.
Här hittade jag något:
http://www.studentum.se/yrkestest
Bara därför måste jag själv göra testet. Hehe. :D
Jag kan även rekommendera en relativt bred utbildning om du ej från början vet exakt vad du vill. Dels kan du komma på vad du vill under utbildning och inrikta dig rätt, annars är det enklare att komplettera när du har grunden.
Jag tar det exempel som ligger mig själv närmast, civilekonom, utbildningen är bred och kan innefatta allt från nationalekonomi (matte och samhällsförståelse), logistik, styrning (förståelse för företags processer i fokus), redovisning, marknadsföring, finansiering (aktier och kapitalstyrning) och andra saker, så ofta kan man hitta något som passar just dig… Det finns många exempel med utbildningar med liknande upplägg.
Jag fick Naturnära Nora. Men det är så svårt att veta ändå. :/
Alltså det ska ju inte bara vara intressant utan det måste finnas bra arbetsmöjligheter efteråt och en lön som går att leva på.

Man kan väl jobba för att få bort sin fobi också? Eftersom den förhindrar dig i ganska mycket vore det kanske bra att försöka komma över den? Men det vet jag ju inte om du försökt redan…
11. Ekonom är något jag funderat på men här finns inte civilekonomutbildning utan det heter bara ekonomprogrammet. Är det någon skillnad?
Jag vet inte vad jag tycker om och vad jag skulle trivas med. Vet inte om jag skulle trivas som ekonom för jag vet inte hur en vanlig dag kan se ut och om jag trivs med arbetsuppgifterna. Är det inte konkurrens på marknaden för ekonomer också?
14. Emetofobi är den fobin som är absolut svårast att bota, nästan ingen blir bättre av KBT eller annan terapi.
Det bästa är väl om du får hjälp med spyfobin och sedan försöker utbilda dig färdigt till sjuksköterska eftersom du vill jobba inom vården men det förutsätter ju liksom att du kan få hjälp med fobin. (vilket jag tycker att du borde söka för oavsett, borde vara skitjobbigt med en sådan fobi kan jag tycka, särskilt eftersom det finns bra hjälp att få!).
Några andra yrken jag kommer på är:
Medicinsk sekreterare - OK lön vad jag förstått enligt kompisar som jobbar som det, finns hyfsat bra med jobb och är en YH-utbildning.
Biomedicinsk analytiker - Helt okej lön, råder brist på arbetsmarknaden och är en vettig utbildning om man trivs i labb. Förutsätter nog dock att du läst upp lite grann.
Arbetsterapeut - Samma som medicinsk sekreterare, finns jobb och OK lön, är dock högskoleutbildning till skillnad mot medicinsk sekreterare.
Själv så läser jag upp lite betyg för tillfället och velar som sjutton kring vad jag ska göra/plugga till nästa höst. Alltifrån läkare, biomedicinsk analytiker, jurist, kandidatprogram i mänskliga rättigheter, statsvetenskap, affärsjuridik och eventuellt hovslagare kretsar i mitt huvud. Är verkligen skitsvårt när man som person är väldigt bred med vad man kan tänka sig att göra! 😐
Med vänliga hälsningar
Chess
Just det ja - du har inte funderat på att söka jobb på typ LSS boenden eller liknande som uska och alltså jobba mer med psykiatrisk vård än somatisk el äldrevård?
Med vänliga hälsningar
Chess
16. Har övervägt dem men arbetsterapeut känns inte intressant, inte heller medicinsk sekreterare. Biomedicinsk analytiker verkar intressant men skulle behöva plugga minst ett år för att komma in.
17. Nje psykiatrisk vård intresserar mig inte så mycket.
Buppie; civilekonom är numera en akademisk examen som skall hålla vissa krav, något som ej föreligger för andra ekonomprogram, därför har civilekonomtiteln som regel mer tyngd. Det var detta som gjorde att jag valde den utbildningen och flyttade för att studera. Däremot anser jag att även flytten är en del av utbildningen till livet, så detta rekommenderas varmt om du kommer in på en sådan utbildning.
Det är viss konkurrens på arbetsmarknaden, men jag känner ingen som har varit arbetslös under längre tid. Dock beror detta på vad du har för krav på första arbete samt vilka extraarbeten du haft under studier, samt vilken inriktning som du väljer.
Utbildningen är som sagt bred, därför går det ej att beskriva en "vanlig dag på jobbet", det beror helt på. Däremot är ju en av fördelarna att det med mindre ansträngning går att variera och söka nya tjänster, skaffa vidare kompetenser…
Miljö- och hälsoskydd, kanske?
Bred och bra, med rätt bred arbetsmarknad. Dessutom finns det en hel del jobb. Läs mer här.
(Man kan komma in både från samhällsvetarhållet som naturvetarhållet, det hålls en kurs i förberedande kemi (ungefär som kemi B från gymnasiet) för de som inte läst det innan. Emellertid måste du ha läst naturkunskap B (om det heter så nu för tiden) samt matte C.)
Man kan även bli djurskyddsinspektör, utöver miljö- och hälsoaspekten.
20. Det verkar intressant men vansinnigt långt bort. Tror du att detta: http://www.liu.se/utbildning/program/miljovetenskap?l=sv program är lika bra?
Jag kan inte hitta framtidsutsikter, tror ni att möjligheterna att få jobb är stora?
Jag tror personligen att marknaden för miljövetare är relativt mättad, men all beror på hur man ser…
Miljövetare har jag sämre koll på, om jag ska vara ärlig. Är ju själv MHS:are så har mer koll på den utbildningen samt jobbmöjligheter. Vi har rätt gott om jobb, faktiskt - de flesta i min årskull som gick ut nu i juni och inte har valt att läsa vidare till magister, har jobb. Inte alla fastanställda men många har fått inkörsporten (man måste ju vara beredd att flytta, såklart). Faktiskt har många inte ens blivit helt klara, inte gjort klart exjobb eller har en släpande tenta etc, men får ändå jobb. Så just för MHS ser det helt okej ut. :)
Och utbildningen i Umeå är den som funnits längst i Sverige och är rätt högmeriterad (sägs det i alla fall). Nu finns det en till utbildning någonstans, men jag vet inte riktigt var, googla! Nu kanske jag inte är helt objektiv här, men jag tycker institutionen EMG (som håller i bl.a MHS-utbildningen) är otroligt trevliga att ha att göra med, kurserna är oftast mycket bra (undantag finns alltid) och det är bra sammanhållning inom programmet.
Vi läser några kurser förvaltning och rättsvetenskap/miljörätt samt har givetvis möjlighet att lägga till kurser, till exempel en kurs om miljöbalken (just miljöbalken brukar vara efterfrågad hos arbetsgivarna), miljökonsekvensbeskrivning, livsmedel, djurskydd etc. Jag tror inte att man får de delarna på ett miljövetarprogram. Med betoning på tror. ;)
Jag är själv inte klar, då jag blev sjuk och hamnade efter, men jag kan varmt rekommendera programmet! Det finns många studenter som flyttar upp, man behöver ju bara bo här i tre år, om man vill. :) (Och Umeå är en kul studentstad!)
Herrejisses så mycket reklam jag gör. Häh.
Nå, hur du än gör - lycka till! :)
Vet inte vars du bor men om du är intresserad av naturen finns ju SLU:s utbildningar. Djurutbildningarna går nog bort på grund av din allergi och de lägre trådgårdutbildningarna som trädgårds- eller landskapsingengör har lite svårt att få jobb men tror det skulle kunna va intressant.
Sen finns ju skogsutbildningar som jägmästare och skogsmästare tror det är ganska OK på arbetsmarknaden. Skogsutbildningar tror jag finns på fler ställen än SLU och kan också finns på distans.
Om du är en planerande och analyserande person tycker jag också att planarkitekt, fysisk planerare kan vara nått. Är du intresserad både av miljö, analyser, skissande och växter tycker jag Landskapsarkitekt kan vara nått finns dock bara i uppsala och skåne. Är själv landskapsarkitekt och det är en bred utbildning som man kan göra till det man vill. Intagningen är bara samhälls behörighet i skåne och tor antigningen inte är allt för hög just nu. Är ocks relativit lätt med jobb och bra lön.
Lycka till, valmöjligheterna är oändliga och se det som ett äventyr så blir det kanske lättare att hitta nått spännande!