Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettung-kvinna
Läst 3023 ggr
[postmortum91]
0

Var kan jag ta ett bolån?

Jag och min sambo får inget bolån för att ingen av oss har fast anställning, vilket är jättedumt eftersom vi har ju fortfarande råd att betala av på ett lån. Finns det NÅGON bank som tillåter folk som oss att låna?

bohan85
0

Bluestep gör ju reklam för att just göra det.

oh-la
6

#1, Bluestep har å andra sidan helt horribla räntor, så man betalar sjukt mycket mer pengar på det man lånat än om man tar ett "vanligt" bolån hos en bank.

#0, skulle inte din sambo bli sysslolös, och du studerar? tror inte att det är läge att ta ett bolån på de grunderna… det finns en anledning till att baknen säger nej tyvärr.

PogoPedagog
1

Jag tror enda chansen är att ni skulle råka ha en rik släkting som lånar ut till er:P Jag har aldrig hört talas om en bank som lånar ut om båda saknar fast anställning.

Men har ni ringt alla större banker?

[postmortum91]
0

#2 Jo fast om vi har råd att betala en hyra idag på 6000 kronor, så har vi ju råd att ha ett lån också så länge kostnaderna är ungefär samma som nu. 

#3 Nej, jag har kollat på deras hemsida. :/

[postmortum91]
0

Jag ringde bluestep och kollade nu. Räntan är högre antar jag, på Swedbank ligger räntan på ca 4,33% på 10 års återbetalning och på bluestep om man skulle ta en lån idag skulle räntan ligga på 6,23% på 40 års återbetalning. De krävde inget fast jobb, men man var tvungen att ha intäkter som gör det möjligt att betala, vilket är en självklarhet.

Ju längre återbetalningstid man har desto högre ränta, så det gick ju inte att jämföra så bra då det ena är under 10 år och det andra under 40 år.

Det står också att man när som helst kan betala av lånet eller flytta det till en annan bank utan att de tar några extra utgifter för det. Det måste ju vara bra?

Karmatarerskanise
6

Låter inte alls genomtänkt att ta lån i er situation. Har du räknat ut hur mycket ni kommer betala i bara ränta? Ska man sätta sig i skuld bör man ha en bra grund att stå på. Inte vara studerande och arbetslös. Det är något jag nästan kan garantera att ni ångrar längre fram.

PogoPedagog
0

#6 Som de nämnde innan är ju det så att det ofta är mycket billigare att bo i hus än i hyresrätt. Jag betakar t.ex ca 2500 kr mån på mitt huslån för ett stort hus och då amorterar jag ändå 1000 kr månaden.

Har de råd med en hyra på 6000 kr utan problem har de fefinitivt råd att bo i ett någorlunda billigt hus och ändå spara en slant till oförutsedda utgifter som alltid kommer om man äger hus.

Till TS: Har ni sparat till de 15% ni måste kunna betala själva, samt avgifter för pantbrev o lagfart? Kan nämna att jag behövde ca 120 000 kr för att täcka de kostnaderna för mitt hus som kostade 700 000 kr.

pyromanen
4

Bankar vill gärna låna ut pengar. Det är sånt de tjänar pengar på. Så säger banken nej då finns det anledning. Bromsa upp o fundera (och akta sig för att fastna i en skuldfälla som omöjliggör det mesta i livet många år fram!!!!)

Dehär banker som ger lån utan samma krav som de "vanliga stora kända" bankerna och lägger mycket pengar på reklam… de tar större risker och täcker upp för dessa förluster genom att se till att lånen är dyrare så att de ändå tjänar på det även om en o annan av låntagarna inte kan betala. Jag skulle alldrig alldrig alldrig ta lån hos ett sånt ställe för att köpa bostad!

oh-la
0

#7, jag ser det som att de pengar jag lägger extra i månaden på min bostadsrätt motsvarar de pengar som jag i framtiden kommer att behöva lägga undan i ett hus för eventuella underhåll och andra kostnader (typ sophämtning, vatten, el och liknande som tillkommer i ett hus men ofta ingår i en lägenhet. de pengar som inte går till direkta omkostnader i en lägenhet läggs ofta i renoveringsfonder och till amoreteringar, så frågan är hur mycket billigare det egentligen är med ett hus när man slår ut det.

Karmatarerskanise
3

7 jag har bott i hus större delen av mitt luv och det bar definitivt inte billigare än lägenhet. Du räknar kanske med att inget går sönder, behöver renoveras osv. Det är sällan verkligheten. Sedan beror det på var man bor. Här kan man inte komma undan med en sådan månadssumma. Men låt oss säga att ts betalar det var månad. Sedan är det dags att lägga om takrt och kylen går sönder samtidigt. Månaden efter hittar man en läcka i köksväggen. Hur gör man då? Tar mer lån med pengar man inte har?

OlgaMaria
2

6,23% är alldeles för mycket att betala i ränta. Vi har rörlig ränta och den ligger på knappt 3% nu. Jobba för att någon av er får fast anställning så får ni det i hamn!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Karmatarerskanise
2

Precis, räntan är rena rånet. Det är det jag menar ts lär ångra i efterhand. Det är sura pengar.

pyromanen
2

Har varit husägare i 20 år.  Månadskostnaden om man bara räknar in fasta kostnader (inklusive räntor + amortering) kan vara låg om man köper ett billigt hus. Men precis som Hera skriver behöver man ha en helt annan beredskap för stora kostnader än när man bor i lägenhet. 

Mitt tak läckte. Stort falsat plåttak med knasiga ränndalar. Drog ut på takbytet i 4 år genom att lappa o laga och ha hinkar på vinden att tömma varje gång det regnade… tills det inte gick längre. Då var det plåtslägare i 4,5 veckor som la nytt tak vilket gick på 245 000 kr.  Så extremt kanske det inte är så ofta, men det kan vara saker man behöver mycket snabbt för att vardagen ska fungera som t.ex. ny varmvattenberedare, tvättmaskin som pajar, rör som läcker, avlopp som måste bytas, dränering runt huset som inte fungerar, badrum där tätskicktet inte är helt längre och fuktskada pågår (mycket vanligt! och nya badrum är inte billiga), hängrännor som är trasiga så vatten rinner nerför väggen….  och inte så sällan kommer sånt i klump. Det kan vara lugnt länge och rätt vad det är så kommer klumpen.  Så man behöver förutom "månadskostnaden" ha råd att lägga undan ett antal tusenlappar varje månad för framtida underhåll.

PogoPedagog
0

#10 Ja det var ju exakt det jag kommenterade oxå. Man får ständigt nya "oförutsedda" utgifter om man äger hus. Men om de har råd att lägga så mkt som 6000 kr på hyran får de ju ett par tusen över varje månad att lägga i en sparbuffert. Läste du verkligen vad jag skrivit eller bara delar av det?

Det är ju inte som att bara rika människor bor i hus, det går att klara det med en mindre inkomst om man är händig, har snälla vänner samt är beredd att leva snålt. Framför allt måste man vara händig om man inte är rik, man måste klara de allra flesta reparationer själv.

Karmatarerskanise
2

14 man är inte rik för att man har jobb.

[postmortum91]
0

Jag hör er. Det är bara det att jag känner mig så desperat. Vi har redan flyttat två gånger det här året och hyran där vi bor nu kommer höjas till 9000 så vi kommer få flytta en tredje gång på ett års tid. Jag längtar så till ett hem som verkligen känns som ett HEM och inget tillfälligt. Jag vet inte hur vi ska lösa det på ett bra sätt, hyreslägenhet är dyrt, egentligen inte ens värt att bo i hyreslägenhet längre känns det som. Och om vi flyttar till en tillfällig hyresrätt för att senare flytta IGEN, jag orkar inte det. Jag måste få ha det lugnt omkring mig och känna trygghet i mitt boende. Jag är deprimerad över hur vår situation ser ut nu, jag fick riktig ångest häromdagen och känner att jag orkar inte att plugga samtidigt som vi ALLTID ska oroa oss för framtiden och var vi ska bo :(

Karmatarerskanise
4

16 jag förstår det. Men mitt råd är ändå att hitta en hyres som ni ksn bo i till ekonomin ser lite bättre ut och ni kan ta ett bättre lån för boende. Det tror jag ni vinner på i slutenden.

[postmortum91]
0

Okej, tack för rådet. Det riktar mot att jag lyssnar på er :P

Karmatarerskanise
0

18 jag håller tummarna för att ni hittar en bra lägenhet som ni kan trivas i och bo i hela vägen fram till det är dags att köpa:)

[postmortum91]
0

Tack, det gör jag också :)

pyromanen
0

Om ni haft samma bank länge och haft bra ekonomi länge och sparat redan så att banken ser att ni har ekonomiskt utrymme kanske det kan vara idé att prata med banken innan ni ger upp?

(Förstår definitivt också er längtan!)