Kvinna iFokus

Kvinna

Etikett: ung-kvinna
Läst 3866 ggr
[postmortum91]
0

Renovering av lägenhet - höjd hyra

Vill bara prata av mig lite. Idag var jag och sambon på ett boendemöte med våra grannar och hyresvärden. De kommer TOTAL renovera vår lägenhet, de kommer börja i maj typ och det kommer hålla på i en månad. Lägenhetens skick kommer att få samma status som en nybyggd lägenhet, den kommer vara lyxig och riktigt modern och fräsch. Jag och Sambon har redan flytta allt för många gånger de senaste 3 åren, jag är VERKLIGEN trött på det. Tyvärr måste vi flytta ut alla våra möbler och saker till renoveringen, och själva bo någon annanstans under tiden. Bara den grejer får mig att känna mig så trött på att flytta grejer, vi flyttade till den här lägenheten den 7 september i år och har precis fått iordning. De visade bilder på hur lägenheten kommer att se ut, RIKTIGT fin.

Nu kostar lägenheten knappt 6000 kronor. Min sambo har fått beskedet att han inte får jobba kvar så han kommer få a-kassa, vet inte om det blir hel eller halv A-kassa. Jag själv får 9000 i månaden, jag studerar. Jag har länge tänkt att söka deltidsjobb, så det måste jag nu. Lägenheten vi bor i är stor, en trea på 88 m2 och den ligger i min hemort där jag trivs och i övrigt är den redan nu väldigt fin. 

När jag tänker på hela grejen så känner jag förväntan, upprymdhet och total panik och stress. Som det ser ut i dagens läge har vi inte råd med en hyra på 9000:-
Vi måste inte bestämma oss om vi ska bo kvar redan nu, så vi väntar med det. Vi får se var vi är om 3-4 månader. Så länge ska jag söka deltidsjobb, vilket jag ändå tänkt skaffa då sambon nu får liten inkomst IGEN. 

Hyran kommer alltså ligga på 9000 efter renoveringen, jag visar bild som jag lånar av Willhem om hur det ungefär kommer se ut i köket. Vattnet ingår i hyran, men elen läggs på också, den ligger på ungefär 300/månad. 

Hur hade ni gjort?

Karmatarerskanise
3

Jag hade flyttat. Skulle aldrig betala så mycket i hyra. Har du fått tillstånd att lägga ut bilden?

[postmortum91]
0

Okej, nej det har jag inte… tog den från google. Ska jag ta bort den?

Karmatarerskanise
0

Ja gör det. Förstår att det är lockande att bo kvar när ni trivs och dessutom blir så fint. Men det är en väldigt hög hyra på sådana inkomster :(

[postmortum91]
0

Jag vet :(
Jag är även så förbannat trött på att flytta till en ny lägenhet igen.

Karmatarerskanise
0

Förstår det :( jäkligt dåligt att man får lov att tvinga hyresgäster att renovera och höja hyran så mycket!

OlgaMaria
0

Ja, det verkar bli på tok för mycket i hyra. Det är inte roligt att ha det så i längden med så mycket pengar som bara försvinner för er. Jobbigt för er :-/

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

PogoPedagog
0

Blä så irriterande. Som boende långt ute i bushen där hyrorna ligger på hälften av det ni betalar tycker jag synd om er:(

Jag hade inte bott kvar. Jag tycker inte det är värt så mycket pengar oavsett lägenhet:(

skogstossan
2

Jaså du har också Willhem som hyresvärd? Mitt tips är att du går med i Hyresgästföreningen direkt. Willhem är ena riktiga jävlar rent ut sagt och jag är inte helt säker på att dom får lov att tvinga på er som hyresgäster så kallade standardhöjande renoveringar och på så vis höja hyran. 

Som sagt gå med i hyresgästföreningen och tillsammans med dom kan du och din sambo kämpa för att slippa den där renoveringen! 

Försök att få med dig dina grannar på det här också. Ni kan kontakta hyresgästföreningen gemensamt!

bakministeriet.blogspot.com

Karmatarerskanise
2

8 tyvärr är det fullt lagligt. I vår stad finns det andra uthyrare som gör så. Föreningen har inte kunnat påverka.

[postmortum91]
0

#8 Det verkar som det redan är färdigförhandlade hyror, 50% ökning på hyran sa de att de hade förhandlat fram med hyresgästföreningen, så det ser kört ut :P. Vi skrev även på ett papper innan vi flyttade in att vi avsade oss besittningsrätten på lägenheten.

[Forest]
1

Visste ni om att hyran skulle gå upp med 3 000 kr när ni tog den? Det var dyr hyra nu vet jag inte vart du bor eller vad som ingår i hyran. Själva har vi en stor 5 rok där elen+värmen ingår för 8 000 kr/mån Vi har även en bra egen uteplats

[postmortum91]
0

#11 Nej verkligen inte. Vi visste att de skulle höja hyran, jag fråga flera gånger om de visste ungefär hur mycket. Hon sa att de inte visste någonting, hon drog ett exempel på att en annan lägenhet de hade fixat hade höjts med 2000, fast hon trodde verkligen inte att vår lägenhet skulle höjas med så mycket. 

Det ingår vatten och värme. Elen får vi betala själva. Vi bor inte direkt ute på landet men inte inne i stan heller, andra treor på den här orten kostar knappt 7000 och då är de lika stora som den vi har. Vi bor precis vid vägen, så det hörs in rätt bra när bilar och bussar åker förbi, dessutom bor vi PRECIS ovanför en scen, som idag exempelvis väckte oss för andra gången sedan vi flyttade. Fönstren är dåligt isolerade, det drar från dem och ljudet kommer lätt in, men fönstren skulle de INTE byta ut :S

[Forest]
0

12 låter som våran skithåla som fått ny hyresvärd som renoverar lägenheterna och därmed höjs hyran, lägenheterna i sig hade behov av renovering men lite får man tänka på hur läget är det är inte direkt "drömhålan" om vi säger så 😉 

Tyvärr skulle jag nog välja flytta om ni har pratat med hyrestgästföreningen och dom inte kan hjälpa er så skulle jag hellre lagt pengarna på billigare boende o därmed ha råd med annat än bara betala dyr hyra.

Thaeri
1

Fult av bostadsolaget, ja… men att avsäga sig besittningsrätten som hyresgäst är det absolut dummaste man kan göra, för då har man verkligen inga rättigheter. 

Har man bestittnignsrätt (vilket är det normala) så ser lagen det som att det är ens hem och då kan inte bostadsbolaget göra vad som helst för att höja hyran. Avsäger man sig den däremot ses man som en kund bland andra kunder, och väljer värden att helrenovera har man noll att sätta emot.

[postmortum91]
0

#14 Vi skulle inte få flytta in alls om vi inte hade skrivit på det, så vi visste det från början att de skulle höja hyran och renovera, men aldrig trodde vi att det skulle höjas 3000 kronor.

Thaeri
0

# 15, är det ens lagligt från värdens sida?

[postmortum91]
0

Det borde det väl vara? jag vet faktiskt inte.

Karmatarerskanise
1

16 med tanke på att de flesta hyresvärdar gör så ibland tror jag det är lagligt. De äger ju faktiskt husen. Och i detta fall fick de boende veta i förväg.