Skjuta upp mens?
Vi ska åka utomlands i två veckor och jag har räknat ut att jag ska ha min mens mitt under de veckor vi ska vara bortresta… Det är lite av en sol- och badresa och dessutom brukar jag ha rätt ont de första dagarna på mensen, vilket gör att det inte känns vidare kul att behöva ha det just då… Jag läste att det finns piller man kan få utskrivna av läkare för att skjuta upp mensen några dagar. Är det någon här som testat det? Vad är eran erfarenhet av sådana piller? Funkade det? Vilka biverkningar kan man få? Hur länge kan man skjuta upp den? Berätta allt!
Min mens är oftast regelbunden, -+ ett par dagar vid nåt enstaka tillfälle.
Äter du p-piller kan du ju bara äta över en månad. Så gjorde i alla fall jag förr. Andra piller vet jag inget om.
Jag har ätit dem, primolut nor heter de va?
För mig fungerade de väldigt bra, jag följde instruktionerna och när jag slutade med tabletterna efter semestern så kom mensen några dagar senare :)
Men, ett tips är att beställa tid hos läkaren redan nu för man ska börja ta dem flera dagar innan beräknad mens så det är ju bra om du har pillren nära tillhands när det är dags att börja.
Jag har för mig att du, om du är under 23 år, kan vända dig till Ungdomsmottagningen för att få utskrivet av en barnmorska där, annars är det vårdcentralen som gäller :)
nu har ju du smärta men annars tycker jag att med menskopp så är inte mens något problem att ha under semester. Såvida man inte vara intim precis då förstås ;)
#1 Tack för svar! Jag äter dock inte p-piller så det är nog inte ett alternativ i mitt fall. :)
#2 Ja, nåt liknande tror jag de heter. :) Tack för tipsen! Fick du några biverkningar av dem, typ finnar eller nåt?
#3 Ja, menskopp vore faktiskt intressant att testa, det verkar himla smidigt! Fast jag har läst att de måste kokas mellan användningarna, stämmer det?
Pillerna dom skjuter upp mensen fungerar inte på alla. Hoppas dom fungerar för dig.
#4 Nä inte vad jag minns, inget överdrivet i alla fall :)
#4 jag kokar dem bara mellan varje mensperiod om ens det, alltså en gång i månaden. Jag tömmer den morgon och kväll och då sköljer jag av den med tvål och vatten.
Primolut Nor kan ge viktuppgång, nedstämdhet mm. Olika människor klarar dem olika bra. Jag åt mina i 3mån för de ges som medicin för andra problem och jovisst kände jag att jag hade svårt bli glad i början då jag tog dem och jag blev väldigt godissugen de första veckorna så jag gick upp 1-2kg då men sen stabiliserade det sig även om jag skrattade väldigt sällan under de 3månaderna.
Jag har använt dessa piller flera gånger under livet då jag har åkt utomlands.
Det har fungerat alldeles utmärkt.
/Maria