Kvinna iFokus

Kvinna

Etikett: off-topic
Läst 14771 ggr
Molosser
0

Ni med tandställning (räls)

Ni som har / har haft tandställning (räls, 3 år),
1 | Hur kändes det när du fick den insatt? 
2 | Gör det väldigt ont och i så fall hur länge?
3 | Ändras rösten? Inte själva rösten såklart men ljudet när man pratar? 
4 | Om du tagit bort den redan: Hur kändes det? Har sett någon video och det ser ut att kunna göra en aning ont 🤔
5 | Är du nöjd över resultatet / resultatet hittills och varför behövde du en tandställning?

Ursäktar så många frågor. Fick igår godkänt om att jag kommer få tandställning, ska på ''informationsmöte'' på måndag. Men vill gärna veta hur det är / var för er. 
Är överlycklig över att jag fått den här möjligheten då mina tänder inte ser bra ut + att jag mår väldigt dåligt över det, nackdelen är att jag känner mycket obehag när någon är i min mun och håller på, framförallt när det gör ont eller känns som att något ska lossna haha 🤦‍♂️

Sjöstjärna
0

1. Att få den insatt kände kappt allt. Möjligtvis att stålbanden som cementerades fast kring innersta kindtänderna skar in lite i tandköttet.

2. Det gör ont varje gång man får justerat skruvarna och då gör det ont i allt från någon dag till någon vecka. Dessutom är det riskt att metallen skaver på insidan av läpparna eller kinderna så man blir sårig där och det gör ont. Men det finns vax att sätta på så det inte skaver.

3. Nej, ljudet ändras inte.

4. Det gjorde inte ont att ta bort den, men det kändes som om tandläkaren tog i så mycket ibland att tänderna skulle kunna gå sönder, men det gör de så klart inte.

5. Jag fick tandställning för att jag hade trångt i munnen (drog ut fyra kindtänder först) och därför satt tänderna i oordning, dessutom hade jag överbett. Alltihopa är bättre efter tandställningen men jag har inget filmstjärnabett. Jag har fortfarande överbett fast inte lika stort och tänderna är fortfarande lite sneda. Tandställningen gjorde en hel del men den kan inte göra underverk utan det är fortfarande samma tänder i samma mun, men samtidigt är det en del av personligheten tycker jag.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

Karmatarerskanise
0

Det gjorde inte ont att sätta in. Men det gjorde ont var gång dom hade spänt den, riktigt ömt i tänderna. Gjorde inte ont att ta av. Jag saknade tänder så dom flyttade isär så man skulle få plats med titanskruvar.

[rumelle]
0

Jag hade räls i 3,5 år. Själva isättandet gör inte ont men efteråt blir det väldigt ömt i 2-3 dagar, samma sak efter varje gång de spänner åt dem. Potatismos och sås blev det för mig de dagarna, och Alvedon när det var som värst. Borttagandet kändes inte heller så mycket men det var lite obehagligt när de slet loss fästena så det knakade och hade sig. Hade ett djupt bett innan, så att jag bet mig själv i gommen, plus ett 4mm diastema mellan framtänderna i överkäken. Utseendemässigt är jag väldigt nöjd med resultatet. Dock har jag börjat pressa/gnissla tänder nattetid efteråt eftersom jag inte har något riktigt stabilt läge när jag biter ihop, underkäken tvingas liksom att bita ihop lite åt höger och jag har ingen kontakt med kindtänderna när jag biter hop. Har senare fått bettet inslipat en del eftersom all belastning hamnade i fronten, så lite bättre är det nu. Men bettskena har jag ju fått lov att skaffa mig.

Molosser
1

Tack så jättemycket för era svar! Känner mig mest nervös inför bedövningssprutan som ska stickas i tandköttet, gör det väldigt ont? 
+ att när jag sedan ska ta bort den när jag mest troligtvis kommer få ta ännu ett avtryck av tänderna. Tyckte att det var så otroligt obehagligt vid bedömningen och att den nästan fastnade helt, så hon verkligen fick dra och rucka hej vilt. Kändes som om tänderna skulle lossna, fy tusan haha 😕

Sjöstjärna
0

Varför ska du få bedövning? Det fick inte jag vare sig när de satte in eller tog ut tandställningen.

/Sjöis

Sjöstjärna
0

Bedövning i munnen är inte roligt men det gör ont bara ett ögonblick för så fort de har stuckit så börjar bedövningen att verka och sedan känner man ingenting.

/Sjöis

[rumelle]
0

Bedövning fick jag bara när de opererade bort mitt läppfrenulum, men inte när de satta dit själva tandställningen. Tror inte att de tog något avtryck på mig efteråt heller. Dock fick jag ju göra det när jag skaffade bettskena.

Molosser
0

#5 Min fästmans bror fick det, men samtidigt så gjorde kanske han någonting mer, som exempelvis drog någon tand eller dylikt. 
Ska fråga om det på måndag. Är inte spruträdd för övrigt, men just i tandköttet känns inte så speciellt skönt 😐

Karmatarerskanise
0

Jag fick ingen bedövning. Det gör ju inte ont.

Molosser
0

#9 Då känner jag mig en aning lugnare 🥵 Fick du ta ett avtryck efter att du tagit ut tandställningen? Är du nöjd med resultatet?

JossanH
0

Ibland kan jag tycka att det är så snyggt med tandställning och att jag skulle vilja ha en själv. Bara för ställningens skull :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Karmatarerskanise
0

10 minns inte om jag fick göra avtryck. Jag var nöjd.

Jessicahagstrom94
0

Hmm.. att få den insatt kändes mest konstigt och ovant att ha något där, ont gjorde det i någon vecka efteråt och jag kunde inte äta allt jag ville.

Gör INTE ont på mig när de spänner den däremot, KÄNNS max två dagar, om ens det, för mig efter att de har spänt den. 

Jag är störtnöjd hittills, snart haft den ett år. Behövde den för att vissa tänder var snea.

Det är värt besväret.

Molosser
0

#13 På så vis. Kanske beror på vilken smärttröskel man har samtidigt 👍 Hur länge kommer du ha din tandställning?

Sjöstjärna
0

Det beror nog också på hur stora korrigeringar man ska göra och hur hårt de spänner varje gång. På mig spände de så hårt att jag kunde känna att tänder blev lite lösa och tro mig, det gör ONT! Men som sagt det var oftast bara några dagar och max någon vecka åt gången.

/Sjöis

Jessicahagstrom94
0

#14 Vet inte, troligtvis några år :) har inte fått den infon.

Molosser
0

#15 Men nej vad obehagligt!! :-( #16 Okej, hoppas du blir nöjd med resultatet! :-)

Timmorn
0

Kan säga om de frågar om du vill ha bettskena eller stålvajer bakom tänderna efter behandlingen så välj stålvajern. Är lite obehagligt att sätta dit, men jag tyckte det var jobbigt att sätta på bettskenan varje kväll, stålvajern behöver jag knappt tänka på.  
Sen tyckte det var ruskigt dåligt informerat att jag i princip ska ha bettskena hela livet, verkar vara olika hos olika tandreglerare och säkert på fall, men 3-10 år säger de flesta. Men hon jag var hos berättade att nya forskningsresultat säger att tänderna går tillbaka långsamt ifall man inte har skena som håller dem på plats hela livet. 

Jag hade tandställning i 2 år främst för att jag hade mjölktänder kvar vid 18 års ålder och fick dra ut 6 stycken och en av dem ville inte växa ut. Då fick jag göra en operation och sätta fast en knapp så att den långsamt kunde dras ut med hjälp av tandställningen. Fast jag hade både nere och uppe men var mer kosmetiskt eftersom att jag hade sånt litet överbett.  Jag tyckte det gjorde ont att spänna första gången sedan gjorde det inget ont. Och jag hade en tandsköterska som drog i tänderna så att det gjorde ont som jag ville bita i handen annars hade jag aldrig ont, de var jätteförsiktiga. Avgjutningen är lite äcklig att göra däremot. 

Efter ett halvår sket jag i min bettskena… fortsatte att glömma bort den och kunde inte ha den till slut. För min del hade jag struntat i att ha tandställning nere om jag visste att det skulle innebära att jag skulle ha tråden hela livet som en av dem sa. För min del handlade det aldrig om att få raka tänder, däremot var det en bonus efter de tvättade och slipade tänderna efter tandställningen, jäklar vad vita och snygga de blev.

We accept the love that we think we deserve - Perks of being a wallflower

“A dog is the only thing on earth that loves you more than he loves himself.” ― Josh Billings

Molosser
0

#18 Ska en stålvajer sitta i hela livet, vet du någonting om det? 😮
Håller med om att det var riktigt dåligt informerat, om du inte fått veta att du ska ha bettskenan hela livet.  
Var du tvungen att göra ännu ett avtryck / avgjutning efter att du fått tagit ur tandställningen och i så fall, är det någonting man måste?

Fått en massa frågor nu som jag ska ställa på måndag, TACK! 🤗

Karmatarerskanise
0

19 jag har en ståltråd på baksidan ab framtänderna i underkäken. Har haft deti 14 år hittills. Ska ha det resten av livet om jag inte väljer bettskena. Det negativa med tråden är att den sitter med klister vilket ökar risken för hål. Dessutom är det svårt att få rent då tråden är i vägen.

Timmorn
0

#19 Så vitt jag kommer ihåg så gör man ett avtryck efter tandställningen är gjord, både för att se skillnaden, men också för att göra bettskenan. Tror inte det behövs om du inte vill ha bettskenan.? Om de inte typ lagrar den i din patientjournal?

Personen jag pratade menade att stålvajern ska sitta i hela livet också. (att man byter ut den med jämna mellanrum, vilket jag blev förbannad över för det kostar 600 per gång att gå dit, och i sådana fall ska jag betala det resten av livet för att byta ut den…? skitdumt.) 

Alltså du använder antingen bettskena eller stålvajern bakom tänderna. Bettskenan får du också byta ut med jämna mellanrum i sådana fall, och då får du ju betala för en ny avgjutning och ny bettskena. 
Jag försökte jämföra med att min pojkvän som har haft tandställning blev tillsagd cirka 5år ska man ha den, men tydligen är det olika och just att en del har sett att tänderna rör sig tillbaka till sin orginalposition. 

Ja juste, alltså det är inte jobbigt att sätta på bettskenan för fem öre på natten, det är ju bara att trycka dit och gör inte ont för fem öre efter första natten, däremot kan det vara svårt att prata för man läspar när man har den på eftersom att det blir konstigt för tungan. Men det blev för MIG ett jobbigt moment att komma ihåg hela tiden och inte glömma att ta med när jag skulle till kompisar och prata hela natten eller sova hos pojkvännen osv. Och i början måste du verkligen ha varje natt för att de rör sig mycket efter att tandställningen är borta. Stålvajern är ju där hela tiden.

“A dog is the only thing on earth that loves you more than he loves himself.” ― Josh Billings

Molosser
0

#20 Okej, fick du välja om du ville ha ståltråd eller bettskena? Om svaret är ja, varför valde du ståltråden? Måste man ha något av de? haha 🤔 Låter inte så kul med ståltråd om det ökar risken med hål och är svårt att få rent. Heller inte med bettskenan om den ska på varje kväll 😐

Molosser
0

#21 Jag vet inte om det blir bettskena eller ståltråd, vi får se. Låter som att jag inte vill ha något av de, men antar att det är obligatoriskt för att hålla tänderna i ''schack''? 🤔

Blev många frågor och funderingar..

Timmorn
0

#23 jag fick faktiskt inte veta om att tråden ger större risk för hål. Men det är det ju hela tiden då du har tandställningen, det är därför du måste vara noggrann att borsta tänderna på alla sätt du kan komma åt under den tiden. Och fortsättningsvis då du har tråden, finns tyvärr ingen lätt lösning så vitt jag vet😕

Molosser
0

#24 Nu blev det lite svårare haha 😕 Får höra på måndag vad de svarar på alla mina frågor. TACK för hjälpen! 👍

Sjöstjärna
0

Jag hade först tråd i nederkäken samt avtagbar "lösgom" i överkäken som jag först hade i alltid utom när jag åt och sedan bara på natten. Det hade jag nog i ungefär 10 år efter att jag tagit bort den fasta tandställningen och sedan efter det har jag inte haft någonting. Möjligtvis att tänderna har återgått en aning till hur de satt innan tandställningen men inte ens så mycket att jag är säker på det. Så frågan är hur nödvändigt det är att ha det hela livet.

/Sjöis

[Thiah]
0

Jag tyckte inte det gjorde ont att sätta dit den. Det var bara lite bökigt då mina tänder var så små att fästena ville glida ner i tandköttet (på underkäken). Jag har spenderat mycket tid hos tandläkaren och dragit ut 8 tänder så att sätta dit och spänna tandställningen var inte direkt nått jag reagera på. Tyckte det var värre med att fästena kunde skava i tandköttet så man fick sätta vax på. Ståldtråden jag har i underkäken stör mig inte och jag har aldrig bytt den på dessa 15-16 år som jag haft den. Värt att komma ihåg är att se till att de städar bort plasten/cementn/limmet ordentligt. Jag hade limmfläckar kvar på tänderna som gjorde mina tänder buckliga och gula. Tog ett par år innan jag fatta vad det var och en tandläkare reagerade och slipa bort det. När jag tog bort den så var det läskigaste att det kändes som om läpparna stod långt ut från munnen. Tog ett par dagar innan man vande sig vid det. :)

BeccaTilda
0

#20 Ska din sitta så länge? Min ska sitta tills jag är 23-25 eller när visdomständerna kommer. Är 19 om 2 veckor och fick min tråd i tisdags!

[rumelle]
0

Jag har en retainertråd både i överkäken och där nere. Har inga planer på att någonsin ta bort dem. Har man bra kostvanor, är noga med munhygienen och sköljer regelbundet med fluor så finns det ingen ökad risk att få karies. :)

Karmatarerskanise
0

29 det är ökad risk även om man sköter det. Det är det alltid då klister sitter på tänderna och man inte kommer åt överallt.

[rumelle]
0

#30 Det är en minimal yta som man eventuellt inte kommer åt. Man får ju borsta noga och använda mellanrumsborstar eller liknande in under tråden. Eftersom det rör sig om en såpass liten yta så får det inte plats så mycket plack där att det kan göra någon större skada om man i övrigt sköter sig. Personligen har jag inte märkt av att patienter med retainertråd ska ha mer karies än andra i fronten, men det är möjligt att det finns ett sådant samband. Isåfall tror jag dock att det rör sig om patienter som ändå har en förhöjd kariesrisk pga att de inte sköter munhygienen eller av andra anledningar.

Karmatarerskanise
0

31 jag kommer inte alls åt baksidan av de två tänder som min sitter på. Så en liten yta kallar inte jag det. Jag får mycket tandsten där, trots tandtråd, mellanrumsborste och flux.

[rumelle]
0

#32 Tandsten beror mycket på saliven och kommer ofta även om man håller rent bra, framförallt i underkäksfronten, och medför ingen ökad kariesrisk. Däremot kan det ju ge tandköttsinflammation.