Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettoff-topic
Läst 4683 ggr
Anonym
1

Sexualkunskap!?

Hjälp!!!!! Jag vill inte! Varför? Alla kan det ju redan. Ja…. Vi ska ha en del av detta ämne nästa vecka: puberteten…. Jag vill verkligen inte det! Jag är rädd för att typ kissa ner mig! Varför ska man lära sig sånt? Kan man inte få en bok och läsa istället? Hur har man detta ämne? Delar man upp? Tjejer/killar?

Karmatarerskanise
5

Varför skulle du kissa ned dig? Slappna av och överdriv inte i alla dina trådar.

Hur just era lektioner kommer se ut vet jag inte. Men ofta är det en del lektioner där könen är uppdelade och en del gemensamma.

Om du nu redan vet allt så spelar det väl ingen roll om du får höra det igen? då kan du ju bidraga med information.

Timmorn
2

Om du tror dig veta allt så vet du inte allt. 

Hehe det trodde alla mina kompisar att de gjorde men tji vad jag visste mer men höll tyst om det, och jag lärde mig mycket mer med tiden ändå.  Kommer rfsu och pratar eller är det läraren? Överlag så har rfsu bättre lektioner, beror helt på läraren jag hade jättebra men vi hade tre klasser och tre NOlärare och 2 av tre gav dålig information eller för lite. 

Men överlag så brukar man ha en del gemensamt en del med alla tjejer och en del med alla killar. Och det brukar vara "linus på linjen" eller frågor så ska man säga ja,nej kanske och ställe sig i ett hörn beroende på vad man tycker eller hur mycket man håller med.

We accept the love that we think we deserve - Perks of being a wallflower

“A dog is the only thing on earth that loves you more than he loves himself.” ― Josh Billings

[Lillmatten]
0

Jag tycker inte alls det är farligt, jag hade det både i 5:an,6:an och 8:an !! xD första lektionen var lite jobbig men man vänjer sig väldigt fort och det blir "naturligt" att höra läraren prata om det :)

BeccaTilda
12

Men vad är det jag läser, detta var ju seriöst det bästa med hela skolgången :p

PennyScarlett
5

Jag förstår inte problemet…ni ska upplysas om könssjukdomar, graviditer, vikten av att skydda sig med kondom för DET är det inte många som vet och förstår inte ens i vuxen ålder, hur man tar på en kondom. Ni kommer prata om moral och etik och diskutera det, ni ska lära er namnet på könets olika delar på båda könen och vad de fyller för funktion. Ni kommer också att prata om lagar som vidrör sex och sexualitet och även prata om olika sexuella läggningar och fetischer. 

Det är ett viktigt och intressant ämne som de flesta kommer ha nytta av i framtiden, så ta tillfället i akt och lyssna och lär. Du vet inte allt. Alla i din klass vet inte allt. Jag trodde mig veta det mesta, men ack så fel jag hade. Som 19 åring lär jag mig fortfarande saker om sex och det är inte för att jag är mer trög än någon annan. 

Ta lektionerna seriöst och se objektivt på det hela. Det är verkligen inte så farligt. Vår lärare hade med sig sexleksaker till lektionen men min klass tog det hela ganska lättsamt och drog det klassiska skämtet "Kommer det något praktiskt prov på detta?". Så slappna av.

Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter

Anonym
0

Jag tycker det är jobbigt! Alla kommer sitta och fnissa när läraren ritar snoppar på tavlan! Jag kommer bara att bli rädd för att bli gravid…fast jag är mest rädd för är att mamma och pappa ska få veta om ämnet! I våran familj pratar man inte öppet om sex. Jag önskar att man får en bok och en månad att läsa ut den occccch sen så är det över! *suck*

Anonym
0

#1 vadå alla mina trådar!?

Karmatarerskanise
4

#6 Nu är ju din mamma och pappa inte med i skolan, så spela roll att dom får veta det.

Ha inte sex så blir du inte gravid.
Du är ju ändå inte mogen för sex eftersom du skriver osm du gör om det.

Anonym
0

#8 jag kommer bli ännu räddare för att gå på toa i skolan mm…

Karmatarerskanise
9

Och vad har toabesök med sexualkunskapen att göra?

PennyScarlett
0

vad har ditt kisseri med sexualkunskapen att göra? Om du är så rädd för allt så kanske du ska prata med skolkuratorn?

Anonym
0

#10 inget vad jag vet! Men det skrämmer mig att någon killa varit och pysslat innan mig. Jag är jätte rädd för att bli gravid.

Karmatarerskanise
39

#12 Om du tror att du kan bli gravid för att någon runkat inne på toan innan dig behöver du DEFINITIVT gå på dessa lektioner.

PennyScarlett
6

#12 Jag tyckte du sa att du redan kunde allt om sånt där…?

Timmorn
2

1. Så länge du inte berättar så tror jag inte att de får reda på det annat än att de vet om att i 8an så kommer du att ha sexualkunskap. Kan väl nämnas på föräldrasamtal att ja hen har haft Naturkunskap ja ni vet, fysik, kemi sexualkunskap, men tvivlar starkt på det. Oavsett så vet de om att du ska ha det. Och om de nu inte brukar prata om sex så kommer de antagligen inte att fråga om du haft det ämnet i skolan än. Däremot så är det inget farligt att prata med sina föräldrar om, det roligaste ämnet - nej, pinsamt - ja för mig i alla fall lite grann, men inte så pass att det inte går att prata om alls. (det blev däremot mindre jobbigt ju äldre jag blev, när jag var 15 så dog jag när mina föräldrar frågade om sex och om min pojkvän behandlade mig rätt) 

De gånger jag har haft sexualkunskap har ingen fnissat, det har snarare varit dödstyst i klassrummet till en början. Det har varit rfsu representanterna som skojat upp stämningen för att få folk att börja prata mer. För nästan alla i din ålder tycker att det är pinsamt, nyfiket, men för min del mest jobbigt att läraren tog upp det men även om man ville veta. 
En anledning till att man inte kan läsa en bok är för att mycket är diskussioner, många har frågor som kommer upp. Och hur vet de att man faktiskt läste? För att det kommer prov, nejdu de flesta kommer ha precis lika mycket frågor kvar ändå. Tex nämner oftast inte böcker att man det inte blir säkrare sex för att du sätter på två kondomer i stället för en, snarare osäkrare. Men om du vill läsa gå in på rfsu.se eller umo.se så finns det mycket information där.

We accept the love that we think we deserve - Perks of being a wallflower

“A dog is the only thing on earth that loves you more than he loves himself.” ― Josh Billings

Anonym
0

#15 tack:) Kommer det prov!? :O

PennyScarlett
5

Ska försöka vara lite schysstare emot dig…Din rädsla för allt vad sex och kön och kroppar innebär grundar sig i okunskap. Du är rädd för att du inte vet något om det. Hade du nu "vetat" allt så hade du vetat att det är fysiskt omöjligt att bli gravid av spermarester på en toasits och då hade du inte varit rädd för att gå på toa. Med kunskap kommer självförtroende och säkerhet. Man VET hur man kan förebygga emot oönskade graviditeter och könssjukdomar, skulle man få en sjukdom så vet man hur t.ex herpes eller kondylom (som är två vanliga könssjukdomar) ser ut och vilka symptom de ger och behöver då inte bli hysterisk över att man tror att man är på smällen och har HIV och jag vet inte vad allt en okunnig skulle kunna få ihop utav att upptäcka könsvårtor…

Gå på dina lektioner i lugn och ro och lär dig något.

Anonym
0

#17 vad bra att du kan försöka att vara snäll! Jag vet att jag inte kommer att bli gravid men skräcken finns ändå där.

PennyScarlett
2

#18 Jag är av naturen en vänlig själ och menar inget illa. Men det är svårt när man själv har facit i hand och har haft det i ett par år att INTE sitta och skaka på huvudet åt hysteri över lite sexualkunskap som dessutom är på ett fåtal lektioner…"But everyone is fighting a battle that we know nothing about. Be kind. " 

Och som Hera sa: Ha inte sex, så slipper du graviditet. Vill du ha sex senare i livet, använd kondom och någon typ av p-medel om du tål det, så slipper du fortfarande graviditet.

Karmatarerskanise
1

#18 Eftersom du blir hysterisk för väldigt mycket, som inte är något att bli hysterisk över och du oroar dig för massor tror jag du skulle behöva prata med skolkuratorn.

Aleya
1

Din mamma och pappa har nog haft sexualkunskap dom med. Sen har dom ju lyckats "tillverka" dig så något lärde dom nog sig på den lektionen.

Man kan aldrig få nog med kunskap.

Ja ni kommer få prov på detta. Om du nu går i 8:an. Vi fick då det.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[WickedAlly]
1

Var glad att ni får möjligheten att ha sexualkunskap, vi hade en halv lektion med en rodnande lärare vilket gav absolut ingenting. Det är ju jättebra att skolan engagerar sig och vill lära er om sex och samlevnad, tänk vad mycket tryggare man sedan kan starta sitt sexliv när man har lite koll på saker och ting. 

De kommer inte att tvinga dig att varken svara på frågor eller demonstrera hur man trär på en kondom, sätt dig bak i klassrummet om det känns bättre och lyssna på vad de har att säga. Det är ju trots eventuella pinsamheter väldigt viktigt :)

Mabrotnosh
8

Var glad att vi har sexual kunskap i vissa delar av Afrika är de så okunniga att de tror att det kan bli friska från hiv/aids (obotligsjukdom) genom att ha våldta en oskuld. Kunskap är makt!!! Ju mer du vet desto mindre chans att du blir gravid. Din mamma och pappa lär nog redan veta allt om sex om de nu tillverkat dig för jag tvivlar på att du blev till av sperma rester på toa ringen.

mimåne
1

Sexualkunskapslektioner oroar sig många i onödan för. Men den är anpassad för eran ålder. Ni blir inte påhoppade med massa sexsnack, för det är inte aktuellt i eran ålder. Det är puberteten det handlar om, och vad som händer inne i kroppen. 

Läraren kommer inte "rita massa snoppar på tavlan" utan pratar endast om saker som händer med er just nu. Tex som att det är helt naturligt att man svettas mycket i eran ålder.

I min familj pratar vi heller inte om sånt här, men det är trots allt en naturlig del för vuxna. Även för dina föräldrar. Dom fick ju dig.

Och oroa dig inte för att bli gravid. Så länge du inte har samlag så kommer du inte heller att bli gravid. Det finns inga andra naturliga sätt. Sperman dör när den kommer i kontakt med luft och detta gör att du inte kan bli gravid på annat sätt än samlag.

Det kommer gå bra på lektionen ska du se :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[WickedAlly]
0

#24 Fast att sperma dör när den kommer i kontakt med luft kan ju inte stämma riktigt, för då hade ju ingen kunnat bli gravid genom insemination.

mimåne
0

#25 Tänk vad som kunde varit möjligt om det inte var så.

[WickedAlly]
0

#26 Fast just det är ju möjligt, folk får ju barn genom insemination..

mimåne
1

#27 Nu är TS inte inne på en insemination, utan har en rädsla för Att kunna bli gravid under ett toalettbesök pga att någon kille skulle ha varit där inne och haft sig tidigare.

Detta är inte möjligt.

Calcifer
0

Sexualkunskap var relativt trist i grundskolan, mest för att jag brydde mig otroligt lite. Däremot på gymnasiet tror jag inte jag haft roligare i skolan, men det var nog för att hela min klass var helt bäng. ;)

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[WickedAlly]
1

#28 Nej, men det var ju inte heller det jag påstod. Tror, och hoppas, att endast du tolkade min kommentar som det.

mimåne
0

#30 Ville bara förtydliga detta att det inte är möjligt så att inte TS kan få för sig annat pga din kommentar. Så jag hoppas som dig, att det bara var jag.

scheindel
1

sex är en naturlig och viktig del av livet som för många bidrar väldigt mycket till högre livskvalitet. ni har sexualkunskap just för att ni ska veta vad det handlar om, så att ni inte gör saker som ni kan komma att ångra som t ex något som kan leda till oönskad graviditet eller sjukdom, men också så att ni inte oroar er i onödan på grund av missförstånd runt hur man blir gravid eller hur sjukdomar smittar.  poängen är att ni ska lära er hur era kroppar fungerar och hur man har sex på ett säkert sätt när det blir aktuellt.

jag vet att man i en viss ålder blir väldigt fnissig av prata om sex, men egentligen finns det ingen anledning till det. sex är en så viktig del av tillvaron att det borde vara en självklarhet för alla att kunna samtala om sex utan att tycka det är pinsamt. det är ju trots allt så att nästa alla vuxna gör det, så varför blåsa upp det till en så stor grej? det är många familjer som inte pratar om sex, men förmodligen skulle det inte skada om man avdramatiserade det lite och blev bättre på att prata öppet om det.

om något så borde dina föräldrar vara glada att ni har sexundervisning i skolan. ju mer du vet om sex, desto mindre är ju risken att du ska råka illa ut och desto större är chansen att du när du blir gammal nog själv kan njuta av ett bra sexliv.

CelsiusT
7

Vi hade i 8e klass 2 hela veckor med enbart sex och samlevnad!! Underbart! Första lektionen på måndagen var alla jättenervösa (visserligen hade alla haft lite sexualundervisning på mellanstadiet, mer eller mindre vettigt). Men sen släppte det mer och mer efterhand. Och det bästa av allt, killarna förstod oss tjejer så mycket mer efteråt och tjejerna och killarna kom så mycket närmare varandra efter dom där veckorna. Dom vågade fråga oss om saker och ting och vi lärde oss att våga prata med varandra om både det ena och det andra. Killarna mognade så mycket under dom där veckorna. Så det var helt klart det bästa!

Sen hade vi väldigt kul under dom där 2 veckorna. Och nog lärde man sig lite, nu hade jag ju läst på en hel del innan av egen nyfikenhet men såklart kom det upp saker man inte kunde ändå. Vi passade dessutom på att ha en lektion då vi besökte ungdomsmottagningen och fick en bra kontakt med dom. 

Vi hade både samtal i hela klassen där allt från samlevnad till tips om hångel/sex/umgänge/petting/onani, och ren fakta om tjejer respektive killar kom upp. Frågetecken rätades ut och myter slogs ihjäl. Sedan hade vi tjejer och killar uppdelade där vi fick lära oss om båda könsorganen, hur det fungerar och vad allt heter och vad det är till. Sedan hade vi delar om könssjukdomar och att skydda sig mot graviditeter, ansvar osv. Vi hade prov på flera olika delar, men inte allt. Vi hade ju då även papper som vi skulle plugga på, och där skapades otroliga möjligheter för kommunikation mellan tjejerna och killarna, för när man pluggade uppkom frågor och då var det inga konstigheter att gå och fråga en kille i klassen (och tvärt om så fick vi tjejer flera frågor av killarna).

Sexualundervisning är jättespännande, läskigt och magpirrande, men otroligt lärorikt och bra för framtiden. Att man blir trygg med att prata om det är jätteviktigt för att bla kunna ha bra sex i framtiden, kunna njuta resten av sitt liv. För bra sex kommer av att man vågar och är trygg i att kommunicera om det och att man är trygg i att man vet hur det går till och att man inte behöver oroa sig för oönskade graviditeter eller sjukdomar. Det är såklart massa mer man lär sig också ;P

Medarbetare på westernridning.ifokus

Anonym
0

Jag har lite "kroppen fobi"

Aleya
1

#34 vad är det? Och varför är du rädd för kroppen?

Medarbetare för Julen

Anonym
0

#35 jag blir svimmfärdig av när någon förklarar tex hur en led fungerar:/ Idag började det nya ämnet och det var väldigt pinsamt…jobbigt och vi såg en film om tafs

Aleya
0

#36 kan tyvärr inte relatera till din sk fobi då jag redan sedan barnsben har tyckt att människokroppen och dess funktioner är intressant.

Du kommer få mer kunskap nu. Lär dig och se det som något kul.🙂
Se detta som en utmaning.

Får jag undra hur gammal du är? Du låter som yngre än en som går i 8:an, för då tyckte alla att det var pinsamt. 😉

Medarbetare för Julen

Anonym
0

#37 jag är 12 och det här är första gången vi har det. Läraren tog upp en massa ord osv och alla satt med handen för munnen alla rodnade och var tok generade.

Aleya
0

#38 då förstår jag. När jag var 12 så hade vi också sexualkunskap första gången. Fast då var vi uppdelade tjejer och killar.

Eller nä vi gick i femman. Fast jag visste nog ganska mycket då jag läste KP(kamratposten) men det var väl jag det. 🙂

Som sagt så är det naturligt och inget konstigt.

Medarbetare för Julen

mimåne
0

När jag var barn, så fick jag också dessa känslor som du får. Jag kunde absolut inte prata om Blod, skelettet osv. Blev jätte skakis och svimfärdig. När alla andra barnen skulle ta pulsen på sig själva och jämföra emellan, låtsades jag att jag inte kände min egen. Satt mest och ritade i ett häfte under lektionen för att inte spy, det hände faktiskt och då fick jag åka hem. Det var inte mer än så. Men med tiden har detta gått över och nu tycker jag hela människokroppen är väldigt intressant. Hoppas detta går om för dig med. Kroppen är trots allt något som man kommer lära sig nya saker om, hela livet.

bellanova
0

#33.Bra skrivet Så minns jag det med.Och fröken var så himla där saklig o naturlig Fast vi hade inte uppdelat på killar o tjejer mest för att vi bara var 5 killar i klassen tror jag Vi hade klassresa strax efter vi haft sexualkunskap Och då kändes det mkt enklare o naturligare att klä av sej i sovrummn som va blandat tjejer o killar

Josefinaaa
4

Ja dom flesta vet HUR man har sex, men det är så mycket mer man behöver veta än det man lärde sig när man var 6 år..

Nemo, Bamse, Tage, Trixi, Sprallis ❤️

Anonym
0

Usch hade det idag. Jag har lärt mig mer än vad jag vill…

Mabrotnosh
0

#43 hehe Grattis och värre lär det bli

Mabrotnosh
0

#43 hehe Grattis och värre lär det bli

Anonym
0

#44:S

Anonym
0

#44:S

bellanova
0

Vi fick kolla på filmen "kärlekens språk" Nån mer som sett den??

En helt just film faktiskt Mkt diskussio och iaf jag lände mej mindre osäker sen

Anonym
0

#48 nope vi ser kroppen på G

Scorpio97
0

Vi hade i princip all sexualkunskap i helklass. Då var vi dock bara tre tjejer och tio killar också, så dom tyckte det var onödigt att dela upp oss. Tror vi hade en lektion ensamma. (Själv hade jag hellre lektion med killarna, jag pratade hellre sex med dom än med tjejerna). Sen har min klass pratat om sex sen typ trean-fyran, mest då killarna, så det kändes liksom naturligt redan från början. 

Tyckte det var intressant, även om jag faktiskt kunde det mesta sedan tidigare (nyfikenhet och internet). Var nog dom enda lektionerna min klass faktiskt var tyst och lyssnade, haha. 

Tror vi hade det i sexan och sjuan/åttan eller nått, och är hyfsat säker på att vi också såg "Kroppen på G". Sen fick vi ett besök från ungdomsmottagningen, som visade olika leksaker samt gav ut kondomer (vilket killarna i min klass tyckte var jätteroligt)

Jag hade gärna haft fler sexualkunskaps-lektioner, tyckte det var roligt. Sen blev det ju en del hel del fnissande och skämt, men det lugnade ner sig efter ett tag.

//Jessie