Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettkillsnack
Läst 14981 ggr
Anonym
1

Han följer utmanande konton

Jag har en tid haft kontakt med en kille som jag verkligen fallit för och vi har träffats lite. Det har inte blivit så mycket mer än kyssar, men det är kanske inte så konstigt eftersom vi inte hunnit ses så mycket än. Vi är inte tillsammans och att inleda en relation känns i skrivande stund ganska avlägset. Jag tror att både han och jag vill ha mer tid på oss innan vi avgör om vi vill bli ett par eller inte, men det är bara bra.

Hursomhelst så har jag kollat på hans instagramkonto och vilka han följer…. Vilket kanske inte riktigt är helt okej (vet inte hur ni resonerar?) men det ligger ju öppet för alla att kolla på, så det är ju inget "övertramp" i sig mer än att det kanske verkar lite obsessed från min sida. 

Tillbaka till det - så kan man ganska snabbt konstatera att han nästan enbart följer tjejer (helt okej!) men även en del fitnesskonton som drivs av tjejer samt andra konton där tjejer i vår ålder lägger upp ganska utmanande bilder på sig själva (t.ex. poserar i bikini på stranden och dylikt). Jag vet inte, men jag tycker inte det känns riktigt okej. Jag följer själv fitnesskonton t.ex. men det är för att få inspiration och motivation att själv träna. Och det tror jag inte han känner behov av (han gör en elitsatsning i sin idrott), på det sättet. Med andra ord är det väl kanske dessa tjejer och framför allt deras vältränade kroppar och lättklädda bilder som lockar.

Så nu till min fråga: hur hade ni reagerat? Är det okej att reagera? Jag känner att jag inte riktigt har "rätt" att lämna en åsikt kring detta då jag ju varken är tillsammans med honom och han givetvis har rätt att följa vilka konton han vill. Men jag har redan dålig självkänsla och skäms över min kropp som det är så detta är verkligen jobbigt. Jag känner mig liksom jämförd med… Om man kan uttrycka sig så?

Detta känns bara så otroligt pinsamt så jag har inte velat ta upp det med mina vänner IRL och det känns bättre att skriva det anonymt här och kanske kunna få andras infallsvinklar på det.

[Murvel]
0

För det första ser jag inget fel med att du kollat vad han följer på instagram, om det var tillgängligt att se från din egen mobil. Det som är publikt är publikt. Det vore en annan grej om du gick in och snokade på hans privata dator eller mobil. Nåja. Nog om det.

Jag skulle inte sagt något om att han följer lättklädda konton, i och med att ni inte är i en relation. Det är kanske en typ av mjukporr för hans del. Eller så tycker han helt enkelt om att titta på snygga vältränade kroppar. Däremot förstår jag att man kan blir lite avundsjuk. Men vad han tittar på för "naket" borde inte spela någon roll så länge han inte är inne på helt sjuka grejer… Det handlar ju inte om huruvida han tycker om dig eller inte. 

En kille som känns "sluskig" och som tittar på andra tjejer hela tiden, både på nätet och irl, och kanske skriver eller säger opassande kommentarer till dem, hade jag däremot inte velat dejta. Är han den sluskiga typen?

Anonym
0

#1 Nej nej, jag har absolut inte snokat i hans telefon - att se hans följare kan jag göra från min egen! Så ur den aspekten är det väl inte fel. Men det känns ändå lite som jag snokar, på något sätt. Jag gissar att du nog har rätt i det du skriver. Han är verkligen ingen "sluskig" typ, så jag borde nog inte känna mig orolig eller avundsjuk. Och kontona han följer är ju absolut helt okej (inga konstiga, sjuka, opassande eller skumma grejer), men på något sätt tror jag det känts lättare om jag vetat att han t.ex kollat på porr. Det känns mer "avslägset". För dessa tjejer bor ju i Sverige, är ju i vår ålder (och lite äldre) och är ju verkligen VERKLIGA. Det är liksom lätt för mig att relatera till dem och således mycket enklare att jämföra mig. Jag är inte alls lika bildskön eller vältränad och det gnager inuti, även om det kanske inte borde. Men tack för ditt svar! Det hjälpte ändå lite att acceptera. Få svart på vitt att det inte förändrar hur han ser på mig.

[Tilde]
6

Jag hade helt enkelt tänkt att han är inget för mig… Jag vet inte varför, men jag har höga krav på min killes "moral" och åsikter. Ni är ju inget par, så då har du inte rätt att klaga om det, men om ni dejtar eller är på väg att bli ett par så är det ju upp till dig om du är ok med det eller ej. 

Lättklädda tjejer är inte ok på något sätt i mina ögon i alla fall… Annars kan du ju följa konton med lättklädda bilder på killar och se hur han reagerar på det. 😉

Anonym
0

#3 Jag tänker lite som du! Helst skulle jag se att han inte alls följer dessa konton, på något sätt känns det inte speciellt bra, men det är ju ingenting jag egentligen kan invända något mot. Han kommenterar inga av bilderna, tittar inte åt andra i verkligheten eller så så det finns ju egentligen inget "fel". Mer än att jag tycker det är lite jobbigt - jag tänker… Om han nu följer dessa fitnesskonton och andra med bilder på lättklädda tjejer, så gör han väl det för att han tycker om att detta på det. Men så ser verkligen inte JAG ut och det gör det så svårt att acceptera och tycka det känns bra. Givetvis är det inget jag klagar på, särskilt inte inför honom. Jag tänker att det är mer hos mig "problemet" ligger. Om vi nu skulle bli tillsammans och jag känner att det är jobbigt eller ett problem så får jag väl ta upp det då. En "tröst" är väl att hans ex inte heller är särskilt lik någon av dessa tjejer… Dock är vi varandras raka motsatser i precis allt utseendemässigt, men ändå. :)

[Tilde]
0

#4 Nu har jag inte riktigt sett bild på min sambos ex, men jag tror jag såg en bild på henne på en gemensam väns konto. Hon är brunett, ser kort ut och är lite "mullig" - total motsats från hur jag ser ut (naturligt blond, ganska lång, smal)! Plus att mitt ex nästan också är motsats från hur min sambo ser ut. Jag tror att man ofta vill ha något nytt och annorlunda från vad man tidigare har haft. 🙂

Så länge din kille inte kollar efter tjejer i verkligheten eller skriver till främmande tjejer på internet så har du nog inget att oroa dig för. :)

OlgaMaria
2

Givetvis har du rätt till en åsikt, sen är det kanske konstigt att dela den med honom i det här läget. Det är egentligen upp till dig hur mycket det påverkar din syn på honom. Stå för den du är. Du tycker uppenbarligen det är en jobbig grej att han kollar på såna konton och det har du väl all rätt i världen att tycka.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

PennyScarlett
5

Hade det varit en kille jag är i relation med hade jag nog blivit väldigt dramatisk över det hela och hade nog lämnat…ännu lättare om man dessutom inte är i en fast relation med varandra. Det hade verkligen varit tack och hej. Sen är jag väldigt extrem när det gäller såna här saker och är väldigt svart eller vitt, så jag är väl fel person att ge råd egentligen. Jag hade inte gått vidare till något seriöst med en man som måste kompensera mina bristningar och extrakilon genom att kolla på snyggare, mer vältränade kvinnor…

Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter

Anonym
0

Tack för ers svar! Har läst dem men inte haft tid att svara tidigare. Jag har varit väldigt skeptisk till att han följer dessa konton, men samtidigt tycker jag inte att jag haft något att säga till om. För det första är vi inte i en relation och för det andra får ju han följa vad han vill, såvida det inte är något farligt/suspekt eller dylikt. Denna kille har precis allt jag vill att en kille ska ha och vi klickar väldigt bra. Det enda "problemet" är ju just det här… Att han följer dessa konton. Jag kan dock ställa mig frågan varför han är intresserad av mig då, eftersom jag inte alls är lik dessa tjejer. Dessutom skulle han kunna få flertalet andra som är betydligt mer lika/vältränade etc. Det gör att jag är lite osäker på hur han egentligen tänker. Idag kollade jag dock på instagram, och där finns ju en funktion där man kan se vad ens vänner gör. T.ex vilka bilder de gillat, om de följer någon ny eller om de kommenterat någon bild. Då kom hans användarnamn upp - "******* följer nu befitbabes". Ett konto vars beskrivning var "fit and good looking girls posted daily". Det var lite som en droppe - det strider väldigt mycket mot mina tankar och åsikter. Men samtidigt… Är det FEL av mig att döma en kille, i övre tonåren, så mycket för vad han följer för instagramkonton? Han gör ju varken så mycket som gillar eller kommenterar bilderna och är en toppenkille med allt annat…

OlgaMaria
1

Säg vad du tycker. Då lär du få veta mer, plus ge honom en tankeställare.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Caf_Roy
0

Det skulle ju också kunna vara så att han följer dom här kontona för att ha något att titta småsnuskigt på i avsaknad av att ha någon att titta älskande på. En bild på en kropp kan vara sexig eller osexig, men på en riktig person kan man älska insidan och då blir per automatik utsidan det vackraste som finns eftersom man vet vad som finns inuti.

Det är alltså enligt min teori mycket möjligt att han slutar kolla på dom där bilderna (om han inte slutar följa dom kan det bero på lathet och inte på att han fortfarande kollar) när han är i en relation. Slutar han inte kan du ta upp det med honom då. Och när ni väl är i ett stadigt förhållande kanske du inte längre känner att det spelar någon roll.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Omorika
0

För mig hade det inte varit ett problem han får titta på vad han vill så tittar jag på det jag vill. Huvudsaken är ett det inte råder något tvivel om att det är mig han vill ha och tycker mest om. Killen i fråga tycker förmodligen du är fleratusen gånger snyggare än dessa bilder och förstår nog inte riktigt vad du tycker är fel eftesom du är så mycket mer underbar.   

Han kan dessutom precis som du finna inspiration i hur dessa kvinnor tränar eller inspireras av dessa kroppar. En bild och en person helt olika saker.

ramm5tein_
2

Jag är också lite extrem på den punkten. Jag vill vara nummer ett (även i den ytliga världen, vilket man nu kanske är ändå… men ni fattar) och är så pass ego helt enkelt! Det har han inte några problem med, inte för att vi nu direkt hamnat i situationen. Men han vet lite hur jag är och han hade inte velat att jag satt och glodde på halvnakna killar heller. Varför behövs det om man har varandra? :) Nu är ni ju dock inte ett par än, och DET har en stor roll faktiskt.

Nu har inte min pojkvän instagram och är inte intresserad av sociala medier överhuvudtaget, men ja jag hade tyckt det varit svårt.

dreams about the far woods and constant full moons.
~join LITZIUMWORLD <--- INSTA: lisalitzium Måne

Anonym
0

Än en gång, tack för era svar! Det är ganska intressant att läsa och ta del av allas olika åsikter och värderingar. :) 

Hur som helst - nej, så länge vi inte är tillsammans är det ju inget jag kan "göra något åt", och det hade jag nog inte heller tänkt. Anledningen till att jag skrev denna tråden var väl framför allt för att ventilera lite och få andras synpunkter på det hela, och jag har ju fått bekräftat att det inte bara är jag som reagerar eller skulle tycka det känns jobbigt. 

Först tyckte jag det här kändes skitjobbigt rent ut sagt, lite som att hela min bild av honom ändrades och det var svårt att acceptera. Sedan har jag insett att han ju inte behandlar mig annorlunda nu än han gjorde innan han började följa dessa konton, så jag har nog lugnat mig lite nu och insett att det helt enkelt är upp till honom att göra vad han vill. Han är verkligen en toppenkille på alla andra sätt, och att han då följer de här kontona är väl kanske helt okej, så länge det stannar där.

[lenniiis]
2

Nu vet jag inte hur pass seriösa ni är (har inte läst alla kommentarer), men jag tycker att det verkar som att ni dejtar. Om min nuvarande kille/sambo hade varit sådan i början hade jag nog inte fortsatt att träffa honom. Jag hade i alla fall nämnt det/frågat lite på skoj och sett hans reaktion. Dessutom tycker jag att det är väldigt… omoget (?) att följa sådana på instagram. Precis som du säger - vi tjejer följer fitnessbrudar på instagram för att få motivation (om man inte är homosexuell kanske, men det hör inte till min poäng) medan killar faktiskt vill se de där snygga benen och brösten i den lilla bikinin. Så tror jag i alla fall. Jag är också ganska extrem när det gäller sådant kanske. Om min kille bara hade gillat en tjejs bild på facebook hade jag genast undrat. Varför ska han gilla en annan tjejs bild för? (det är inte samma sak om det är en vän, men en random-tjej liksom).

Vart man drar gränsen mellan tjejer och killar i förhållanden kan vara svårt, men jag brukar alltid tänka "tänk om mina föräldrar hade gjort så". Jag vet att många till exempel tycker att det är helt okej för ens partner att ha en annan tjej i knät och tvärtom. Men tänk om min pappa hade haft en annan kvinna i knät på fest… Det hade jag tyckt var jättekonstigt och definitivt obehagligt att se på. Samma med hjärtan i sms och att ha en väldigt bra kompis som är kvinna. Nu säger inte jag att det är fel eller konstigt att ha en väldigt bra kompis av samma kön, jag har det själv, men när det blir det här smsandet varje dag, sitta i knät och skriva hjärtan tycker jag att det är ett stort nej.

Vad jag vill komma fram till är… När man är ung känns det som att det är mer "okej" att kramas och klänga på andra när man är i ett förhållande, medan vuxna inte alls gör så och jag tror definitivt att det är en mognads fråga. Nu vet jag inte hur gamla ni är, TS, men en sak vet jag och det är att om ni fortsätter träffas och han blir kär i dig, då kommer de där vältränade tjejerna inte vara så intressanta längre. Även fast du inte känner dig finare än dem kommer han tycka att du är finast på hela jorden. Så stark är kärleken.

Är han en bra kille kommer han sluta med det (och jag tycker definitivt att du kan fråga honom utan att det blir konstigt), men känner du i ditt hjärta att du inte vill fortsätta träffa honom pga detta - ja, det är upp till dig. Lycka till med det här! Hoppas vi får lite uppdatering! :)

oh-la
0

#14, fast att tänka på vad man tyckt var ok att ens föräldrar sysslar med blir väl lite skevt, i alla fall i mina ögon. det finns så mycket som blir otäckt när man tänker på sina föräldrar som är fullkomligt normalt, sex, alkohol, relationer (ej kärleksrelationer så klart, om det inte finns ett sådant upplägg, utan vänskapsrelationer) utanför äktenskapet. jag tror snarare att man kanske får en mer öppen syn på relationer, eller kanske i alla fall en mindre osäker syn på det, ju äldre man blir. man vet vad man tycker är okej och inte. de flesta jag känner idag (mellan 25-35) med familjer har en ganska öppen syn på den här typen av (i mina ögon) oskyldigt tittande. i det här fallet vet man ju heller inte orsaken till varför killen följer dessa konton, och han gör det ju ärligt och öppet, alltså inget gluttade med dörren stängd med samvetskval, och sedan förnekar det om han blir konfronterad. nej, han följer publikt på instagram. vem säger att det inte handlar om träning, och vem säger att man inte får tycka att någon annan är snygg för att man är i en relation? mycket av det som jag pratar med mina tjejkompisar om, om vad vi gör, om den snygga killen som kommer med kaffe till kontoret skulle jag ju inte uppskatta om min pappa berättade om, även om det inte är konstigt. lika lite som jag skulle uppskatta om han berättade om hans och mammas sexliv, eller relationsbekymmer. det är helt normalt, snarare fel om det inte finns, men jag känner ändå ett obehag av att veta.

jag har inga som helst problem med att min sambo tittar på andra tjejer. han får gärna tycka att andra är snygga. jag vet att han väljer mig varje dag ändå. jag kramar fortfarande mina killkompisar när vi ses, hårt också för den delen, för vi ses inte så ofta. jag vet att min sambo kramar sina kompisar. jag skriver hjärtan till vissa av min akillkompisar när vi hörs, och vi kan höras intensivt i perioder.

jag tror för egen del att ålder snarare har skapat en trygghet i varandra. jag litar på min sambo och på att han alltid väljer mig. jag litar på att han kommer hem till mig även om han skulle vara omgiven av snygga tjejer och får inviter. jag vet att även om han kollar på saker på nätet så betyder det ingenting. den tryggheten tror jag att jag fått som vuxen. hade du frågat mig samma sak när han och jag träffades, bär vi var 18, skulle mina svar vara helt annorlunda. då blev jag knäckt när han kramade sina tjejkompisar på fest.

detta är självklart helt personligt, och vissa kommer aldrig att tycka att sådant här är okej, medan andra blir mer öppna. jag skulle självklart aldrig acceptera att min sambo kysser någon annan, eller har sex med en annan tjej, men jag tror att det är svårt att hindra någon från att tycka att andra människor är attraktiva. så länge som han inte känner att  han behöver dölja det är det inget hot i mina ögon. det är när det börjar smyggluttas och hållas hemligt som jag tror man ska fundera.

[lenniiis]
3

#15 Det handlar inte om det. Att det är äckligt att tänka på att ens föräldrar har sex och så, utan det handlar om att jag tycker att man ska bete sig som ett gift par - i mitt fall som mina föräldrar eftersom de är gifta. Min mamma hade aldrig sovit över hos en annan man. Min pappa hade aldrig smsat mycket med en tjejkompis. Detta är inget jag tänker på hela tiden utan det är bara något jag tar upp om någon av mina väninnor är osäkra på sina män och vad de har gjort. Då brukar jag säga "tänk om din pappa hade gjort så" och då brukar det bara bli en bra tankeställare.

Det klart att man får titta på andra och tycka att andra är attraktiva! Men om min kille hade följt sådana tjejer på instagram hade jag faktiskt tyckt att det var pinsamt. Tänk om din kille hade kollat in din tjejkompis bröst - hade du inte känt någonstans inom dig "varför?". Mina föräldrar är väldigt öppna och skojar om sex hela tiden. De båda yttrar sig ofta om kändisar de tycker är snygga och det är okej tycker jag. Nu lämnar jag det här med mamma och pappa grejen och går vidare på dina andra tankar om vad som är okej och inte.

Vi alla är olika och du kanske tycker att det är okej att kramas mycket och skicka många sms med hjärtan, men det tycker inte jag. Inte min kille heller. Vi litar oerhört mycket på varandra och det har aldrig varit något stort bråk hos oss. Mycket tjaffs och så, men det hör till tycker jag. Jag skulle aldrig vara orolig över att han skulle vara otrogen eller så. Precis som du litar jag på att min kille kommer hem till mig även fast han är omringad av snygga tjejer. Jag vill bara inte att han ska ha andra tjejer i knät, smsa mycket med tjejkompisar eller följa halvnakna tjejer på instagram.

ramm5tein_
1

#16 Bra skrivet! Håller med dig så helt och fullt där! Du pekade ut skillnaderna väldigt bra.

dreams about the far woods and constant full moons.
~join LITZIUMWORLD <--- INSTA: lisalitzium Måne

oh-la
0

#16, även mina föräldrar är gifta fortfarande, men jag tror att min bild av mina föräldrar är bra mycket mer romantiserad än vad den egentligen kanske är. vad vet jag. jag vill inte jämföra min relation med andra, inte ens mina föräldrars, för jag tror inte att det finns någon form av idealrelation. jag kan bara ta ansvar för mina egna relationer. för mig och min sambo finns ett samförstånd, kanske en slags acceptans som fungerar för oss. vi lever inte i en poly-relation, men vi anser väl att vi inte kan hindra att genom ett helt liv kommer det finnas människor som får oss att vända på huvudet. huvudsaken är att vi vet att det är vi som gäller. att inte kunna hålla blicken borta från ett par bröst känns väldigt pubertalt, har nog inte hänt att jag har träffat någon kille de senaste åren som blir så till sig av bröst att de inte kan slita blicken. och i de fallen som det har hänt har nog inte jag kunnat heller… har i ärlighetens namn lite svårt att relatera till den situationen.

jag tror inte att man kan ha den objektiva blicken på sina föräldrar som krävs för att använda dem som referensmall, men det är ju hur jag tänker.

dit jag vill komma är inte att skriva någon på näsan. har man en överenskommelse om att det bara är ni två, ja då är det den överenskommelsen som gäller. för mig handlar inte relationer om att saker ska se ut på ett visst vis, utan om att två människor kommer fram till ett gemensamt förhållningssätt till varandra. vissa är mer öppna än andra, vissa är mer öppna än mig. det jag tror är att man tar sig dit genom kommunikation. varför döma ut en kille som enligt TS är perfekt för att  han följer vissa konton på Instagram utan att ens veta orsaken till detta? 

jag skulle inte vilja jämföra min relation med någons, eller säga att den ska vara som en speciell relation. min och min sambos relation är helt unik i vårt liv, den bygget på kommunikation och öppenhet och gränser som vi anser rimliga. det har vi kommit fram till gemensamt och det hoppas jag också att TS gör om den här relationen visar sig vara något att bygga på. släng inte bort en kille utan att ha pratat om det.

nej, vi har helt uppenbart helt olika tankar om hur en relation ska se ut, eller vad som är en sund och vuxen relation eftersom min relation enligt ditt tidigare inlägg skulle vara ganska omogen. jag tror inte att det finns en stämpel för vad som är vuxet och inte i en fungerande relation

[lenniiis]
0

#18 Det var inte min mening att kalla din relation för omogen, jag anser bara att om du till exempel skulle hålla på och sätta dig i andra killars knän på fest/han ha andra tjejer i knät tycker jag att det känns lite omoget (omoget är kanske fel ord, men vet inte vad jag ska kalla det) just för att om jag såg äldre par (t.ex mina föräldrar) göra så hade jag blivit ytterst förvånad. Så gör man bara inte. 

Mina föräldrar är väldigt kära i varandra. De håller handen, de kysser varandra ofta (inför oss barn också) och det syns i bådas ögon hur mycket de älskar varandra. Jag är uppfostrad så. Att föräldrar ska älska varandra, kyssa varandra och allt som hör till. De åker ofta bort över helger och har romantiska hotellkvällar och det är precis så jag vill att ett förhållande ska vara. Man ska vilja hålla handen. Man ska vilja kyssa varandra offentligt och man ska bara ha ögon för den personen.

Det klart att man tycker att andra är snygga och även sexiga. Men med handen på hjärtat har jag bara ögon för min kille även fast jag kan titta på en man och anse att han är attraktiv. Han är för mig mycket snyggare än både George Clooney och Brad Pitt just för att jag älskar honom så högt. Jag skulle aldrig vända huvudet åt en annan man på stan! Hade min pojkvän gjort det hade jag blivit ytterst upprörd. Vad är det för fjanterier?

Jag går inte runt och har mina föräldrar som referensmall, det trodde jag att jag hade gjort klart när jag skrev Detta är inget jag tänker på hela tiden utan det är bara något jag tar upp om någon av mina väninnor är osäkra på sina män och vad de har gjort. Då brukar jag säga "tänk om din pappa hade gjort så" och då brukar det bara bli en bra tankeställare.

Ingen kan egentligen säga vad som är rätt och fel för alla människor är så himla olika. Vissa par har sex med andra och vissa par får inte ens onanera för sin partner. Och självklart ska TS inte kasta bort en perfekt kille på grund av det utan att prata. Jag uppmanade henne till att fråga för att jag inte såg varför det skulle vara konstigt. 

Precis som att du tycker att det är väldigt pubertalt att "inte kunna slita blicken" (som jag inte ens skrev) från ett par bröst tycker jag att det är omoget att vilja klänga på andra killar och ha främmande tjejer/tjejkompisar i knät. Det kanske är just pubertalt jag är ute efter när det gäller omoget. För så hade säkerligen inga över 40 gjort.

Jag accepterar dina åsikter och är inte stött på något sätt och det hoppas jag att du inte heller är. Ha en bra söndag!