Vill inte prata med henne
Jag är en sjuttonårig tjej som nyss har börjat träffa en kille lite. Allt är jättebra och jag tycker verkligen om honom. Allt är dock ganska nytt och än så länge rätt oskyldigt.
På omvägar har detta kommit fram till mina föräldrar. Det är inte så att jag hymlat om att jag har haft kontakt med denna kille, men jag tror inte de förstått att det är såpass "seriöst" som det faktiskt är. Dessutom vill jag inte göra någon "grej" av det innan det faktiskt är något - på riktigt.
Det som börjat bli lite jobbigt är att min mamma nu uttryckt att "då är det dags att vi pratar med dig om blommor och bin", men det vill verkligen inte jag. Dels för att jag redan haft några sexpartners och dels för att det känns lite sent - jag är ju snart myndig. Hela situationen tycker jag skulle bli väldigt obekväm.. Kanske om jag varit några år yngre, fine, jag hade inte gillat det då heller men kanske hade det känts lite mer "accepterat" än vad det gör nu. Som sjuttonåring känns det lite sent, speciellt med tanke på att jag redan haft sex.
Min fråga är helt enkelt - tycker ni jag är konstig eller dum som vill undvika det här? Hur hade ni gjort eller resonerat? Har ni några tips på hur jag kan säga till henne för att hon ska förstå att det inte känns riktigt okej?
Tycker väl mer att det är väldigt sent påtänkt av din mamma att ta det när du är över 17 år.
Säg till henne att du redan kan allt om det där. Om skydd, ansvar osv.
Att det inte behövs men tacka för omtanken.
Säg till henne att det snacket hade ni i skolan på sexualundervisningen i sexan och i åttan så du vet redan allt.
#1 och #2 - tack för svar. Jo, jag får väl säga något sådant. Jag bara hoppas hon accepterar det också.
Skriv ner i punktform på ett papper vad man ska tänka på om sex, att alltid vara skyddad, att båda parter ska testa sig innan man har oskyddat sex, p-piller/pstav, att ha koll på mensen, ja allt sådant.
Ge henne den och säg sedan att du har koll på det och lärt dig från skolan/ungdomsmottagningen. (Min skola tog alla 9or dit för ett besök så du kanske kan köra på en vit lögn att din klass också fick det..?)
TS: Om hon skulle komma och sätta sig ner vid dig och börja prata om de, avbryt henne då och börja prata som om det är du som ska ha pratet med henne om de istället. Då lär hon nog bli ställd och då vet hon att du kan det redan. Om du inte tycker det är för pinsamt eller så.
Menar hon allvar, eller skämtar hon?
Menar hon allvar är det lite sent påtänkt. Men säg att du tar det på bröllopsdagen istället.
Stort tack för era jättebra svar! Och #6, nej, hon är allvarlig.. Dessvärre.
Än så länge har hon inte pratat med mig. Däremot pratade hon och jag om den här killen för några dagar sedan, och då kom hon återigen in på detta ämne. "Jaa, vi måste ju försöka prata om ett och annat innan…" sa hon då. Jag kontrade med att fråga om hon inte tycker det var sent påtänkt - att jag ändå är sjutton år nu - men då förstod hon inte alls vad jag menade sa hon. Sen säger hon "tycker du det skulle vara jobbigt att prata med mig om det här?" och när jag svarade ja på den frågan sa hon "men då gör vi såhär. Du säger till när det blir aktuellt för er att kanske börja ha sex, så får vi ta det då. Förhoppningsvis har både du och han någon liten koll på hur man skyddar sig".
Alltså… Är jag dum eller överkänslig som tar det som en… kränkning? Kränkning av min integritet, känner jag. Liksom, vadå, ska jag en dag bara "eeh, jag och ****** har börjat ligga med varandra nu, är det något du vill säga?".
Jag förlorade oskulden som fjortonåring. Visst, det kanske var tidigt, men det är absolut ingenting jag ångrar eller på något sätt mår dåligt över/ser som något negativt. Jag har haft ett par sexpartners och har alltid varit noggrann med skydd. Det är ingenting nytt för mig över huvud taget. Men uppenbarligen skiljer sig ju detta väldigt mycket från min mammas erfarenheter. Och med hennes referensram tycker jag inte att det känns bra att informera henne om mitt sexliv… Ska jag ens behöva göra det…? Finns det något som säger att hon måste få veta det?
Usch. Det här känns bara jättejobbigt.. Skönt att kunna ventilera lite här.
Jag var öppen med min mamma och berättade när kag förlorade oskulden. Inte för att hon bad om det utan för att jag tyckte det kändes bra. Om det inte känns bra så behöver du inte prata med henne om det. Men om du berättar att du förlorade iskulden för flera år sedan lär hon ju inse att du redan vet hur man skyddar sig. Känns som hon vill finnas där för dig, och det är ju fint och ska inte kännas som något kränkande.
När du känner som du gör så tycker jag absolut inte du är tvungen att prata med henne. Men för att få henne att lägga ner pratprojektet och slippa att hon tar upp det igen kanske det ändå skulle vara bra att säga nånting. kanske: sånt har vi lärt i skolan och jag har full koll.
Du kanske kan säga till henne att du tycker att det hör till ditt privatliv när ni börjar ha sex med varandra. Och att du inte behöver någon lektion om hur man ska bete sig när man har sex eftersom du lärt dig sådant i skolan och kan allt om hur man ska skydda sig. Säg att det var flera år sedan du lärde dig om sex och att det skulle kännas jättekonstigt att ha ett samtal om det nu.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Din mamma är bara orolig för dig. Du får väl säga att du inte vill. Vet att mitt ex höll på att få en blommor och bin vid frukostbordet av sin pappa då sa hans mamma: Det är nog försent att föreläsa om det kära du. Min mamma har aldrig haft någon föreläsning för mig. Men jag vet nog mer än väl vad som kan ske och allt. Det kanske känns pinsamt men som sagt säg bara nej.

Memento mori

Medarbetare för Julen
Om du inte vill berätta att du redan är erfaren så kan du ju säga att du redan fått all information du behöver genom skolan.

Hon kanske har info som skolan inte tagit upp också. Så lyssna på vad hon har att säga.
Jag tycker att Din mor ska respektera Dig, då Du säger att Du inte behöver…längre.
Är som sagt lite väl sent påtänkt, oavsett om man är oskuld eller ej vid 17. Sexpratet tycker jag man har i och med att mensen startar, som senast.
Min son är 14 år och har fått sexpratet för mååånga år sedan, så vi kan prata på ett öppet avslappnat sätt. Som de brukar säga om en förlossning - så är det viktigt att få informationen så tidigt som möjligt. För mitt i det kan man inte tänka klart. Det är bättre att ha en trygg grund att stå på, ett hum om vad som komma skall.
Ja - sätt ned foten och var övertydlig om Du måste.