Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettfysisk-hälsa
Läst 2654 ggr
Anonym
0

Träna bort magfett

Hur tränar man bort fett från magen? Jag har provat plankan och situps varje dag, men jag är inte så säker på om det funkar. Hur ska man göra?

Intehärutandär
0

Magfett går inte att träna bort, men med träning kan man stärka mag- och ryggmuskler så att man får bättre hållning.

Man kan alltså ha starka magmuskler om man är lite rund, de syns bara inte genom fettlagret. 🙂

Anonym
0

Hur får man bort det då?

equestphoto
0

Motion :) magen kommer inte försvinna med situps, utan snarare bara se större ut för du bygger muskler bakom fettet, men fettet försvinner inte.. Satsa på motion och varierad form av styrketräning, som gör din hållning bättre :)

Anonym
0

Med motion, menar du promenader och sånt? Går det bort då?

equestphoto
0

Det beror på hur dina promenader ser ut.. Och hur fort du vill att det ska gå. Om du går i riktigt raskt tempo är det en form av motion, men du ska bli svettig och flåsig annars räknas det inte :P

Anonym
0

Ok. Jag vill inte jogga för det är pinsamt om någon ser hehe.
Fast om man går så blir väl bara benen tränade? Eller hur funkar det…?

Karmatarerskanise
1

Visst bränner styrketräning fett, ju mer muskler ju mer förbränner man.
Så kör du på som du gör och lägg till lite motion.

Kosten är egentligen viktigast. en bra kost med bra träning gör kroppen tight och fast.

Men inte att förglömma, de flesta kvinnor har en fettdepå på magen och det är naturligt.

[Tilde]
0

Säger som Hera! Större muskler ger ökad förbränning vid motion, så kombinerad styrketräning och motionsträning är att rekommendera. 

Sen är maten viktigast. Ät nyttigt och överät inte. Måste du absolut äta choklad eller liknande ibland, så ha en dag i veckan då du äter onyttigt. På detta vis är ditt blodsocker jämnt förutom just den dagen. 🙂 Det är bättre än att äta lite onyttigt varje dag (typ efterrätt).

OlgaMaria
0

Håller med om att kosten spelar störst roll. Men det är bara dumt att banta och stressa kroppen. Sluta med socker istället och satsa på långsiktig hälsa. 

Plankan stärker de inre musklerna som håller magen tight. Den brukar faktiskt göra en hel del skillnad för hur magen ser ut. Plankan för platt mage. Situps för magrutor. (Man kan så klart ha både och!)

Hoppas du gör plankan rätt. Vet du vilka muskler du ska komma åt så känner du om du jobbar med dem eller med något annat. Man kan göra plankan både på knän och på fötter beroende på hur stark man är. 

Man kan också öva på att knipa de inre musklerna från analen, hela vägen fram och uppåt längs hela magen. När man lärt sig det kan man göra det om man sitter eller står. Jag har t ex gjort det några gånger medan jag skrivit detta. :) Ibland kommer jag på att göra det när jag borstar tänderna. Superbra vardagsövning som är bra för bäckenet och plattar till magen. Smidigt att man inte måste "komma i position" för att träna de inre magmusklerna samt knipmusklerna.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus