Kvinna iFokus

Kvinna

Etikett: arbetslivet
Läst 6701 ggr
Anonym
0

Sitta i kassa - räkna pengar?

Hej! Jag har precis börjat jobbat och sitter i kassan. Men grejen är att jag inte är så duktig på att räkna pengar….

Tex. om kunden ger mig 378kr, då ska jag räkna de pengarna för att sedan skriva i datorn. Sen står att jag kanske ska ge tillbaka 67kr, men har inte kommit på nåt bra sätt att räkna på… Jag blir så himla nervös och allt blir bara fel! Vill inte ge fel pengar.

Kan nån hjälpa mig? Tack!

Mooniq
1

kassa-apparaten har ett system där du slår in totalsumman och växelsumman blir synlig- be någon visa dig, då blir det inte fel..

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Intehärutandär
0

Ja, be någon visa dig hur Du trycker på uträkning/tillbaka. Det finns en sådan knapp.

Anonym
0

#1 Jo det vet jag, men problemet är när jag blir nervös så gör jag allt fel. Rädd att jag ska räkna fel… Det står den exakta summan jag ska ge tillbaka och då ska jag räkna så jag tar rätt summa pengar, där är problemet. Även när kunden ger mig pengar så ska jag räkna pengarna, men tänk så räknar jag fel!? Jag blandar ihop alla siffror… :-(

[Evisen]
2

På den tiden jag praktiserade i en mataffär (och innan tiden med stämpla in och få exakt ut summan som skulle ges tillbaka), så fick jag ett tips att om summan var t ex 74 kr så skulle jag räkna uppåt, dvs en krona till 75 och sen blev det rätt enkelt. Samma med den summan som du skrev: 378 kr, och 400 kr till dig och växeln tillbaka: 22 kr.

Det tänket har hjälpt mig många gånger och jag är urtaskig i huvudräkning.

Intehärutandär
3

#3 Jag förstår dig, har samma känsla - fast de beror på att jag har social fobi. 

Då jag satt i kassan första gången (på 80-talet), så fick jag lära mig att räkna uppåt i växeln. Dvs om kunden ger 500 kr och det blir 378 kr, så fick jag först räkna kronorna - 379-380 (2 kr tillbaka). Sedan tior från det. 390-400 (2 kr + 20 kr) och så hundringar (2 kr + 30 kr + 100 kr). Då ger jag först 2 kr, sedan en tjuga och sist en hundring. 

Du har säkert sett kassörskor räkna pengarna i din hand, då Du handlat som gör så här?

Det gäller att hitta sin grej, som gör det tryggare. Be en jobbarkompis om tips i praktiken.

OlgaMaria
4

Om ni läser igen ser ni att problemet inte är att räkna ut växeln (för det ser hon i kassan), utan att räkna pengarna som kommer in, och pengarna som ska tillbaka. 

Jag tror du kommer komma in i det. Försök slappna av och ge dig själv tillåtelse att ta lite tid på dig. Det är okej att vara osäker. 

Det här vet du kanske men när du ska räkna sedlar och pengar - börja med de största valörerna, då är det lättare att hålla koll. Om du ska ge tillbaka 67 kronor, börja med de största summorna - t ex tre tjugolappar, sen 1 femma, sen två kronor. Börja aldrig med kronorna, då kan det lättare bli fel. Eller så tar du en femtiolapp, 1 tia, 1 femma och två kronor. Du tar de största valörerna och bygger och räknar i huvudet upp till den summa du ska ha. Jag tror du snart får in systemet i huvudet och kan bli lugn runt det. 

Samma sak när du räknar pengarna du får in. Börja aldrig med kronorna, utan räkna det största först. Hundralappar, sen femtiolappar, sen tjugolappar osv. Då är det lättare att minnas vad det är man räknat.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[rumelle]
0

Du kommer att komma in i det. Men börja med att träna lite på egen hand hemma. Klipp ut olika valörer i papper om du inte vill leka med riktiga pengar och träna på att räkna uppåt och nedåt. Dessutom så betalar ju större delen med kort nuförtiden.