ont i tarmarna?
Hej allihopa.
Jag har haft ont i magen ett tag. Det känns även som det är tarmarna som gör ont ibland då det gör ont nere i magen också. Det känns som det svider, både i mellangärdet och neråt i magen. Jag svettas då och då, får ont i magen, blir illamående, ibland så det känns som jag ska spy. Jag darrar ibland och idag känner jag mig darrig och mår illa, svettas, bränner i magen och har även ont i (tarmarna?). Och som sagt så känns det ibland som jag ska spy. Blir den där vattniga känslan i munnen. Har även som en klump i halsen som är irriterande. Känns även som jag får hjärtklappning, som när man får en adrenalinkick ungefär fast hjärtat slå liksom ändå normalt… Rapar även ibland.
Har tagit omeprazol som jag köpt på apoteket och är inne på min 3dag med kuren. Dock inte hjälpt än om det nu kommer hjälpa mot vad det nu är för fel på mig.. Har även tagit novalucol mot halsbrännan och det svidande i magen som inte hjälper.
Fick nästan diarré igår kväll som började med kramper i magen, det var inte riktigt diarré men väldigt löst. Efter det så gick kramperna över men har ändå ont. Känns som tarmarna gör ont nere i magen.
Ibland vrider det sig i magen, jag känner mig jättehungrig och det känns som något ska komma upp men går över igen.. Det kommer och går men det brännande är där nästan hela tiden. Det är väldigt jobbigt att må såhär när jag är hemma med min 11månaders son också.
Är gravid också men har även haft problem med magen innan det.
Mina matvanor är inte det bästa, äter inte så värst nyttigt och inte alls lika ofta som man ska. Och det pågrund av magen och graviditeten av all illamående.
Har också varit hos läkaren tidigare för liknande besvär som sa att jag är för ung (19år) för magkatarr t.ex, men skrev ut omeprazol som jag tog då som hjälpte då men har samma besvär igen.
Någon som har några tips? Vad det kan vara? Och om jag bör oroa mig för t.ex blödande magsår/magsår eller liknande?
Magmunsbråck?
Det har min sambo, tog ett bra tag innan han sökte hjälp för sina magbesvär, halsbärnna och smärtor. Tillslut kräktes han upp massa blod bland folk på sitt jobb och de ringde ambulans. Vid undersökning med gastroskopi hittade det ett bråck på magmunnen, antagligen hade det läckt upp magvätska i strupen som "frätt sönder" så han fått öppna sår.
Boka tid hos HC och be om att få en gastroskopiundersökning.
Okej, det var ju inte bra.
Jag vill göra det men är livrädd för det och jag vågar verkligen inte… Har ingen aning om hur jag ska göra..
#2 Att ha magmunsbråck är inget farligt men kan leda till bla magsår (om jag inte minns fel) om det inte behandlas samt att man så klart inte ska gå runt och må så dåligt som du gör.
Googla "symptom magmunsbråck" och läs om du känner igen dig, jag tycker det låter som att det kan vara det. Och jag tror tyvärr du måste göra gastro, alternativet är ju inte bättre 😕
Dessutom kan det ju bero på något annat också så undersökning är absolut nödvändigt.
Det låter som om du har en överproduktion av magsyra och att du får sår i slemhinnan. Du behöver ha en tydlig kommunikation med en läkare, då det kanske finns en annan typ av medicin och du behöver ju även ta hänsyn till barnet i magen, så att medicineringen är säker!
Enligt läkaren är omeprazolen säker. Fast lozec (stavning) ska vara bättre har jag för mig.
Jag har varit hos läkare med besvären innan, och dom påstår att jag är alldeles för ung för att ha magproblem trots att dom vet att min mamma har reflux, sedan hon var 13år gammal. Mina systrar har magkatarr samt min pappa. Jag lider även av ångest/stress och det vet dom också om. Ändå påstod läkaren att jag inte kan ha något sådant.
Såklart tar jag hänsyn till bebisen i magen, jag är försiktig med medicinering, det ända jag tagit är alvedon och nu omeprazol.
Dock har jag ingen aning om hur jag ska gå vidare då jag även bytt vc en gång men dom sa likadant. Fattar dom inte hur jobbigt detta är? Det gör mig så arg och ledsen att dom bara puttar bort mig sådär.
Nu har ju den läkaren fel. Ta med dig din mamma eller så som kan intyga hur hon och släkten har/haft det och ge dig inte!! påt igen!!
Du kan få många tips och råd i FaceBook-gruppen Läka naturligt
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Jag undrar om de kollat laktos/gluten intolerans? Jag blir så som dig minus halsbränna/uppstötningar (det kan ju ha med graviditeten att göra). Om jag äter laktos, så blir det en väldans fart på magen (det hugger) och jag får diarré. Äter jag gluten så ligger jag i fosterställning för det gör så ont i magen och sedan kommer det cementklumpar efter många timmar..eller dagar.
Då jag hade magkatarr, så sved det i magen och smakade magsyra hela tiden. Det kunde hugga till, så jag fick ta pauser i arbetet.