Utebliven mens - vad gör man? Hjälp!
Jag har inte haft min mes sen i mitten av juni i år, alltså inte på 4 månader. Har tänkt på över vad det skulle kunna vara, men har inte kommit fram till något klokt. Jag har varken ändrat träning, kost eller stressar. Sover ordentligt och äter bra.
En sak jag lagt märke till är att jag börjat få finnar runt munnen/hakan (vilket jag kunde få dagarna innan mensen skulle komma ) om det har något med saken att göra? Är det farligt?
Jag skulle verkligen vilja slippa uppsöka vårdcentral, gynekolog eller liknande då jag tycker sådant är väldigt "obekvämt". Någon som haft liknande eller vet vad det skulle kunna vara?
Hur länge har du haft mens? Äter du p-medel? Har du haft sex?
Medarbetare på Skor iFokus
Blir du av med mensen utan synbar anledning ska du absolut se till att bli undersökt av läkare snarast.
/Sjöis
"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"
Förändringar runt mrns ska alltid kollas upp. Speciellt om du brukade ha den varje månad innan. Så även om det är tråkigt så måste du kontakta gyn.
Jag äter inga p-piller och var haft min mens i ca 5 år, haft sex men det var i september förra året… är 18 så kan jag gå till skolsyster?
4 ja gå till skolsyster:)
Jag hade inte mens på 3 år hehe, jag väntade lite för länge med att söka hjälp… Men iallafall, det kan bero på hormoner eller annat. Besök vårdcentralen eller ungdomsmottagningen. Jag vände mig till ungdomsmottagningen, behövde aldrig göra en gynundersökning utan bara prata. Eftersom graviditet, stress och viktnedgång var uteslutet för min del tog de blodprover.Det visade sig att jag hade för högt prolaktinvärde. Är 19 år nu och måste äta medicin för att hålla nere prolaktinvärdet.
Men för att verkligen få reda på vad problemet är måste du ta kontakt med någon läkare.
Hälsningar Olivia
Titta gärna in på min blogg
Okej,får se till att göra det! Tack för svaren allihopa!