Mindre sex som sambo
Sedan jag och killen flyttade ihopa har vi mindre sex.
När vi inte bodde ihopa hade vi sex minst en gång varje helg då vi träffades. Nu när vi bor ihop blir det ca varannan-var tredje vecka.
Någon som känner igen detta?
Prata om det med din sambo. Vad tycker hen om det?
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Jag tror att det är rätt många som känner igen sig. Man får vardag tillsammans på ett helt annat sätt än när man bor var för sig.
Den övergången kan kännas knepig. Man kan inte åka hem till sig när man känner sig på avigan eller bara behöver vara ensam.
Den där längtan som gör att man laddar upp sexuellt mellan stunderna tillsammans finns inte på samma sätt längre.
Men det går att fixa. Ett tips är att ordna en mysig date hemma; kanske lite god mat med levande ljus på bordet eller vad ni brukade göra för att komma i stämning innan ni bodde ihop.
Det viktigaste är det #1 skriver; hör vad din sambo tycker!
Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare
Jag vet redan vad min sambo tycker. Han tycker också det är för sällan, men ingen kommer sig för det. Vi är antingen trötta eller har annat att göra. Oftast är vi bara trötta. Och vi är inte spontana alls. Det var vi inte innan heller men då visste vi tt det var en vecka till nästa gång så man tog sig ork.
#3 Vad bra att ni är överens. Då är ni redan halvvägs till att förbättra situationen. Släpp fantasin lös tillsammans och prata om vad ni skulle vilja göra!
Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare
Ett förslag är att gå och lägga sig betydligt tidigare om kvällarna. Ni behöver inte planera att ha sex, utan ligg i sängen och prata med varann. Rör vid varann (behöver inte alls vara sexuellt utan en huvudmassage eller bara hålla handen). Det ena leder ofta till det andra! ;-) Man ska inte behöva känna press att ha sex, men man kan ändå medvetet underlätta för lusten att få dyka upp i lugn och ro. Vet inte vad ni brukar göra på kvällarna, men ni kanske behöver ägna mindre tid åt tv, film, dator och sånt, och bara vara med varann. Sen kanske ni somnar tidigare också om ni ägnar kvällarna åt mer vila och det är viktigt för välmåendet och lusten att få återhämta sig och bara få koppla av.
Om man själv upplever att man är "lat" när det kommer till sex, typ att man skulle kunna ha det men det är skönt att slippa anstränga sig, så kan man behöva bestämma sig för att prioritera det mer. Det gör jag. Jag är väldigt sjuk sen många år tillbaka och jag har verkligen inte mycket ork över. Det skulle vara så lätt att inte ha sex, för att man är trött. Men jag är mycket noga med att inte hamna där, för jag vet hur viktigt sex är för relationen och närheten. Och desto längre tid det går mellan gångerna, desto jobbigare känns det faktiskt att göra det. Fast det senaste halvåret kanske har jag haft mer sexlust än under hela vårt äktenskap på drygt 6 år. Vi har sex tre-sju gånger i veckan, och då är jag nog betydligt tröttare än vad ni är. ;-) Men grejen är - om man inser att sex är viktigt - så bestämmer man sig för att prioritera det och underlätta för det. Tidigare när jag hade mindre sexlust så var jag väldigt noga med att "få till det" om det gått typ mer än fyra dagar sen sist, för jag visste att efter det skulle det på riktigt börja kännas jobbigt och drygt att ha sex, och den känslan vill jag inte ha. Ett rikt och härligt sexliv kräver helt enkelt att man underhåller och vårdar det.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

#5 Kanonråd!
Det är som hon sa kanske inte sexlivet utan det övriga livet det är fel på. Se om ni kan jobba mindre, träna mer och som sagt lägga er tidigare:) ( Om min sambo kom i säng tidigare kan jag lova att sexlivet skulle vara väldigt mycket aktivare.)