Sveda efter sex
Vet inte riktigt vart jag ska börja. Men har sedan ett par månader träffat en ny kille och efter förra gången jag haft mens (ungefär en månad sedan) så började det klia något förbannat efteråt. Jag sökte runt lite och kom fram till att det nog var Svamp. Många saker stämde in, så jag bestämde mig för att avvakta.
Mycket riktigt försvann klådan och svedan och jag tyckte inte att det var något att kolla upp.
Dock märkte vi en sak, att efter sex så sved det så in åt -- att jag knappt kunde gå på toa eller sitta ner. Dock försvann detta ca en timme efter sex (som max). Sedan var det bra igen ett tag, men nu har det börjat komma tillbaka (dock inte alls i samma grad som första gången). Vi har testat att ha sex utan att han kommit i mig, och då känns det inte alls.
Han har haft en partner innan som han hela tiden använt kondom med.
Jag har inga andra problem utöver detta, mer än att det nu senaste gångerna svidit lite efter samlag där kan kommer i mig. Kan det vara så att jag har Svamp?
Kommer självklart att kolla upp detta, men får min mens typ imorgon och vill gärna stilla min nyfikenhet lite innan.
Tack på förhand 🌺
Jag skulle gå till gyn man kan ha Svamp utan att ha mer symptom än sånt som att slemhinnorna torkar för det har jag haft. Och har man torra slemhinnor = kan svida efter sex. Du ¨får bättre medel mot Svamp hos gyn än de man hittar på apoteket receptfritt.
+Vissa p-piller får slemhinnorna att torka så pass att man kan få sveda vid sex.
Det kan mycket väl vara Svamp, ja. En sak att se upp med är att om man har sex som gör ont (eller att det gör ont efteråt) så kan det om man har otur leda till vaginism, att slidmusklerna ofrivilligt spänner sig när man ska ha sex för att skydda sig mot den förväntade smärtan. Så man ska alltid vara väldigt försiktig med att ha sex som gör ont!
Kolla upp om det är Svamp eller om slemhinnan är irriterad av någon annan anledning, och se vad du ska göra åt det, och var varsam med underlivet under tiden!
Jag har haft samma sak med en man, var till MVC och det var inga sjukdomar. Men Du kanske ska fråga honom vad han tvättar sig med, kanske är någon stark tvål t ex AXE. Då Du varit till MVC, och kanske fått OK där, så kan kondom behövas.
Tror absolut att man kan vara allergisk emot vissa, även om jag inte har läst på om det utan det är min erfarenhet.
Nej nej, det gör inte ont vid sex utan endast om killen kommer i mig. Så det är inga problem vis själva sexet. Därför funderar jag på Svamp. Om det på något vis "matar på" svampen just då.
Man kan vara "allergisk" mot sperma. http://www.aftonbladet.se/halsa/cancer/astmaallergi/article10995877.ab
#5 Jo, jag vet. Men det är ju först efter två månader det börjat. :/
Att det kliade efter mens var troligen Svamp, som klassiskt kommer efter mens..det har med hormonnivåerna att göra. Det kan lugna sig av sig själv, men var uppmärksam! Jag skulle testa att ha sex med kondom och glid ett tag för att se om det blir ngn skillnad. Under sex kan man vara så våt så att den friktion som slemhinnorna reagerar på inte visar sig förrän efteråt, så kör med kondom ett tag för att testa. Var även uppmärksam på om det känns olika beroende på var i menscykeln du är.
#7 Tack för svar! Som sagt har jag inga känningar alls om han inte kommit i mig, trots att vi kör utan kondom. Jag är ganska säker på att det är Svamp. De senaste gångerna har det inte gjort lika ont som de första, så jag hoppas det är på bättringsvägen. Annars kommer jag att kolla upp det.
#8 Vsg :)
Jag har också upplevt det där att det gör ont ifall han kommer i mig, eller om jag kommer. Då kunde vi inte ha sex längre. När jag var hos gyn så syntes det att jag hade en inflammation Precis vid öppningen så är allt rött och irriterat. Syns om man tar en spegel och tittar.
Gyn jag var hos tror jag sa att det var en inflammation och att det fanns en salva mot det men oftast går det över av sig själv efter ett år. Kul svar liksom, då hade jag haft det ett par månader, men ja det gick över till slut. Men min pojkvän fick aldrig komma i mig under den tiden för att det inte skulle svälla upp och bli irriterat igen, och jag blev jättenoggrann på att gå och kissa efter varenda ligg. Och att allmänt rengöra. Klart jag gjorde innan men kissa efter varje gjorde jag nog inte innan och blev mycket noggrannare. Var ganska värdelöst att inte få ha sex fler gånger än den första gången man hade kommit för att det gjorde för ont, gick inte att ta på osv.
Men lika bra att åka och kolla upp det, det behöver ju inte vara det jag hade.
We accept the love that we think we deserve - Perks of being a wallflower
“A dog is the only thing on earth that loves you more than he loves himself.” ― Josh Billings
Det kan vara Svamp och det kan vara överkänslighet mot hans sperma. Känner en tjej som fick en konstig lukt och sveda efter att hennes kille hade kommit i henne. Det kom fram att det hade nånting med deras olika ph-värden att göra, dvs att hans sperma orsakade att hennes ph-värde i slidan förändrades radikalt och då gav dålig lukt och sveda. Med kondom, försvann problemet helt.
Samma sak med en annan tjej som jag känner. Hon hade aldrig haft varken Svamp eller dålig lukt i underlivet men så träffade hon en kille som varje gång han la sin sperma i henne, orsakade en mycket dålig lukt. Hon tyckte att han verkade skitig och dumpade honom 😂
Jag har hört talas om flera tjejer som lidit av både Svamp, dålig lukt och sveda men när de slutade ta emot sperma i sina kroppar, försvann deras problem helt och hållet. Mitt råd är alltså att du använder kondom hädanefter.
#11 Men kan känslighet mot sperma även visa sig efter två månader? Hade som sagt inga problem i början förrän dessa svampsymptom efter mensen.
Efter ett långt sexuppehåll så är nu problemen helt borta. Vi har haft sex ett tiotal gånger redan och det är precis som innan. Förhoppningsvis kommer det inte tillbaka, men om det gör det så blir det gyn. direkt. :) Tack ni som svarat!