Vad får man göra med en killkompis?
Jag går lite i funderingar just nu och undrar vad ni tycker. Säg att situationen är så att ni har en pojkvän sedan något/några år tillbaka. När ni då umgås med era killkompisar, vad får/får man inte göra enligt er? Motivera gärna er svar!
Man får umgås in på småtimmarna? (t.ex. titta på film, träna, spela spel, ja wathever).
Får man krama varandra?
Är det ok att skicka pussmunnar, hjärtan osv men de betyder inte kärlek utan mer kompis-kärlek?
Är det ok att sova över hos varandra? Om det är olika sängar? Samma säng fast skavfötter?
Om han bor i en annan stad är det ok att åka över och hälsa på över en helg själv?
allt som man gör med sina vänner är ok att göra. Inget av sexuell natur för mig. Men självklart åka och hälsa på sin killkompis själv. Kramas ja, om man är den typ av person som brukar krama sina vänner. Men det brukar inte jag. Varken manliga eller kvinnliga vänner kramar jag.
Man får umgås in på småtimmarna? (t.ex. titta på film, träna, spela spel, ja wathever). Ja, det får man! Varför inte? Man ska väl kunna umgås med sina vänner!
Får man krama varandra? Absolut, jag kramar alltid mina vänner vid hej och hejdå.
Är det ok att skicka pussmunnar, hjärtan osv men de betyder inte kärlek utan mer kompis-kärlek? Jag skickar hjärtan till mina närmsta. Det finns en gräns.. om det är massa gulligull och myspys-sms t.ex och sen hjärtan så känns det fel. Men är det typ: ''Jag måste dra, vi hörs! Jag saknar dig <3'' Så är det lugnt. :)
Är det ok att sova över hos varandra? Om det är olika sängar? Samma säng fast skavfötter? Jag skulle aldrig dela samma säng, men olika sängar absolut!
Om han bor i en annan stad är det ok att åka över och hälsa på över en helg själv? Absolut! :)
Jag har faktiskt mer killkompisar än tjejkompisar. Vi pratar om ALLT. Förhållanden, sex, allmänt osv osv. Har en vän jag gör hjärtan till men han betyder lite mer än alla andra, vi har känt varandra i 8 år men vetat om varandra sedan bebisben! Har man tillit i sitt förhållande med sin partner så ska man kunna vara lite kärleksfull till sina vänner. Det är skillnad på känslor och ta känslorna till handling så att säga (typ säga vad en person betyder för en och sen gå och ligga med personen, det jag menar på skillnaden).
Har man en partner som är orolig och som inte gillar det. Så får man väl respektera det och kanske vara övertydlig eller till och med ta med sin pojkvän när man umgås. Inte varje gång kanske men tillräckligt för att lindra oron. Sen får man väl hoppas att de blir vänner som kommer göra det hela enklare.
Man får umgås in på småtimmarna? (t.ex. titta på film, träna, spela spel, ja wathever). Ja som vänner ska man få göra sånt.
Får man krama varandra? Beror på hur man gör det, att gå runt o krama varandra bara för att känns liite fel, men krama hej och hejdå är ok, jag brukar krama alla mina kompisar så.
Är det ok att skicka pussmunnar, hjärtan osv men de betyder inte kärlek utan mer kompis-kärlek? Nej det är inte okej. De skickar man till sin pojkvän/flickvän. Jag skulle inte vilja att min pojkvän skicka hjärtan o pussmunnar osv till sin tjejkompis.
Är det ok att sova över hos varandra? Om det är olika sängar? Samma säng fast skavfötter? Nej där går gränsen. Olika sängar eller ej, det är inte okej för mig.
Om han bor i en annan stad är det ok att åka över och hälsa på över en helg själv? Nej. Jag har vart med om att mitt ex gjorde så, de va ju bara bästa vänner vilket va OK för mig. Ja de hände grejer tråkigt nog…
Min nuvarande umgås inte med sina tjejkompisar, han har mer tjejkompisar än killkompisar, men han vet mitt förflutet o har valt att inte umgås på samma sätt med dom mer.
Jag brukar ha som en regel att det du gör som du inte kan berätta för din partner är fel. T. ex du spelar spel till klockan fyra på morgonen. Det är inget du måste dölja för din partner, eller hur? Medan om du skulle hångla med en kompis så skulle du kanske inte säga det till din partner bara så där, för att du tror/vet att partnern kan bli sårad.
Sen så kan man ju faktiskt fråga sin partner vad hen tycker är okej. Fråga om du kan dela säng med din kompis och förklara varför ni vill/måste göra det. Öppen kommunikation är A och O i ett förhållande :)
Man får umgås in på småtimmarna? (t.ex. titta på film, träna, spela spel, ja wathever).
Ja
Får man krama varandra?
Ja
Är det ok att skicka pussmunnar, hjärtan osv men de betyder inte kärlek utan mer kompis-kärlek?
Ja
Är det ok att sova över hos varandra? Om det är olika sängar? Samma säng fast skavfötter?
Ja
Om han bor i en annan stad är det ok att åka över och hälsa på över en helg själv?
Ja
Begreppet "får" är lite konstigt egentligen, jag får göra precis vad jag vill. Det är ingen som bestämmer vad jag får eller inte får göra. Men om det handlar om vad som är okej innan det anses som otrohet så är det ju en väldigt individuell gräns man drar vid otrohet. Jag skulle säga att allt ovan var okej iaf.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
#4 Håller fullt med dig! :)
Jag skulle inte vilja att min kille gjorde så! :)
Får jag fråga er andra en sak..
Hur skulle du tolka att din pojkvän skrev till en annan tjej - ''Jag saknar dig <3 :*'' Jag tycker det är OTROLIGT fel och skulle misstolka de jätte fel! :O Skulle inte ni? :S
#8 Det är så svårt det där! Hjärtan gör jag ju till min bästa vän som är en kille. Men då vet ju min pojkvän att jag råkar ha fler killvänner än tjejvänner och att min bästa vän ''råkar'' vara en kille. Och jag vet ju vilka min kille umgås med och inte. Åh, svår fråga! Allt beror ju på VEM vännen är… är vännen ny eller gammal osv.
#8 Inte okej för mig. Även om det är en bästa vän. Jag skriver inte så till mina killkompisar, aldrig gjort heller.
Skulle min pojkvän skriva så till en tjej kompis så kan han packa o dra.
Säger lite som Tina-A, det är klart att han får, det bestämmer han själv vad han får och inte får göra. Sen vad som är okej med mig är en annan sak.
Absolut.
Får man krama varandra?
Självklart! Kramar typ alla mina kompisar när vi träffas och när vi skiljs åt.
Det beror väl på hur man annars brukar uttrycka sig i skrift. Det hade varit okej för mig om min pojkvän höll på med smileys vanligtvis, nu gör han inte det och jag hade nog inte varit så okej om han börjat svara med hjärtan o grejer till andra.
Sova över är väl okej ifall det är andra som gör det också, typ flera på samma gång haha. Hade INTE tyckt att det var okej om det var bara han och en annan tjej. Det bästa jag vet är att gå till sängs med min pojkvän om kvällarna.
Nja, beror på hur långt ifrån vännen finns.
~mikkan
#10 Jag håller faktist med dig. Finns ingen anleding i världen att skriva ''kärleks'' sms till kompisarna! :)
#12 Precis, de gör man till sin partner :)
#13 Helt rätt! :)
Jag är bara nyfiken på hur folk ser på sådana här saker eftersom det är SÅ olika. 🙂
Inte utan mig :P Vi har gemensamma kompisar som vi umgås med samtidigt.
Får man krama varandra?
När man hälsar och säger hejdå ja.
Nej.
Nej aldrig. Vi bor tillsammans, så det skulle aldrig vara OK att han valde att sova över hos en annan tjej.
Om han bor i en annan stad är det ok att åka över och hälsa på över en helg själv? Nej, det skulle vara konstigt om jag inte blev medbjuden.
Samma saker gäller på andra håller för mig också.
Det klart att min kille hade fått, men jag hade iiinte gillat det. I alla fall inte till sent på natten. På kvällen hade det väl varit okej. Alltså, jag hade ju verkligen inte gjort slut, men jag hade väl varit lite purken i en halv dag eller så. Haha.
Får man krama varandra?
Hej och hejdå-kramar tycker jag är okej! Om man kramas bara för att hade jag faktiskt blivit riktigt upprörd. Varför ska han hålla på och klänga på en annan tjej för? Och varför ska en tjej klänga på honom? Själva grejen tycker jag inte är något, men VARFÖR liksom? Samma med sitta i knät….. Tänk om er mamma hade hållit på och gosat och kramat en annan man än er farsa?
Är det ok att skicka pussmunnar, hjärtan osv men de betyder inte kärlek utan mer kompis-kärlek?Nej. Vad är det för trams? "Jag saknar dig<3", gud vad jag hade blivit irriterad haha!
Verkligen inte.
EDIT: Alltså neeej… Man vill ju låta honom vara fri och göra som han vill. Men jag hade inte tillåtit det haha…
Ja
Får man krama varandra?
Ja vid till exempel Hej & Hejdå tycker jag det är okej. Men jag brukar oftast inte kramas.
Ja, eller kanske inte hela tiden. Men ibland så, jag skriver ofta en :-* eller <3 när jag skriver godnatt, eller hejdå eller nå sånt! det blir så automatiskt 😛
Ja om det skulle vara en bra vän sedan tidigare som man brukade sova över hos ibland innan förhållandet också.
Samma sak som förra 🙂
- Ja.
Får man krama varandra?
- Ja.
**Är det ok att skicka pussmunnar, hjärtan osv men de betyder inte kärlek utan mer kompis-kärlek?
**- Ja
- Ja, fast mysigare att sova sked.
- Självklart!
Jag för göra vad jag vill med mina killkompisar. 
#19 Vill du verkligen sova sked med någon annan än din pojkvän…? 😮 Respekterar din åsikt och vilja, så olikt mig bara…
#20 - …ja? Med nära vänner är får/ger jag gärna närhet.
21 du har ett öppet förhållande gissar jag?
22 - Ptja, så kan en la kalla det om en vill.
#21 Räcker det inte med närhet från din pojkvän? Och en hej/hejdå kram från dina vänner? 🤔 Hur länge har du och din kille varit tillsammans? Är ni seriösa med varandra? Alltså, planerar ni framtid osv ihop?
# 24 - Jag vill inte begränsa min närhet till en person, nej.
Jag och min sambo har varit ihop i fyra år, bott ihop tre av dessa. Har varit ihop med min pojkvän i snart ett år. Eftersom det är på "presentera för föräldrar och vänner"-status klassar jag det som seriösa relationer.
Jag vet inte vad du lägger in i "planera framtid osv ihop"-begreppet. Barn? Giftemål? I så fall nej eftersom jag inte är intresserad av detta.
#23 Eftersom du har mer än en partner är det väl den korrekta benämningen eller?
# 26 - Jag tror att den vanligaste definitionen av ett öppet förhållande är att personerna är i förhållandet får ha sex med andra men inte vara kära/ha känslomässiga relationer till andra?
Jag föredrar att definiera min syn på relationer som polyamorös. Förvisso har jag polyamoröst och öppet förhållande - men det är känslor/det känslomässiga som är det relevant för mig, inte det sexuella.
#27 Ok, tack för förklaringen 🙂
- Ja.
Får man krama varandra?
- Ja.
**Är det ok att skicka pussmunnar, hjärtan osv men de betyder inte kärlek utan mer kompis-kärlek?
**- Ja
- Ja, fast mysigare att sova sked.
- Självklart
Ja, ja , ja, allt är okej. varför skulle det inte vara det?
Detär ju ni som sätter gränser.
Varför ska alla andra svara på vad tjejer och killar får och inte får göra? fånigt!
"Varför ska alla andra svara på vad tjejer och killar får och inte får göra? fånigt!"
Jag finner det intressant, inte fånigt, hur andra väljer att leva sina liv.
Jag är singel, men jag kan väl ändå svara vad jag tycker? Aja jag gör det iallafall ^_^ Man får umgås in på småtimmarna? (t.ex. titta på film, träna, spela spel, ja wathever). Ja, fast kanske inte sent på kvällarna och inte varje dag Får man krama varandra? Jaa, fast kanske bara hej och hejdå kramar Är det ok att skicka pussmunnar, hjärtan osv men de betyder inte kärlek utan mer kompis-kärlek? Nej Är det ok att sova över hos varandra? Om det är olika sängar? Samma säng fast skavfötter? Njae vet inte Om han bor i en annan stad är det ok att åka över och hälsa på över en helg själv? Nej, eller jo kanske om ens pojkvän också följer med
Inte för att lägga mig i ert tjejsnack men jag har haft tjejkompisar som jag sett film med. Sett på bio med. Älskat med. Gått ut med. Även de som haft kille.
Tycker allt är tillåtet så länge inte någon blir sårad.
Fast mitt ex kanske lämnade mig på grund av just det.
"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law
Inget förhållande är ju det andre likt. Så länge båda är med på förhållandets regler är det ju lugnt. Jag och min kille har samma gränser och om jag hade sovit över hos en kille hade han definitivt blivit misstänksam, arg och sårad. Samma här.
Det finns ju par som har sex med andra, och så länge båda är okej med det och får ut något av det - varför inte? Jag hade bara aldrig i hela mitt liv velat ha ett sådant förhållande. Det är ju tur att alla är olika så att det finns någon för alla! 😉
#34 Håller med dig. I ett förhållande spelar man på lika villkor. Om din partner inte går ut o träffar andra damer så ska du inte ut o träffa andra killar (alltså se på bio och dylikt). Sånt gör man bara i tonåren.
Själv är jag ingen perfekt kille. Älskade mitt ex otroligt mkt. Tyvärr låg jag med hennes vänner. Nu idag har jag inget samvete alls. Skriver dikter till henne så ofta jag kan. Vet iaf att hon läser dem o de glädjer mig.
#33 inte för att vara taskig o så men har du älskat med dom som har haft en pojkvän?
#35 Ja! Ingen kan säga till någon annan att "ni gör fel". Det finns inget rätt eller fel, om man inte gör något bakom sin partners rygg dvs. Gjorde du det utan att hon visste om det? 😮 Varför kände du ett behov av att ligga med hennes vänner? Något jag respekterar men dock inte förstår är hur man kan vilja ha sex med någon annan än den man är kär i. Då är man väl inte kär……. Eller?
#36 Nej, de har velat älska med mig. Jag vill egentligen inte ha sex med nån som har kille. Känns bara konstigt..
En tjejkompis jag umgås med nu har kille. Hon skriver till mig ganska ofta och varje gång vi ses funderar hon att lämna killen. Kanske därför hon skriver så ofta till mig.
När jag va tsm med mitt ex lyckades hon se mina meddelanden med denna tjejkompis. Det var precis när denna "tjejkompis" började skriva massa gulliga (snuskiga) saker till mig.
Mitt ex trodde självklart att jag höll på med henne. Förklarade hur det va o att de faktiskt va hon som skrev till mig.
Det gick inget vidare.
Fast med tanke på att jag låg med min ex tjejkompis innan så förstår jag att hon inte trodde mig.
#38 jaha okej, ellerhur är det jobbigt när nån är arg på en och säger man sanningen och så tror dom att man ljuger åhhh det har hänt mig många gånger och vissa tror fortfarande att jag ljög.
#40 tänk inte på det, jag vet hur det känns jag får helatiden tillbakablickar på hemska saker jag har gjort fast inte vetat det varje dag och måste gråta mig till sömns flera gånger i veckan och jag är bara 13..
#41 Åhh, då har du ett helt underbart liv framför dig!! 🙂
Jag gjorde också många dumma saker i din ålder. Hamnade bland annat i ett familjehem. Inget jag tänker på idag (skönt). Kärlek däremot kan vara svårt o glömma.
Du har så mkt underbart att se fram emot. Ta en sak i taget tjejen o tro på dig själv! 🌺
#42 aa, kärlek är väldigt svårt att glömma och eftersom jag hade min första pojkvän när jag var ca 8 så visste jag ingenting om kärlek och pojkvänner och så, det ledde sorligt nog till att jag gjorde många dumma saker som jag inte var medveten om, men det har blivit bättre nu:) Haha, igår tänkte jag vad är vitsen med livet skola jättelänge sen jobba tills man dör xD men tack :)
#33 Sant, så länge ingen blir sårad.
Och sårad blir man om någon går emot de "regler" man har i förhållandet.
Inte om han väljer bort mig. Vi bor inte i samma stad, så om det vore när jag var hos mig, ja, kanske. Jag skulle nog inte vara helt bekväm med det. Hm, svårt, hoppas jag inte behöver utsättas för en sådan situation.
Får man krama varandra?
Ja, hej- och hejdå-kramar går bra.
Beror på hur han är som person. Skulle han överösa mig med sådant, så skulle jag inte hänga upp mig på ett enstaka till en tjejkompis. Fast ärligt talat känns det lite barnsligt, så jag vill inte att varken eller ska ske.
Som någon sa, om det är fler som sover över, ja, inte annars. Och i olika sängar såklart!
Inte om det inte vore för en fest eller liknande.
Det här är förstås bara hur jag vill ha det i mitt/vårt förhållande. Det viktigaste är att man är överens!
#38 Jag förstår ditt ex! Beroende på vad ni hade för "regler" förstås. Med mina/våra "regler" hade jag också reagerat, även om det bara varit tjejen som skrivit gulliga/sexiga saker. Hade det hänt någon enstaka gång hade jag bett honom säga åt henne att sluta. Hade det hänt flera gånger hade han fått säga upp kontakten. Så enkelt vore det för mig. Bara för att man är passiv är man inte oskyldig. Med det resonemanget skulle man ju kunna bli pussad, bara man inte pussar tillbaka. "Men det var ju hon!".
Det är något man diskuterar med sin pojkvän om, han kanske inte ser det på samma sätt som du och därför är det bättre man pratar igenom sådant så man vet vart båda står.
#4 så bara för att du har vart med om inte så roliga saker, så ska din pojkvän och ev. kommande pojkvänner aldrig få göra sånt som ditt ex gjorde innan han var otrogen?
Ursäkta, men jag totalt AVSKYR när både killar och tjejer sätter som krav på deras pojk/flickvänner att de inte får ha kontakt eller umgås så som de brukar med deras kill o tjejkompisar.
Det där kommer jag aldrig att förstå mig på att folk säger till någon annan, jag avskyr det så jädrans mycket alltså. Att man tror att man kan bestämma över andra människor sådär.
Om DU tycker det är jobbigt, så är det inte din pojkvän som ska sluta umgås med sina tjejkompisar. Det är DU som måste ta tag i dina problem. Punkt slut.
Jag förstår inte riktigt alla som tvekar om deras tjej/kille får besöka en kompis i en annan stad och stanna över natten. Tänk om du lär känna någon i din ungdom, innan du träffar din pojk-/flickvän (varför förutsätta heterorelationer?), som du blir riktigt god vän med. Men sedan flyttar du eller den personen på grund av studier eller jobb. Eftersom ni är vänner hälsar ni på varandra ibland. Om vi tänker oss att det är ganska långt mellan städerna typ Uppsala-Växjö eller något liknande så det går inte att hälsa på över staden. Men plötsligt får en av er pojk-/flickvän. Betyder det att det plötsligt inte är okej att träffa den här vännen längre? Om ni vill träffa varandra så kräver det att den ena stannar över för att det är för långt annars. Varför skulle det plötsligt bli omöjligt?
Jag har själv bott på annan ort än mina vänner och gör det nu igen. När jag bodde på annan ort förra gången så var det självklart att mina vänner stannade över, annars fanns det ingen tid att göra något. Nu bor jag närmare och har bättre kombinationer men det skulle fortfarande inte vara konstigt om någon av dem stannade över. Det skulle jag hoppas inte ändrades av att de fick en pojk-/flickvän. Eftersom jag är bisexuell så skulle jag i så fall vara ett "hot" för deras partner om man ska se det ur den vinkeln.
//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här
#48 när du själv skaffat pojkvön/flickvän så kommer du fatta att folk faktiskt har sex även fast de bara är "vänner".
48 vi umgås med vänner tillsammans och vill sova med varandra, det är allt. För övrigt är svartsjuka svårt att förstå om man aldrig haft en partner eller har upplevt det.
#49 Det låter som ett väldigt konstigt argument. Man har väl ändå vett nog att själv välja om man ska ha sex eller inte! Du kan inte lägga ansvaret av dina val på någon annan än dig själv. Om du har sex med dina vänner trots att du har en partner är det helt och hållet något du själv måste stå för.
#50 Jag har inte haft tvåsamt sex, det betyder inte att jag inte haft relationer. Var snäll och inte förutsätter saker om mig som du inte har en aning om.
En person som är så osäker på sin relation och så kontrollerande att partnern inte får träffa vänner av motsatt kön har problem. Tänk om partnern är bisexuell, då kan den ju inte ha vänner alls!
51 jag antar ingenting och skrev inte om dig. Men faktum kvarstår, det är svårare att förstå om man inte har dessa erfarenheter. Självklart är det inte bra med svartsjuka. Men att inte SOVA med någon av motsatt könär inte samma sak som att inte få träffa. Det gör jag stora skillnader på.
#52 Så länge man inte sover i samma säng är det väl skitsamma om man sover över eller inte. Det är dessutom fortfarande ett väldigt heteronormativt fokus på hela diskussionen. Det finns faktiskt andra sexualiteter, förmodligen ett gäng på sajten. Hur blir det om man är med någon av samma kön liksom?!
53 jag gör ingen skillnad på kön. Men självklart tycker man om man är svartsjuk det är värre om ens partner är hetero och vill sova hos motsatt kön.
#53 hur många av de som varit vänner, har hamnat i säng med varandra av att bara sova över tror du? Jävligt många! Men det beror ju på om man är född under en sten eller inte och tror gott om alla människor. Den dagen du skaffar partner så kommer du inse att det inte är så lätt alla gånger. Det är lätt att säga att om man är svartsjuk så har man problem. Men samtidigt vet man inte hur man reagerar när man väl står där. Du kanske har fått ditt hjärta krossat flera gånger och folk brutit sina löften. Då blir man lätt svartsjuk.
#55 Så att hamna i samma säng leder per automatik till sex? Det är ett väldigt platt att se saker. Folk är fullt kapabla att umgås utan att vilja ha sex. För sjutton, jag har en jättegod, manlig, vän som jag inte är intresserad av på det sättet överhuvudtaget. Liksom att jag har många kvinnliga vänner som jag inte ser som mer än vänner.
Som sagt, var snäll och inte förutsätt saker om mig. Sex är inte samma sak som att ha en relation. Du har seriöst ingen aning om vad jag har upplevt eller inte så var snäll och inte bestäm vilka erfarenheter jag har!
INLÄGGET ÄR BORTTAGET AV ADMIN PÅ GRUND AV PÅHOPP! Tänk på hur du skriver!