Vart svettas ni?
Vart svettas ni? Jag har ett problem och det är att jag svettas på baksidan av låren, vilket har gjort att jag har tappat självförtroendet ta ska mycket nu. Ibland är det så att det till och med syns… :-O Jag har aldrig haft det här problemet och vill bli av med det för gott!!!! Är det nån mer som känner/har det har det är problemet?? Kan det vara för jag gått upp i vikt? Ska jag ändra kost? Längd: 168cm Vikt: Ca 81-82kg
Kan tillägga att jag VILL gå ner i vikt, men är rädd för att svettas och folk ska se mig…
Har det börjat i samband med viktökningen så är det nog stor sannolikhet att det hänger ihop med det. Har du tankar på att gå ner i vikt igen så kan det ju vara värt ett försök.
/Sjöis
"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"
Aha, där hann du före.🙂 Som en akutåtgärd kan du ju prova att smörja antiperspirant bak på låren, alltså sånt som man tar under armarna.
/Sjöis
#2 Det stämmer nog, eftersom jag aldrig haft det såhär förut och det började när jag var "psykiskt sjuk" och rörde inte på mig på samma sätt som jag gjort tidigare och tänkte inte på vad åt. Jag är 16år kan jag tillägga…
Det vore nog bra av många anledningar om du kunde gå ner en del i vikt, men det är ju något som kommer att ta lite tid om du ska göra det på ett hälsosamt sätt. Under tiden tycker jag du ska leta upp en bra antiperspirant, gärna i stift eller kräm, och prova det. Förut hade apoteket en kräm i tub som hetter Bats och som var väldigt bra, vet inte om den finns längre. Tänk på att det inte ska vara deo utan antiperspirant. Deo bara luktar gott medan antipersirant gör att man svettas mindre. Har du ätit antidepp kan det vara en anledning till att du gått upp i vikt, det kan vara bra i ett akut läge men i längden bör man unvdvika alla former av lyckopiller.
/Sjöis
Sedan så är det så att alla människor svettas, vissa mer och andra mindre. Det kan vara så att oron du har över att svettas gör att du blir stressad, nervös och/eller får ångest , vilket alla leder till att man börjar svettas. Så det blir en ond cirkel.
För att bryta det måste du acceptera att du är en människa och att alla människor svettas.
Med vänliga hälsningar Sara Modigh - En blogg om psykisk ohälsa, Multipel skleros och livet
#5 Jag har inte ätit några antidepressiva medel eller nåt sånt. Jag har en roll som är till för överdrivna svettningar. Grejen är när jag försöker gå ner i vikt så känns det som jag inte kommer nån vart, skulle vilja gå ner i vikt på nån dag bara. Haha, vet att man inte kan det men skulle vara bra!
#6 Blir ofta varm och svettig bland folk…
Jo men titta, den finns fortfarande. Den är lätt att smörja in och blir inte kladdig. Den kanske kan funka att använda så länge så du slipper oroa dig över att det ska synas att du blir svettig om benen.🙂
http://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx?Varuid=100046
/Sjöis
#9 Åh vad bra!! :-D Den ska jag köpa och även rekommendera till andra med samma problem…
#10 Om jag bara får på peka en sak så är det att genom att använda denna kräm för att ta bort dina svettningar kommer inte lösa din problematik. Det är ett flyktbeteende och du hjälper bara din ångest att får mer fäste om du inte lär dig att hantera den utan trygghetsbeteenden eller flyktbeteenden.
Med vänliga hälsningar Sara Modigh - En blogg om psykisk ohälsa, Multipel skleros och livet
#11 Jag vet… Men ska gå ner till 60kg och hur lång tid tar det ungefär om jag tar bort allt godis osv??
#12 Det går inte att säga hur lång tid, det är jätteolika. Men 20 kg är mycket, så räkna med att det tar lång tid. Jag tycker du ska börja röra på dig ordentligt också, vet inte om du gör det nu men tänk att du ska gå så mycket du kan varje dag, helst en timmes promenad varje dag. Ett tips är att ladda ner/köpa en talbok att ha i mobilen, med en sådan kan jag gå hur långt som helst utan att tröttna! 🙂
Och som du säger, bort med allt godis!
Jag tycker inte att du ska använda krämen mer än när det känns extra viktigt att inte svettas. Krämen innehåller aluminium som täpper igen porerna och svetten stängs inne i kroppen. Vår svettning är ett av kroppens sätt att rena sig och föra ut skadliga ämnen. Det behöver komma ut och inte stängas inne. Om du istället äter ren och bra mat kommer svettningarna så småningom minska. Har du problem med sötsug är LCHF ett bra alternativ. Suget brukar försvinna ganska fort och kosten gör det lättare att avstå det söta. Lycka till! Jag tycker inte du ska skämmas för svettningarna. Tänk på att kroppen gör detta för att ta hand om dig.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Ja svettades mycket när jag var överviktig. Är lika lång som du men vägde över 20kg mer än vad du gör nu. Svetten gjorde så att jag fick ångest, jag ville ju inte att folk skulle se det och då bara forsade svetten ännu mer.
Jag började gå på olika danspass, där är det bara bra att man svettas och de flesta svettas ordentligt. SÅ ett gym är en utmärkt plats att svettas loss på :P Jag gick ned 35kg och har nu inte några stora problem med svett. Visst svettas jag säkert mer än många(och mindre än andra), men det är inte ett problem idag.
Du är fortfarande ung. Så du bör inte satsa på bantning utan att prata med skolsyster eller din vårdcentral tycker jag. Du växer och du kan skada din kropp om du gör fel.
Mitt råd ä att bröja träna något och ta bort uppenbara saker som godis, chips och kakor.